• milania

när får man VAB ersättning?

jag vabbade dottern i slutet av februari/början av mars. skickade in ansökan den 6e mars om ersättning. jag har fortfarande inte fått reda på någonting? menade fick jättemycket mindre lön i slutet av mars och det var knappt så jag klarade mig. nu har jag vart tvungen att vabba några dagar till för dottern va jättedålig i magen. Så nu har jag skickat in ännu en ansökan, när kommer jag få ersättning för denna gång? kommer ju gå back massor om jag inte får ersättningen. 
    hur lång tid kan det ta? 

• Svar på tråden när får man VAB ersättning?
  • Birgitta02

Varför ringer du inte och frågar försäkringskassan? Vissa tider är det otroligt långa handläggningstider. Din ansökan kan ha kommit bort med posten och posten är verkligen inte att lita på.

• syntharen
    Birgitta02 skrev 2017-04-05 11:53:34 följande:

Varför ringer du inte och frågar försäkringskassan? Vissa tider är det otroligt långa handläggningstider. Din ansökan kan ha kommit bort med posten och posten är verkligen inte att lita på.

Posten? Det är väl ingen idag som skickar inte ansökan via posten..? Jag tror att TS menar att hon skickade in den via deras hemsida eller app.

Men svar på din fråga, jag brukar få pengarna ganska snabbt om det inte blivit nåt fel med ansökan. Så ring och fråga. Det kan vara så att handläggningen tagit längre tid pga att det är några oklarheter eller att dom gjort en stickkontroll.
  • Birgitta02
    syntharen skrev 2017-04-05 12:13:59 följande:
    Posten? Det är väl ingen idag som skickar inte ansökan via posten..? Jag tror att TS menar att hon skickade in den via deras hemsida eller app.
    Men svar på din fråga, jag brukar få pengarna ganska snabbt om det inte blivit nåt fel med ansökan. Så ring och fråga. Det kan vara så att handläggningen tagit längre tid pga att det är några oklarheter eller att dom gjort en stickkontroll.
    Ouch.... länge sen jag vabbade :)
  • Holma

Om ärendet är komplett ska alla som är inlämnade innan 15 mars betalas ut 25 mars .
    Har man lämnar in om ny inkomst eller nå annat så tar det ca 30 dagar o efter det betalas det ut den 25 den månaden

• Alexi

Hade du en relativt färsk SGI? Annars tar ju det tid om de tex skickat en förfrågan till din arbetsgivare om inkomst. Det görs ju också stickkontroller där FK frågar arbetsgivaren om du faktiskt varit borta de aktuella dagarna, det tar också tid.

• AnkiC

Jag får alltid ett bekräftelse-sms samma dag jag ansöker. Även att de beslutat brukar komma på sms samma dag jag ansökt. Jag tycker du ska gå in på dina sidor och kolla status på ditt ärende.

• Holma
    AnkiC skrev 2017-04-05 21:24:48 följande:

Jag får alltid ett bekräftelse-sms samma dag jag ansöker. Även att de beslutat brukar komma på sms samma dag jag ansökt. Jag tycker du ska gå in på dina sidor och kolla status på ditt ärende.

Mycket sällan det tas ett beslut samma dag
  • cloudberry79
    Holma skrev 2017-04-06 07:12:07 följande:
    Jaså? Jag får nästan alltid mitt beslut samma dag som jag gjort ansökan.
    Just NO.
  • Alexi

Vabbeslut som går rätt igenom systemet blir alltid klara samma dag.

• Holma
    Alexi skrev 2017-04-06 07:29:23 följande:

Vabbeslut som går rätt igenom systemet blir alltid klara samma dag.

Det är inte ofta nu sen dom ändrade till fasta utb dagar
  • Alexi

Jo det är på exakt samma sätt. Beslutet tas samma dag i en majoritet av ärendena, däremot kommer inte pengarna förtän den 25:e.

• Holma
    Alexi skrev 2017-04-06 08:15:47 följande:

Jo det är på exakt samma sätt. Beslutet tas samma dag i en majoritet av ärendena, däremot kommer inte pengarna förtän den 25:e.

För dig kanske då men inte för mig o många många fler , pratas mycket om detta nu o många får vänta på beslut
  • Alexi

Men om ni fått vänta på beslut så beror det inte på utbetalningsdatumet utan kanske på att fk gör kontroller.

Vabb hanteras maskinellt, dvs de ärenden som är enkla och klara, de sköts helt automatiskt av systemet och beslutas direkt.
    Övriga utreds och då tar det längre tid.

• AnkiC
    Holma skrev 2017-04-06 07:12:07 följande:
    De senaste månaderna har de beslutat samma dag för mig, varje gång.
  • Holma
    AnkiC skrev 2017-04-06 11:52:20 följande:
    De senaste månaderna har de beslutat samma dag för mig, varje gång.
    Aldrig för oss o då vabbar vi ganska ofta
  • Alexi
    Holma skrev 2017-04-06 13:23:15 följande:
    Men då kanske de granskar er på något sätt...
  • Holma
    Alexi skrev 2017-04-06 14:00:27 följande:
    Men då kanske de granskar er på något sätt...
    Nä det har aldrig hänt . Vi har vabb i stort sätt varje vecka ett par dagar , barn ned kronisk sjukdom .
  • Alexi
    Holma skrev 2017-04-06 14:16:35 följande:
    Nä det har aldrig hänt . Vi har vabb i stort sätt varje vecka ett par dagar , barn ned kronisk sjukdom .
    Hur vet du det? Har du frågat din arbetsgivare? Har du koll på vad FK gör för kontroller?
  • Holma
    Alexi skrev 2017-04-06 18:30:08 följande:
    Hur vet du det? Har du frågat din arbetsgivare? Har du koll på vad FK gör för kontroller?
    Har kontakt med dom varje vecka o har även frågar ett flertal gånger varför st dröjer med beslut o svaret är att dom inte behöver göra det lika fort nu utan tar dom flesta strax innan 15 de
  • AnkiC
    Holma skrev 2017-04-06 13:23:15 följande:
    Va konstigt. Kanske beror på hur ofta man vabbar då. Jag har vabbat några dagar varje månad det senaste.
Svar på tråden när får man VAB ersättning?