• Alexstra10

Jobba med föräldrapenning?

Hej! Jag har en fundering. Jag har jobb som undersköterska i kommun, fast placering. I Juni 2016 fick jag mitt första barn. Nu vill jag börja jobba så smått igen, lite kvällar och helger. Jag tar ut föräldrapenning två dagar i veckan.

Jag har hört förut (efter att ha pratat med förälringskassan) att man kan jobba när man är föräldraledig - så länge du inte tar ur ersättning samma dag. Så, om jag är föräldraledig tisdag och onsdag kan jobba dom andra dagarna.

Efter att ha ringt runt och blivit ivägslussad av halva kommun har jag nu fått höra att man inte får göra så?

Tydligen - så måste jag avbryta föräldraledigheten för att få jobba? Något som alla jag pratat med tycker låter jättekonstigt!

Så nu undrar jag in någon vet nåt om detta? Alls?

• Svar på tråden Jobba med föräldrapenning?
  • Anonym (!.!:!)

Följer, är i samma sits. Trodde det bara var att jobba...?

• Pimpinellan

Man kan kombinera hur man vill bara f.p och jobb inte infaller samma tidpunkter. Maken jobbar varje dag, men efter 9 så han tar 2 timmar på morronen.

• Alexstra10
    Pimpinellan skrev 2017-04-03 16:02:37 följande:

Man kan kombinera hur man vill bara f.p och jobb inte infaller samma tidpunkter. Maken jobbar varje dag, men efter 9 så han tar 2 timmar på morronen.

Men sådär säger dom nu att man inte får göra! Nya regler tydligen. Dom sa nåt om att föräldraledighet klassas som arbetstid och det gör att det inte funkar så.

Ändå vet jag flera som jobbar samtidigt! Fattar ingenting
  • Carambolan

Jag tror att du behöver skilja på föräldraledighet (från arbetet) och föräldrapenning (från försökringskassan). Försäkringskassan bryr sig inte om att du jobbar så länge du inte tar ut ersättning samma dagar. Ditt jobb kan däremot begära att du lämnar in en ny ansökan om föräldraledighet så att din ledighet stämmer med hur du vill arbeta, tex att du slutar vara 100% ledig och istället ansöker om 50%.

• Alexi

Klart att du kan jobba och ha fp samtidigt, inga problem. Det är ju som sagt bara att du inte får ha det för samma dagar. Finns ju jättemånga som jobbar deltid och är föräldralediga på deltid så vad skulle vara för regler mot det?

• Pimpinellan
    Alexstra10 skrev 2017-04-03 16:14:01 följande:
    Men sådär säger dom nu att man inte får göra! Nya regler tydligen. Dom sa nåt om att föräldraledighet klassas som arbetstid och det gör att det inte funkar så.
    Ändå vet jag flera som jobbar samtidigt! Fattar ingenting
    Du har missförstått nåt för det går som sagt alldeles utmärkt dela upp det hur man vill så länge det inte krockar tidsmässigt.
  • Alexstra10
    Pimpinellan skrev 2017-04-03 17:08:49 följande:
    Du har missförstått nåt för det går som sagt alldeles utmärkt dela upp det hur man vill så länge det inte krockar tidsmässigt.
    Fast missförstått har jag nog inte, har pratat med flera i kommunen idag som säger att man får inte jobba under sin föräldraledighet. Enligt dom är det nya bestämmelser. Jag har frågat flera gånger om det verkligen är så. Men som man ser här är det många som säger att det inte alls är så..
    Men kommun påstår att det är nya regler som nyss kommit.
  • nnnnnnnn

Du måste skilja på föräldraledighet (FL) och föräldrapenning (FP).

