• Svampen29

Svamphelvete, hjälp tack!!!

Har haft svamp mer eller mindre sedan jag blev gravid. Brukar inte ha svamp annars. Nu är jag irriterad i underlivet och har massor av grönaktiga klumpiga flytningar, typ gammal klumpig mjölk men ljusgrön till färgen och luktfri. Ibland kommer det en grynig vit tunn flytning som typ kan rinna så jag blir helt blöt i underlivet. Inte så kul. Vi har inte sex nu sedan två veckor pgr av att jag inte känner mig fräsch. Har dock 16 v kvar av graviditeten och tänker ska det vara såhär resterande tid? Provat två behandlingar av canesten (under en två-månaders period) och då har svampen försvunnit för att sedan återkomma ganska direkt igen. Är även orolig för fostret om jag behandlar för mycket. kan absolut stå ut men det känns jobbigt ju närmare sommaren man kommer, och trist att inte kunna ha något samliv.

Jag tvättar inte för ofta, använder olja. Prövade dra ner på socker men sket i det efter ett tag, ska nog testa det igen!

Hur gör ni andra med svamp? Behandlar ni med canesten hela graviditeten, är det ofarligt? Eller några andra tips?

Ytterst tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Svamphelvete, hjälp tack!!!
  • Svampen29
    AndreaBD skrev 2017-04-09 10:18:05 följande:

Jag hade samma problem! Det enda som hjälpte var att äta sockerfritt. Det hjälpte faktiskt! Svampen behöver näring och den svälter utan socker. Du hittar säkert någon förteckning av allt som har gömt socker i sig på nätet. Sötningsmedel kan du använda.

Började gråta tidigare för min sambo, ja känslorna är ju lite här o där just nu. Man får inte dricka vin, inte äta ostar, knappt skaldjur, inte dricka för mycket kaffe fast än man är skittrött, inte äta skinkor, och inte heller trösta sig med socker. Suck....

Trots att jag vill trösta mig med socker så ska jag lägga ner det helt....om det kan hjälpa! Hoppas!

Sötningsmedel försöker jag undvika då jag tänker att det kan vara farligt för bebis?
  • Svampen29
    Treansresa skrev 2017-04-09 10:27:28 följande:

Jag glömde skriva att jag var i v 37 så det gick bra. Tabletterna skulle inte vara någon fara. Fick både i tablettform och i vagiatorer. Tycker du ska kontakta läkaren och kolla. Det är ju så obehagligt att ha det:(

Vilken tur att det gick bra och du var långt gången!

Ja det är jättejobbigt. Kan också komma typ en störtflod av flytningar, som att man kissar på sig typ.....så less!!!
  • EpicNurse
    Svampen29 skrev 2017-04-09 10:33:18 följande:

Började gråta tidigare för min sambo, ja känslorna är ju lite här o där just nu. Man får inte dricka vin, inte äta ostar, knappt skaldjur, inte dricka för mycket kaffe fast än man är skittrött, inte äta skinkor, och inte heller trösta sig med socker. Suck....

Trots att jag vill trösta mig med socker så ska jag lägga ner det helt....om det kan hjälpa! Hoppas!

Sötningsmedel försöker jag undvika då jag tänker att det kan vara farligt för bebis?

Du kan dricka ett par koppar kaffe utan dåligt samvete. Och sötningsmedel kan man äta, tänk på alla diabetiker :) man ska äta väldigt mycket för att komma upp i farliga mängder!

All hårdost får du ju äta, typ gruyere. Skaldjur går också jättebra så länge det är färskt, eller fruset :) skinkor får du äta så länge det är nypacketerat/inte nära utgångsdatum :)
  • AndreaBD
    Svampen29 skrev 2017-04-09 10:33:18 följande:

Som någon annan redan skrev - kaffe är inte så farligt, de flesta ostar går bra, skinka om det inte är rå-rökt skinka, skaldjur verkar också gå under vissa omständigheter. Viktigast är att undvika alkohol.

Sötningsmedel är ingen fara för bebisen. Och om man då får riktigt söt-sug och vill tröstäta så kan man ta något diabetiker-produkt med sötningsmedel.

Om du vill bli av med kliandet, så hjälper det definitivt med att äta sockerfritt. Svampen klarar sig bara genom socker. Och om man äter sockerfritt så tar det bara några dagar tills man inte saknar det. Man vänjer sig snabbt.
  • Treansresa
    Svampen29 skrev 2017-04-09 10:35:20 följande:

Vilken tur att det gick bra och du var långt gången!

Ja det är jättejobbigt. Kan också komma typ en störtflod av flytningar, som att man kissar på sig typ.....så less!!!

