• DrömmarEmma

Folsyra till v12

Är i v 11 (10+5) och äter folsyra tabletter. På min burk står det att som gravid ska man äta fram till v12.

Ska jag sluta äta dom när jag är i v11+0 eller 12+0 då? Och vad händer om man fortsätter äta det under en längre tid av graviditeten?

• Svar på tråden Folsyra till v12
  • Treansresa

Jag är i v 26 och äter fortfarande. Min bm sa,att det inte skadar utan kan vara bra att fortsätta få det intaget:) jag har även järn i mina därför jag fortfarande äter dom.

• Carambolan

Det händer inget om du äter dem längre, det har bara inte någon fortsatt effekt på fostret eftersom den utveckling som gynnas av folsyra har hunnit bli klar i vecka 12.

• EpicNurse

De flesta barnmorskor rekommenderar att man fortsätter äta dom efter v 12 för att man få i sig lite extra järn och vitaminer. Så fortsätt du tills burken tar slut :)

• Anotherone

Fortsätt med dem! Eller köp ACO Gravid eller Mitt val Gravid eller liknande som innehåller både folsyra och annat. Jag är i v 37 och äter dem fortfarande.

• EpicNurse
    Anotherone skrev 2017-04-07 09:24:35 följande:

Fortsätt med dem! Eller köp ACO Gravid eller Mitt val Gravid eller liknande som innehåller både folsyra och annat. Jag är i v 37 och äter dem fortfarande.

Ah jag tänkte att det var de kombinerade gravidvitaminerna ts tog, inte ren folsyra. Så det var gravidvitaminerna jag menade i mitt i lägg
Svar på tråden Folsyra till v12