vad är det viktigaste på påskbordet?
Ska ha påskmiddag hemma o tänkte köra påskbuffé.
Har aldrig haft det förut så vill veta vad man brukar ha??
Vad är det man inte får missa?
I år hade jag en mini påskbuffé till förrätt med:
Sill
Janssons frestelse
Köttbullar
Prinskorv
Ägghalvor med majonäs och räkor på
Krustader med skagenröra
Kallrökt lax med pepparrotssås
Det låter mycket, men jag hade en bit sill, en köttbulle, en halv prinskorv etc. Det blev väldigt uppskattat och folk tyckte det var kul med alla små portionsskålar (jag använde äggkoppar och snapsglas)
Till huvudrättt hade jag lamm, potatisgratäng, myntasås och en sallad. Jag tycker vanligt påskbord är ganska tråkigt, det är ju samma som julbordet men lite mindre.
Kul idé. Jag såg någon som gjort något liknande men serverat det i äggkartonger.
Allas vanor ser nog olika ut. Det viktigaste för mig har blivit laxpirogerna, det äter vi nästan bara på påsk så jag förknippar påsk med just laxpiroger. För min man är äggen(självklart målade av dottern) viktigast. För min mamma är det glasmästarsillen.
Eller nej förresten. Det viktigast på påskbordet för mig är att äggen serveras ut ägghönan som jag köpte i present åt min mamma när jag var liten Ingen påsk utan den!
Respekt för ägghönan!! För min del är äggen det viktigaste. 3 kokta hackade ägg ihop med några sillbitar och ett par snapsar. Sen behövs inte så mycket mer på påskafton :)
Kokta ägg med majo och räkor alt skagenröra
Någon sillsort
Laxsmörgåsar (små)
Lamm i ugn och potatisgratäng och sky, grönsaker, sallad
Något sött som dessert
I år hade jag en mini påskbuffé till förrätt med:
Sill
Janssons frestelse
Köttbullar
Prinskorv
Ägghalvor med majonäs och räkor på
Krustader med skagenröra
Kallrökt lax med pepparrotssås
Det låter mycket, men jag hade en bit sill, en köttbulle, en halv prinskorv etc. Det blev väldigt uppskattat och folk tyckte det var kul med alla små portionsskålar (jag använde äggkoppar och snapsglas)
Till huvudrättt hade jag lamm, potatisgratäng, myntasås och en sallad. Jag tycker vanligt påskbord är ganska tråkigt, det är ju samma som julbordet men lite mindre.
Absolut, men man behöver ju äta också....
Varför skulle ngt vara viktigare än annat? Jag ska bjuda döttrarna med respektive på påsk-lunch och det blir köttbullar, sill, gravad lax, skinka o mimosasallad och grönsallad. Det viktigaste finns inte PÅ bordet utan VID
har du redan haft din påsk?
BRÄNNVINET är nog det allra viktigaste för svensken, utan brännvin, ingen påsk.
BRÄNNVINET är nog det allra viktigaste för svensken, utan brännvin, ingen påsk.
Ägg och påskmust.
Allt med traditionell påskmat är helt övergiven hos oss.
Brukar istället bli någon exotisk mat, dock inte i år.
Utan det blev kalvstek med god sås.
Men såklart kalv äts inte överdrivet mycket i Sverige, så kanske man kan kalla det exotiskt ändå