Precis så hade ja med störtfloder. Det var så jag träffade läkaren då jag trodde att vattnet gick haha. Men var flytningar haha
  • Niko92

Jag vill börja med att säga att jag tycker du ska kontakta din BM så att hon bokar in dig till deras gynekolog.

Vill även berätta att jag haft samma problem som du, kännts som jag alltid luktat, haft äckliga trådiga flytningar, grågröna osv. Fick komma till BM direkt när jag tog upp det och lämna kissaprov och fick en tid hos deras gynekolog. Hon rekommenderade Canesten. Precis som du säger blev det bättre för att sedan komma tillbaka igen. BM ville ha mig tillbaka för en till koll och då fick jag träffa en mycket äldre gynekolog. Hon sa då att jag skulle använda Canasten och så fort jag är klar köra en kur med laktal balans OBS gel! Så fråga hon mig om min intimhygien och jag berättade då att jag tvättar underlivet varje kväll och att jag försöker hålla mig rakad regelbundet. Då sa hon att jag absolut inte skulle tvätta mig varje kväll utan köpa intimolja som man inte behöver torka bort och torka med den andra kvällen istället. Har jag sex ska jag upp direkt och tvätta mig. Hon rekommenderar inte heller att han kom inuti eftersom det förstör floran som lactalbalans har byggt upp. Hon totalförbjöd rakning också men tyckte det var okej att trimma för att hålla sig fräsch. Jag vet inte om en av de sakerna hjälpte eller alla tillsammans men jag har inte haft besvär alls efter vecka 16 och är idag i vecka 23.

Önskar dig all lycka till så du blir av med det!<3

• MeAndBaby

Äppelcidervinäger! Drick minst två-tre ggr om dagen under svampangrepp samt en gång om dagen i förebyggande syfte. 1 msk i ett glas vatten.

Badda även på "problemområdet", bomullspad med vatten och vinäger. Kan svida till lite med dödar svampen.

Äppelcidervinägern ska vara ekologisk och ofiltrerad. Frågade bm om jag kunde fortsätta dricka denna under graviditeten, och det gick bra.

Sen vet du säkert det där med att lufta underlivett, använda rymliga bomullstrosor och tvätta dessa i 60 grader...

• Preet90

Följer, Har samma problem,

är gravid i v 26 och har haft svamp sedan vecka 10!

Det är fruktansvärt, sjukt torrt och svullet.

• Svampensvampen

Hej! TS här, men blev utloggad så nytt nickname.

Tack för era svar! Jag har köpt canesten och funderar på en kur till och sedan efterbehandla med lactal balans.

Har helt tagit bort socker nu...

Det där med äppelcidervinäger lät ju intressant. Och det ska inte vara farligt då på nåt sätt? Får pröva det....

Pensla i underlivet känns lite äckligt ???? Men kan ju va värt att pröva!!!

• AndreaBD
    Preet90 skrev 2017-04-09 21:39:21 följande:

Följer, Har samma problem,

är gravid i v 26 och har haft svamp sedan vecka 10!

Det är fruktansvärt, sjukt torrt och svullet.

Om du klarar att äta sockerfritt så blir du av med det ganska snabbt.
  • gammalochgravid

Om det inte är trichomonas som någon annan nämner, har du sannerligen en syra/bas-obalans i kroppen. Fick ofta svampinfektioner förr i tiden men började äta zink 1-2 ggr/veckan och har aldrig haft svamp sedan dess. Ett plus är att ev. nagelsvamp och mjällsvamp också försvinner. 
    Din doktor lär nog säga något annat för läkarutbildningen har en stor lucka - de får knappt lära sig någonting om bristsjukdomar, mat/näring och hur gifter i omgivningen påverkar kroppen. Det är därför läkare inte är mycket friskare än oss andra.
    Obs.Om du äter järntabletter och tar zink - låt det gå minst 2 timmar emellan och vice versa. 

• MeAndBaby

[qu1ote=77580098][quote-nick]Svampensvampen skrev 2017-04-10 17:13:10 följande:[/quote-nick]Hej! TS här, men blev utloggad så nytt nickname.

Tack för era svar! Jag har köpt canesten och funderar på en kur till och sedan efterbehandla med lactal balans.

Har helt tagit bort socker nu...

Det där med äppelcidervinäger lät ju intressant. Och det ska inte vara farligt då på nåt sätt? Får pröva det....

Pensla i underlivet känns lite äckligt ???? Men kan ju va värt att pröva!!![/quote]

Nej tvärt om, det är bra för em massa saker. Mage, immunförsvarett i stort samt huden. Jag har inte haft svamp sen jag började dricka det.

Svar på tråden Svamphelvete, hjälp tack!!!