• JohannaSaGo

Börja nattmat eller inte

Min son sover ganska oroligt om nätterna.. sen 3 månader tillbaka. somnar vid 21.. Men sen vid 02-03 börjar han böka runt.. vrida och vända på sig konstant..

Det hjälper att lägga i nappen och hålla hans hand.. då somnar han om gång på gång.. sen vid 06-07 vaknar han och han får mat.

Min fråga är om jag borde gå upp vid 02-03 och ge mat . Vet ju inte om det är för han är hungrig? Kan ju vara tänder, mardrömmar..

Vet att man inte ska vänja med nattmål och det var 1 månad sen vi var hos BVC för vikt och skan dit igen om 1 månad. Så vet ju inte om han ökar som han ska.

Tror ni man bör mata honom eller kan barn sova oroligt ändå??

Matschema (tycker han äter bra på dagen)

06- ersättning 150ml

09- 1,5 portion gröt

11- fruktpure

12- 1 hel burk mat

15-ersättning 150ml

18- 1,5dl gröt

20:30 - ersättning 150ml

(Han får alltid äta tills han säger ifrån själv)

• Svar på tråden Börja nattmat eller inte
  • Söderpappan

Hur gammal är han och hur stor?

När du skriver att han får äta tills han säger ifrån menar du att han då får mer än det du skrivit eller brukar han stoppa innan han ätit allt?

• FruganH

Det jag reagerar på är att han inte äter middag? Kanske försöks byta ut ersättningen vid 18 till mat?

• Anonym (Bdbdv)

Hade bytt 18 målet till middag - eller den tiden ni äter och sen börjat ge gröt alternativt välling innan läggdags istället för ersättning. De stoppar upp mer i magen och ger en annan mättnadskänsla.

• JohannaSaGo
    FruganH skrev 2017-04-06 19:19:56 följande:

Det jag reagerar på är att han inte äter middag? Kanske försöks byta ut ersättningen vid 18 till mat?

Middagen blir ju typ gröt.. kanske ska byta ut till mat? Läser i en bok från BVC att barnen ska ja 2 varma mål vid 8 månader.. min son är 6 och en halv månad:)
  • JohannaSaGo
    Söderpappan skrev 2017-04-06 16:28:30 följande:

Hur gammal är han och hur stor?

När du skriver att han får äta tills han säger ifrån menar du att han då får mer än det du skrivit eller brukar han stoppa innan han ätit allt?

Han äter det jag har skrivit nästan precis.. Han brukar stoppa precis innan. Han blir 7 månader om 2 veckor..
  • Anonym (Bdbdv)

Vad böcker från bvc säger behöver man inte följa till 100%. Prova ge honom middag och sen gröt innan sängen så kanske det blir lättare.

• Söderpappan
    Anonym (Bdbdv) skrev 2017-04-06 22:51:05 följande:

Vad böcker från bvc säger behöver man inte följa till 100%. Prova ge honom middag och sen gröt innan sängen så kanske det blir lättare.

Tycker också du ska göra så. Eller ta välling istället för gröt på kvällen om han gillar välling.
  • pigglet
    JohannaSaGo skrev 2017-04-06 20:49:32 följande:
    Middagen blir ju typ gröt.. kanske ska byta ut till mat? Läser i en bok från BVC att barnen ska ja 2 varma mål vid 8 månader.. min son är 6 och en halv månad:)
    Vid 6 månader brukar man börja ge smakportioner, någon tesked så där. Resten amma/ersättning. Så ditt barn äter väldigt mycket mer "mat" än det vanligtvis är tal om.

Det bvc skriver om 2 mål vid 8 månader är annat än amning/ersättning. Och du ger redan 3 sådana mål. Även gröt/välling räknas alltså dit.
Svar på tråden Börja nattmat eller inte