• helena29

vad är det viktigaste på påskbordet?

Ska ha påskmiddag hemma o tänkte köra påskbuffé.
    Har aldrig haft det förut så vill veta vad man brukar ha??
    Vad är det man inte får missa?

• Svar på tråden vad är det viktigaste på påskbordet?
  • Påven Johanna II
    Glinda från Oz skrev 2017-04-12 10:35:36 följande:

I år hade jag en mini påskbuffé till förrätt med:

Sill

Janssons frestelse

Köttbullar

Prinskorv

Ägghalvor med majonäs och räkor på

Krustader med skagenröra

Kallrökt lax med pepparrotssås

Det låter mycket, men jag hade en bit sill, en köttbulle, en halv prinskorv etc. Det blev väldigt uppskattat och folk tyckte det var kul med alla små portionsskålar (jag använde äggkoppar och snapsglas)

Till huvudrättt hade jag lamm, potatisgratäng, myntasås och en sallad. Jag tycker vanligt påskbord är ganska tråkigt, det är ju samma som julbordet men lite mindre.

Kul idé. Jag såg någon som gjort något liknande men serverat det i äggkartonger. 
  • Glinda från Oz
    Påven Johanna II skrev 2017-04-12 10:36:56 följande:

Kul idé. Jag såg någon som gjort något liknande men serverat det i äggkartonger. 

Vad smart, äggkartonger tänkte jag inte ens på.
  • fluu

Allas vanor ser nog olika ut. Det viktigaste för mig har blivit laxpirogerna, det äter vi nästan bara på påsk så jag förknippar påsk med just laxpiroger. För min man är äggen(självklart målade av dottern) viktigast. För min mamma är det glasmästarsillen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Eller nej förresten. Det viktigast på påskbordet för mig är att äggen serveras ut ägghönan som jag köpte i present åt min mamma när jag var liten Ingen påsk utan den!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MAN78

Respekt för ägghönan!! För min del är äggen det viktigaste. 3 kokta hackade ägg ihop med några sillbitar och ett par snapsar. Sen behövs inte så mycket mer på påskafton :)

• Dukanintevinnaövermig2

Kokta ägg med majo och räkor alt skagenröra
    Någon sillsort
    Laxsmörgåsar (små)
    Lamm i ugn och potatisgratäng och sky, grönsaker, sallad
    Något sött som dessert

Titta gärna på min sidfot för hela storyn!
  • gröna
    Glinda från Oz skrev 2017-04-12 10:35:36 följande:

I år hade jag en mini påskbuffé till förrätt med:

Sill

Janssons frestelse

Köttbullar

Prinskorv

Ägghalvor med majonäs och räkor på

Krustader med skagenröra

Kallrökt lax med pepparrotssås

Det låter mycket, men jag hade en bit sill, en köttbulle, en halv prinskorv etc. Det blev väldigt uppskattat och folk tyckte det var kul med alla små portionsskålar (jag använde äggkoppar och snapsglas)

Till huvudrättt hade jag lamm, potatisgratäng, myntasås och en sallad. Jag tycker vanligt påskbord är ganska tråkigt, det är ju samma som julbordet men lite mindre.

har du redan haft din påsk?
  • Monchichier
    kvarnfot skrev 2017-04-12 10:27:48 följande:

Absolut, men man behöver ju äta också....

Ja och då tar man och gör det som är gott. Alltså typ lasagne och inte julbord
  • monkees

Varför skulle ngt vara viktigare än annat? Jag ska bjuda döttrarna med respektive på påsk-lunch och det blir köttbullar, sill, gravad lax, skinka o mimosasallad och grönsallad. Det viktigaste finns inte PÅ bordet utan VID

• Glinda från Oz
    gröna skrev 2017-04-12 23:01:14 följande:

har du redan haft din påsk?

Ja, förra helgen med mina vänner, jag jobbar på den riktiga påsken. Men ska fira med familjen på måndag då jag är ledig.
  • Palestrina
    helena29 skrev 2017-04-11 14:18:06 följande:

Ska ha påskmiddag hemma o tänkte köra påskbuffé.
    Har aldrig haft det förut så vill veta vad man brukar ha??
    Vad är det man inte får missa?

Absolut ägg, ägg är påskbordets viktigaste komponent. Annars är ju ett påskbord ungefär detsamma som ett julbord, minus julskinka. Jag vill gärna äta en god sillsallad på matjessill. Jag gillar också lamm till påsk, en lammbog t ex att karva kött från, med pepparrotsgrädde till. Mumsigt.
  • lessman

BRÄNNVINET är nog det allra viktigaste för svensken, utan brännvin, ingen påsk.

• Aniiee
    lessman skrev 2017-04-13 15:52:04 följande:

BRÄNNVINET är nog det allra viktigaste för svensken, utan brännvin, ingen påsk.

Känner faktiskt inte en enda svensk som dricker brännvin på påsken......

Viktigaste för mig på påsk är lamm. Och pannkakstårta.
    Ordningen återställd
  • klyban

Allt med traditionell påskmat är helt övergiven hos oss.
    Brukar istället bli någon exotisk mat, dock inte i år.
    Utan det blev kalvstek med god sås.
    Men såklart kalv äts inte överdrivet mycket i Sverige, så kanske man kan kalla det exotiskt ändå Flört

Svar på tråden vad är det viktigaste på påskbordet?