• Anonym (Lovisa)

Vart kan man begravas?

Det är förhoppningsvis länge tills när jag dör, men jag har ändå en idé om hur jag vill "tas om hand" när jag har dött. Jag skulle antingen vilja begravas ute i naturen, en bra bit ifrån civilisationen, gärna i en kista utan klokt lock så att jorden kan komma åt mig och bryta ner mig.
    Om inte det är möjligt skulle jag vilja kremeras och ha askan spridd i naturen, i en skog eller liknande.

Men får man det här egentligen? Det verkar finnas så mycket konstiga regler, varför skulle man inte få det?

Jag vill verkligen inte hamna på någon kyrkogård, inte ens som en namnplatta i minneslunden.

• Svar på tråden Vart kan man begravas?
  • Lena

Du får bara begravas på begravningsplatser aska får dock spridas på de flesta platser som inte är bebodda.

• Anonym (Lovisa)

Det var ju synd, hur kommer det sig? är det för att undvika att någon i framtiden "stör" viloplatsen? Är den enda anledningen jag kan komma på...

Men bra att man kan sprida askan i alla fall.

• Lena

Det är bl.a. av sanitära skäl. Det tar lång tid innan en människokropp bryts ner

• Anonym (Lovisa)
    Lena skrev 2017-04-07 09:58:41 följande:
    Det är bl.a. av sanitära skäl. Det tar lång tid innan en människokropp bryts ner
    Var väl det jag menade ovan, att det finns risk att någon råkar gräva upp en och få panik. "Sanitära" förstår jag dock inte, är vi för giftiga för naturen? Eller missförstod jag det ordet nu...
  • Lena

Är vi inte friska kan sjukdomar spridas vi djuren. Ruttnande lik kan även förgifta grundvattnet mm

• John22

Vad spelar det för roll? Du kommer inte ha någon glädje av det ändå. Gör världen en tjänst och donera organ till behövande och kroppen till forskning.

Tänk vad många du skulle kunna rädda med en sådan uppoffring.

• Anonym (Lovisa)
    Lena skrev 2017-04-07 10:19:42 följande:
    Är vi inte friska kan sjukdomar spridas vi djuren. Ruttnande lik kan även förgifta grundvattnet mm
    Så en människa är giftigare än alla de djur som naturligt dör och förmultnar i naturen? Intressant.
    John22 skrev 2017-04-07 10:35:53 följande:
    Vad spelar det för roll? Du kommer inte ha någon glädje av det ändå. Gör världen en tjänst och donera organ till behövande och kroppen till forskning.

För att jag kanske vill? Donera organ ska jag göra, men kroppen vill jag nog helst att den på något vis äts upp av naturen.
  • Kjell2
    Anonym (Lovisa) skrev 2017-04-07 10:38:12 följande:
    Så en människa är giftigare än alla de djur som naturligt dör och förmultnar i naturen? Intressant.
    John22 skrev 2017-04-07 10:35:53 följande:

För att jag kanske vill? Donera organ ska jag göra, men kroppen vill jag nog helst att den på något vis äts upp av naturen.
    Just människolik anses lite känsligt att lägga var som helst. Kan bli obehaglig om någon hittar det.

Att sprida aska är betydligt fria. Finns begränsingar på det också, t ex inte inom tätbebygt område.

• Lena

Människor har andra sjukdomar än djur så man är mer orolig för de sprida. Andra döda djur orsakar förgiftat vatten då och så

• Anonym (Lovisa)
    Kjell2 skrev 2017-04-07 10:45:32 följande:
    Just människolik anses lite känsligt att lägga var som helst. Kan bli obehaglig om någon hittar det.

Att sprida aska är betydligt fria. Finns begränsingar på det också, t ex inte inom tätbebygt område.

Absolut, det är den delen jag kan förstå. 

Kanske blir aska för min del, har ingenting emot det egentligen, jag gillar tanken bättre att sakta bli ett med jorden (alltså begravas), men aska är ok.
Svar på tråden Vart kan man begravas?