• AniieeHär

Kan en tjej heta

Noa? I Sverige alltså? Andra namn på tapeten är Nishi, Tori, Yuki och Sora, men det känns lite som att de inte skulle funka så bra.

Tankar?

• Svar på tråden Kan en tjej heta
  • AniieeHär
    jowjowjiw skrev 2017-04-09 01:51:47 följande:

Yuki är fint,betyder snö på japanska eller lycka. Annars gillar jag Sakura betyder körsbärsblomning, eller Neko som betyder katt 

Sakura och Neko är inget man direkt döper sina barn till i Japan, dock.
  • AniieeHär
    Längtar88 skrev 2017-04-09 01:42:01 följande:

Jag gillar nishi.

Alt Nora istället för noa?

Nora kan ju vara ett alternativ. Tack =)
  • AniieeHär
    Desiderium skrev 2017-04-09 02:03:34 följande:

Tori funkar alldeles utmärkt i Sverige tycker jag. Yuki tycker jag personligen är jättevackert, men är inte lika säker på hur väl det skulle gå hem bland andra. 

Sora är lite njae...beror väl på hur många kids som har spelat Kingdom Hearts och är bekanta med namnet. Annars tror jag det finns en stor risk att det kommer uttalas Soo-ra.

Nishi tycker jag ni ska skippa. 

Jag har lite problemet att Tori (och egentligen alla dessa namn) på svenska låter mer som smeknamn än som riktiga namn..... Men ja, Tori står högt på listan.
  • AniieeHär
    Jasmin Karlsson skrev 2017-04-09 07:36:47 följande:

För mig är Noa ett pojknamn. Har hört och sett namnet två gånger senaste veckan, då var det flickor som hette det och jag blev förvirrad, tog ett tag innan jag fattade att de var flickor. Jag har själv ett ovanligt namn och det är jobbigt att alla ska bli förvirrade första gången de hör ens namn, så jag har valt enkla namn till mina barn.

Lite så jag tänkte också. Många pojkar i sverige heter varianter på Noa, men inte många flickor.

Inte lätt det här med namn,
  • AniieeHär
    Bäbiiiis skrev 2017-04-09 08:30:27 följande:
    Tori tyckte jag var jättefint. Låter mer skandinaviskt jämfört med de övriga förslagen som låter mer japanskt (har ni/barnet japanskt påbrå?). För mig är Noa ett pojknamn men det kanske är påväg att bli ett androgynt namn?
    Tori verkar ju ok, ändå =P

Jag har stor familj i Japan =)
  • elyse

Tori tror jag alla känner till. De flesta känner väl till Tori Spelling?

• Lia4
    AniieeHär skrev 2017-04-09 13:00:59 följande:

Lite så jag tänkte också. Många pojkar i sverige heter varianter på Noa, men inte många flickor.

Inte lätt det här med namn,

153 kvinnor/ flickor heter Noa. Men håller med om att det nog oftast uppfattas som ett pojknamn.
  • AniieeHär
    elyse skrev 2017-04-09 13:02:38 följande:

Tori tror jag alla känner till. De flesta känner väl till Tori Spelling?

Jo (fast inte jag.... ingen aning om vem det är. fick googla9, men precis som jag anade/anar så är det ett smeknamn. De flesta kommer nog tänka "Jaha, så hon heter Viktoria".
  • Bäbiiiis
    AniieeHär skrev 2017-04-09 13:35:07 följande:

Jo (fast inte jag.... ingen aning om vem det är. fick googla9, men precis som jag anade/anar så är det ett smeknamn. De flesta kommer nog tänka "Jaha, så hon heter Viktoria".

Att ha smeknamnsliknande namn känns som det blivit ganska vanligt senaste åren så folk har nog vänt sig vid det. Tänker på namnen Sigge, Ville, Theo, Elli t.ex.
  • Meriall

Tror alla dina andra förslag funkar bättre än Noa men ta Noa om ni vill ha det. Mitt barn har ett japanskt pojknamn som är ett flicknamn i Sverige trots att han är en pojke. Det har inte varit några problem

Någon som inte sett honom, typ läkare som ringt, kan ha antagit att han är en tjej men det gör ju inget.

• fluu

Det mesta går ju, men svenskar utgår nog från att Noa är en pojk.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • yoo

Ja, Noah Cyrus är ju kändis så det fungerar ju.

Skulle skippa de japanska om ni inte har direkt anknytning till japan. Animenamn är lite keff.

Svar på tråden Kan en tjej heta