• neila

Spädbarn med fräknar BILD FINNS HJÄLP!!!

Hej!

Min flicka är bara en månad gammal och har fräknar. Jag upptäckte dem för ca två veckor sedan.  Först såg jag dem vid axlarna några enstaka små små ljusbruna fläckar och sedan så jag mängder vid ryggslutet.  Hon föddes med mongolfläck i ryggslutet och i stjärten. Dessa fräknar sitter i ryggslutet. Jag vet inte om hon föddes med dem, men jag misstänker det. Har googlat i flera dagar och hittar inte någonstans att det är vanligt med fräknar i denna ålder. Har era barn haft fräknar när dem var så små som min dotter? Eller känner ni någons barn med fräknar i så ung ålder? Jag blir snart tokig för jag läser bara om hemska sjukdomar som gör att barn föds med fräknar. Mycket tacksam om någon kan besvara mina frågor. Jag blir snart knäpp av oro!!! Har visat dem på BVC och hon visste inte vad dem var!

• Svar på tråden Spädbarn med fräknar BILD FINNS HJÄLP!!!
  • neila

Jo, jag kommer att träffa en läkare om ca 2veckor! Vill ändå fråga om andra har varit med om något liknande

• neila

Möjligt cafe au lait fläckar!!! Hur vanligt är det bland spädbarn? Kan dem vara farliga? Har någon fött barn med sådana fläckar???

• Meriall

Det är väldigt vanligt och oftast ofarligt men kan ibland (mkt sällan!) vara tecken på neurofibromatos eller mccune/albright-syndrom men då är det större färgade områden och inte bara fläckar tror jag. Men säg till på BVC att du vill att barnläkaren kollar på barnet om du är orolig. Du låter väldigt orolig och det måste vara jobbigt.

• vonKatt

Min dotter hade café au lait fläckar, många och stora, samt fräknar i ljumskarna.
    Hon blev diagnostiserad med nf1. Tack vare fräknarna är hon nu under uppsikt gällande tillväxt och utveckling. Och hon är idag en glad och väldigt normal 6,5 åring.

Det är bra att du reagerar och agerar. Men invänta svar från läkare innan du blir orolig. Det är ofta inte allvarligt, och med rätt diagnos så vet man hur man ska följa upp och vara vaksam på.

Nf1 = neurofibromatos typ 1

Men måste fråga bara... kan det inte bara vara fräknar? Är det alltid kopplat till sjukdom på så små barn?

• neila
    vonKatt skrev 2017-04-04 21:00:16 följande:

Min dotter hade café au lait fläckar, många och stora, samt fräknar i ljumskarna.
    Hon blev diagnostiserad med nf1. Tack vare fräknarna är hon nu under uppsikt gällande tillväxt och utveckling. Och hon är idag en glad och väldigt normal 6,5 åring.

Det är bra att du reagerar och agerar. Men invänta svar från läkare innan du blir orolig. Det är ofta inte allvarligt, och med rätt diagnos så vet man hur man ska följa upp och vara vaksam på.

Nf1 = neurofibromatos typ 1

Men måste fråga bara... kan det inte bara vara fräknar? Är det alltid kopplat till sjukdom på så små barn?

Tack för ditt svar vonkatt. Föddes ditt barn med fräknar eller cafe au lait fläckar? När fick hon de? Har ni någon i släkten som har denna sjukdom? Det har inte vi!
  • vonKatt
    neila skrev 2017-04-05 07:23:20 följande:
    Tack för ditt svar vonkatt. Föddes ditt barn med fräknar eller cafe au lait fläckar? När fick hon de? Har ni någon i släkten som har denna sjukdom? Det har inte vi!
    Nej, vi har gjort full utredning. Inget tyder på ärftlighet. Jag upptäckte café au lait fläckarna först. De fanns nog hela tiden, men jag frågade läkaren första gången när hon var 4-5 månader. Fräknarna blev mer och mer framträdande. Vid 7 månader var de tydliga och många i ljumskarna.

Vi går idag på en undersökning per år gällande tillväxt och mental utveckling (hittills är hon som vilken 6-åring som helst)
    Samt så gör vi en synundersökning per år.

NF1 upptäcks vanligast när barnet börjar skolan då man har svårt att koncentrera sig och att sitta still.
    Vi har hela tiden vetat och varit uppmärksamma.

Jag vill mest bara ge lite lugn till dig. Det är inte alltid "farligt". Men självklart jättebra att notera/agera!
  • neila

Som du ser har min dotter inga stora fläckar, alla är ca 1mm stora, mycket små och väldigt ljusa att man knappt ser dem. Hon har inget i ljumskar, allt sitter i ryggen... Var din dotters fläckar stora redan vid födsel? Tack ännu en gång att du svarar mina frågor! Fräknar är inte vanliga för spädbarn

• neila
    vonKatt skrev 2017-04-05 18:26:55 följande:
    Nej, vi har gjort full utredning. Inget tyder på ärftlighet. Jag upptäckte café au lait fläckarna först. De fanns nog hela tiden, men jag frågade läkaren första gången när hon var 4-5 månader. Fräknarna blev mer och mer framträdande. Vid 7 månader var de tydliga och många i ljumskarna.

Vi går idag på en undersökning per år gällande tillväxt och mental utveckling (hittills är hon som vilken 6-åring som helst)
    Samt så gör vi en synundersökning per år.

NF1 upptäcks vanligast när barnet börjar skolan då man har svårt att koncentrera sig och att sitta still.
    Vi har hela tiden vetat och varit uppmärksamma.

Jag vill mest bara ge lite lugn till dig. Det är inte alltid "farligt". Men självklart jättebra att notera/agera!

Som du ser har min dotter inga stora fläckar, alla är ca 1mm stora, mycket små och väldigt ljusa att man knappt ser dem. Hon har inget i ljumskar, allt sitter i ryggen... Var din dotters fläckar stora redan vid födsel? Tack ännu en gång att du svarar mina frågor! Fräknar är inte vanliga för spädbarn
  • vonKatt
    neila skrev 2017-04-05 19:13:05 följande:

Café-fläckarna var stora, kanske 8-9 mm. De fanns hela tiden men blev mer tydliga under första halvåret.
    Fräknarna var små, som vanliga fräknar. De blev också tydligare ju äldre hon blev.

Ska ni träffa någon läkare?
  • Norpan88

Hej! Hur har det gått för dig och din dotter? Min son som snart fyller 1 år, har fått, vad jag tror är, fräknar på axlarna. Han har varit utomhus mycket nu under sommaren, alltid med kläder och inte i direkt solljus när solen är som starkast. Ändå har det uppkommit en massa små små ljus bruna fläckar på axlar a (ej café au lait fläckar då de ej är ihopklumpade) Blir också lite nojjig. Vad sa din läkare om ni träffat någon nu? Allt gott!

• neila
    Norpan88 skrev 2017-06-19 20:54:33 följande:

Hej! Hur har det gått för dig och din dotter? Min son som snart fyller 1 år, har fått, vad jag tror är, fräknar på axlarna. Han har varit utomhus mycket nu under sommaren, alltid med kläder och inte i direkt solljus när solen är som starkast. Ändå har det uppkommit en massa små små ljus bruna fläckar på axlar a (ej café au lait fläckar då de ej är ihopklumpade) Blir också lite nojjig. Vad sa din läkare om ni träffat någon nu? Allt gott!

Hej!
    Min dotters fläckar har nästan försvunnit, dem har bleknat! Har varit hos hudläkare och det hon har kallas för något som jag har glömt namnet på. Inget farligt
Svar på tråden Spädbarn med fräknar BILD FINNS HJÄLP!!!