DU är FL från jobbet vissa veckor/dagar.
    Det innebär att du och arbetet har kommit överens om att du ska vara ledig till viss grad tex 100% ledig, 50% ledig eller vad du nu bett om.
    Har du tex anmält till din AG (arbetsgivare) att du ska ha 100% FL hela 2017, så kan de inte ge dej arbete under samma tid. Du kan inte begära att vara helt ledig och sen begära att arbeta samtidigt.
    Du måste ändra din FL så att det stämmer med hur du vill jobba. Vill du jobba 2 dagar/vecka så brukar man vara 60% FL och jobba 40%, men det beror ju på hur ert arbete ser ut.
    Du kan anmäla att du vill jobba vissa dagar och ha FL övriga. Men om du redan ansökt om 100% FL för en period så måste du dra tillbaka den ansökan först och skicka in en ny ansökan där du skriver hur du vill göra.

När du är ledig så kan du ta ut föräldrapenning om din ledighet följer vissa regler:
    1) Du får inte ta FP om du har semester
    2) Du får ta FP för alla lediga dagar om du är ledig 5 dagar eller mer i sträck, även om du arbetar heltid.
    3) Du får ta FP för de dagar du skulle arbetat men är FL från ditt arbete.
    4) Du får ta FP för helgdagar som ligger an till en måndag eller fredag som du tar ut FP för.

Så om du jobbar tex fredag + måndag, så får du bara ta FP för tis,ons,tors.
    Om du jobbar tis, ons, så får du ta FP även över helgen, dvs mån, tors, fre,lör,sön.

• nnnnnnnn

Glömde skriva att kommunen inte har med din eventuella uttag av FP, så det enda de kan svara på är hur din FL hanteras.

Tycker att det verkar väldigt enkelt - om du ska jobba så måste du avbryta din FL. Du kan inte vara FL samtidigt som du jobbar., för då är du ju inte FL... alltså måste du avbryta din FL...

• Ms H

Menar du att du vill arbeta 3 dagar i veckan på din ordinarie arbetsplats och vara föräldraledig 2 dagar i veckan?

• Alexstra10
    Ms H skrev 2017-04-03 18:15:30 följande:

Menar du att du vill arbeta 3 dagar i veckan på din ordinarie arbetsplats och vara föräldraledig 2 dagar i veckan?

Jag menar att jag vill kunna hoppa in och jobba som vikarie dom dagar jag inte tar ut fp (vilket jag gör ti+ons). Inte gå på min fasta rad.
    Det är ju där fk säger att jag kan jobba hur mycket jag vill så länge det inte krockar med fp.
  • Alexstra10
    Anonym (!.!:!) skrev 2017-04-03 16:02:04 följande:

Följer, är i samma sits. Trodde det bara var att jobba...?

Men hur har du gjort för att få komma igång och jobba då? Vem har du pratat med, vad har sagts?
  • nnnnnnnn
    Alexstra10 skrev 2017-04-03 18:40:32 följande:
    Jag menar att jag vill kunna hoppa in och jobba som vikarie dom dagar jag inte tar ut fp (vilket jag gör ti+ons). Inte gå på min fasta rad.
    Det är ju där fk säger att jag kan jobba hur mycket jag vill så länge det inte krockar med fp.
    DÅ måste du ta tillbaka din FL från kommunen.
    Du kan inte vara ledig och jobba samtidigt...

Om du vill hoppa in på vik. så säger du det till din AG och ber att de låter dej ta tillbaka din FL de dagar som du vikarierar.

Det blir många papper att fylla i eller klicka i självservice via datorn.
  • Alexstra10
    nnnnnnnn skrev 2017-04-03 18:44:27 följande:
    DÅ måste du ta tillbaka din FL från kommunen.
    Du kan inte vara ledig och jobba samtidigt...

Om du vill hoppa in på vik. så säger du det till din AG och ber att de låter dej ta tillbaka din FL de dagar som du vikarierar.

Det blir många papper att fylla i eller klicka i självservice via datorn.

Jösses vilket krångel. Vad mycket man måste hålla reda på! Att ingen annan har kunnat förklara det såhär då, istället för att bara säga att det inte går?
    Men så, om jag avbryter fl och börjar jobba som vikare, kan jag då alltså ändå plocka ut fp vissa dagar sen då? Förlåt om jag är trög, men jag har liksom inte behövt krångla med sånt här förut..
  • nnnnnnnn

Du måste skilja på föräldraledighet (FL) och föräldrapenning (FP).

