• Anonym (Lovisa)

Vart kan man begravas?

Det är förhoppningsvis länge tills när jag dör, men jag har ändå en idé om hur jag vill "tas om hand" när jag har dött. Jag skulle antingen vilja begravas ute i naturen, en bra bit ifrån civilisationen, gärna i en kista utan klokt lock så att jorden kan komma åt mig och bryta ner mig.
    Om inte det är möjligt skulle jag vilja kremeras och ha askan spridd i naturen, i en skog eller liknande.

Men får man det här egentligen? Det verkar finnas så mycket konstiga regler, varför skulle man inte få det?

Jag vill verkligen inte hamna på någon kyrkogård, inte ens som en namnplatta i minneslunden.

• Svar på tråden Vart kan man begravas?
  • Anonym (Lovisa)
    Lena skrev 2017-04-07 11:21:07 följande:
    Om du vill bli ett med naturen ska du begravas mycket grundare än två meter på det djupet finns nästan inga nedbrytare utan du ruttnar bara.
    Ok, jag har uppenbarligen inte speciellt mycket kunskap om sådana saker, men det hoppas jag att de som gräver ner mig har, om jag nu blir begraven.
  • Anonym (Wildrat)

Räcker det inte med att skriva ett vitt arkiv och låta det stå att du vill kremeras och att det sen är upp till dina närmaste att avgöra begravningsplats? Du är ju iaf död så vad spelar det för roll var askan hamnar? Vore det så hemskt om dina barn vill gå till en minneslund?

• Lena

Standarddjupet är så långt ner att man ruttnar.

Läs på om frystorkad begravning

• monkees
    Lena skrev 2017-04-07 11:21:07 följande:

Om du vill bli ett med naturen ska du begravas mycket grundare än två meter på det djupet finns nästan inga nedbrytare utan du ruttnar bara.

Ursäkta att jag lägger mig i här men finns det den möjligheten här i Sverige? Kan man beställa att bli liksom lite "grunt" begraven?
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-04-07 11:23:59 följande:
    Räcker det inte med att skriva ett vitt arkiv och låta det stå att du vill kremeras och att det sen är upp till dina närmaste att avgöra begravningsplats? Du är ju iaf död så vad spelar det för roll var askan hamnar? Vore det så hemskt om dina barn vill gå till en minneslund?
    Jag vill hellre att folk tänker att jag är i naturen istället för fast/spridd på ett ställe jag inte vill vara.
    Lena skrev 2017-04-07 11:24:52 följande:
    Standarddjupet är så långt ner att man ruttnar.

Läs på om frystorkad begravning
    Låter intressant, får googla det.
  • monkees

Vill man ligga och dö och ruttna helt fritt ute i naturen så får man göra en Karin Boye fast gå lite längre ut i spenaten! Grejen är att man inte hittas och är man lite listig så borde man kunna ordna det.

• Lena

Jag har ingen aning om man kan bli begraven på olika djup

Sen kan man söka reda på ett forskningsprojekt om nedbrytning. Då kan man hamna i skogen och bli studerad tills man är helt borta.

• Anonym (Lovisa)

Det där med att bli ett frystorkat pulver låter ju faktiskt bra! Kanske är rätt vanligt om x antal år också.

• monkees
    Anonym (Lovisa) skrev 2017-04-07 11:36:40 följande:

Det där med att bli ett frystorkat pulver låter ju faktiskt bra! Kanske är rätt vanligt om x antal år också.

Men om du nu dör i morgon!? Om det inte handlar om X antal år? Kanske ska du göra klart för dina anhöriga hur du vill ha det när du dött i den verklighet som vi lever i nu? I en avlägsen framtid så kanske folk begravs i massgravar med huvudet ner.........................................
  • Anonym (Lovisa)
    monkees skrev 2017-04-07 11:42:41 följande:
    Men om du nu dör i morgon!? Om det inte handlar om X antal år? Kanske ska du göra klart för dina anhöriga hur du vill ha det när du dött i den verklighet som vi lever i nu? I en avlägsen framtid så kanske folk begravs i massgravar med huvudet ner.........................................
    De runt mig vet hur jag helst vill ha det, alltså som jag har skrivit i TS. Oddsen säger väl att det kanske tar 50-60 år till innan jag dör, inom de närmsta åren är inte så särskilt troligt, men visst kan det hända.

Om förhållandena förändras över tid så fattar väl jag det och tänker igen.
  • monkees
    Anonym (Lovisa) skrev 2017-04-07 11:49:42 följande:
    De runt mig vet hur jag helst vill ha det, alltså som jag har skrivit i TS. Oddsen säger väl att det kanske tar 50-60 år till innan jag dör, inom de närmsta åren är inte så särskilt troligt, men visst kan det hända.

Om förhållandena förändras över tid så fattar väl jag det och tänker igen.
    Jag vill inte vara grym här men tyvärr är det ju så att man kan dö knall och fall i en sjukdom eller olycka! Det är inte alltid som i filmens värld där man uttalande sin sista suck får med alla önskningar. Rätt sällan är det så, snudd på aldrig. Vill man säkerställa att ens stoft efter döden omhändertas på ett speciellt sätt så blir det problem om man har ett 60-års-perspektiv! Det går inte att 2017 ha en önskan om hur ens stoft ska tas om hand 2077!
  • Anonym (Lovisa)
    monkees skrev 2017-04-07 12:00:10 följande:
    Jag vill inte vara grym här men tyvärr är det ju så att man kan dö knall och fall i en sjukdom eller olycka! Det är inte alltid som i filmens värld där man uttalande sin sista suck får med alla önskningar. Rätt sällan är det så, snudd på aldrig. Vill man säkerställa att ens stoft efter döden omhändertas på ett speciellt sätt så blir det problem om man har ett 60-års-perspektiv! Det går inte att 2017 ha en önskan om hur ens stoft ska tas om hand 2077!
    Men snälla.... Jag har redan sagt att min familj är medveten om vad jag vill och jag har redan skrivit i tråden att jag är medveten om att jag kan dö imorgon.
  • monkees
    Anonym (Lovisa) skrev 2017-04-07 12:03:48 följande:
    Men snälla.... Jag har redan sagt att min familj är medveten om vad jag vill och jag har redan skrivit i tråden att jag är medveten om att jag kan dö imorgon.
    Ja då så. Hoppas du får leva länge "Lovisa" och att du får andra intressen än din framtida död att fokusera på
  • Anonym (Lovisa)
    monkees skrev 2017-04-07 12:05:42 följande:
    Ja då så. Hoppas du får leva länge "Lovisa" och att du får andra intressen än din framtida död att fokusera på smile1.gif
    Har runt 100 andra intressen (eller snarare "planeringsobjekt") att tänka på, så det är inga problem
  • monkees
    Anonym (Lovisa) skrev 2017-04-07 12:16:10 följande:
    Har runt 100 andra intressen (eller snarare "planeringsobjekt") att tänka på, så det är inga problem
    Okej ja det låter bra det. Hoppas inte de "planeringsobjekten" är i ett 60-års-perspektiv!
Svar på tråden Vart kan man begravas?