Arbetslös under tillfällig föräldraledighet, fortsätta vara föräldraledig. Är SGI skyddad?
Försökte ringa Försäkringsassan men det gick inte så bra. Har googlat men inte riktigt hittat den information jag söker, inte på Försäkringskassans hemsida heller.
Jag jobbar heltid men tänkte i sommar vara föräldraledig några veckor med dottern som är 2,5 år och ta ut föräldrapenning de dagarna. Nu har jag fått reda på att jag kommer att bli uppsagd. Jag är alltså inte uppsagd än och vet därför inte när jag kommer att sluta, men troligen i juli eller augusti. Måste jag då skriva in mig på Arbetsförmedlingen första dagen för att skydda min SGI om jag är föräldraledig med föräldrapenning?
Jag vill kunna planera sommaren och vara ledig och åka utomlands utan att tänka på att behöva åka hem för att ha möte med arbetsförmedlingen mitt i sommaren. Jag vill alltså vara föräldraledig med föräldrapenning fram till 12 augusti även om min anställning upphör 31/7 till exempel. Är min SGI skyddad om jag tar ut FP 5 dagar/vecka även om jag inte har någon anställning?
Stort tack om någon vet (kanske har någon länk). Jag har googlat men inte direkt hittat svar,