DU är FL från jobbet vissa veckor/dagar.
    Det innebär att du och arbetet har kommit överens om att du ska vara ledig till viss grad tex 100% ledig, 50% ledig eller vad du nu bett om.
    Har du tex anmält till din AG (arbetsgivare) att du ska ha 100% FL hela 2017, så kan de inte ge dej arbete under samma tid. Du kan inte begära att vara helt ledig och sen begära att arbeta samtidigt.
    Du måste ändra din FL så att det stämmer med hur du vill jobba. Vill du jobba 2 dagar/vecka så brukar man vara 60% FL och jobba 40%, men det beror ju på hur ert arbete ser ut.
    Du kan anmäla att du vill jobba vissa dagar och ha FL övriga. Men om du redan ansökt om 100% FL för en period så måste du dra tillbaka den ansökan först och skicka in en ny ansökan där du skriver hur du vill göra.

När du är ledig så kan du ta ut föräldrapenning om din ledighet följer vissa regler:
    1) Du får inte ta FP om du har semester
    2) Du får ta FP för alla lediga dagar om du är ledig 5 dagar eller mer i sträck, även om du arbetar heltid.
    3) Du får ta FP för de dagar du skulle arbetat men är FL från ditt arbete.
    4) Du får ta FP för helgdagar som ligger an till en måndag eller fredag som du tar ut FP för.

Så om du jobbar tex fredag + måndag, så får du bara ta FP för tis,ons,tors.
    Om du jobbar tis, ons, så får du ta FP även över helgen, dvs mån, tors, fre,lör,sön.

• Anonym (!.!:!)
    Alexstra10 skrev 2017-04-03 18:42:38 följande:

Men hur har du gjort för att få komma igång och jobba då? Vem har du pratat med, vad har sagts?

Jag har blivit erbjuden sommarjobb och tänkte jobba lite extra timmar innan sommaren. Har inte pratat med någon alls då jag trodde det bara var att jobba och inte plocka ut FP de dagarna.
  • nnnnnnnn
    Alexstra10 skrev 2017-04-03 18:57:00 följande:

Jösses vilket krångel. Vad mycket man måste hålla reda på! Att ingen annan har kunnat förklara det såhär då, istället för att bara säga att det inte går?
    Men så, om jag avbryter fl och börjar jobba som vikare, kan jag då alltså ändå plocka ut fp vissa dagar sen då? Förlåt om jag är trög, men jag har liksom inte behövt krångla med sånt här förut..
    Det är nog enklare för dej att du säger till AG att de gärna får ringa dej vissa dagar om de behöver vik.
    Tex att du vill vara 40% FL, men inte jobba enligt listan utan bara vara tillgänglig för vikariat övriga dagar, om du inte vill jobba övriga dagar alltså, utan bara rycka in vid behov.

Men det känns som ett lurigt läge... För kanske säger AG att då får du säga upp dej på din fasta tjänst och bara bli timvikarie = sämsta dealen någonsin eftersom din SGI ryker all världens väg (vilket den iofs också gör om du inte har sysselsättning/tar ut FP 5 dagar varje vecka om barnet är över 1 år).

Jag har gjort såhär (2 varianter):
    variant 1)
    Varit FL från min ordinarie AG 100% men haft muntlig deal från chefen att det varit OK att hoppa in på vik. på arbetsplatsen om de behövt mej + OK att hoppa in på vik på andra arbetsplatser om min vanliga inte haft behov av mej.
    SÅ jag har varit FL från vanliga jobbet (och de har inte ringt in mej eftersom det är så mycket krångel med papper för deras del varje gång man kommer in och jobbar) men haft timmar på en närliggande arbetsplats.

variant 2) Varit FL 100% från AG, men kommit in på timmar som vi skrivit upp inofficiellt och när jag började jobba igen så fick jag ut dem genom att jag återgick till arbete men inte jobbade första veckorna (hade komp.ledigt)

Svar på tråden Jobba med föräldrapenning?