• Viki92

Gravid för första gången och undrar lite..

Som rubriken lyder så är jag gravid för första gången och lyckan är på topp då allt var planerat och vi båda är i rätt stadium i livet.

Men nu till det jag undrar.

Ända sen början har det vart lite upp och ner först misstanke om utomhavandeskap men det kollades upp vilket det inte är ???? sen i v 10 fick jag en blödning då blev bm orolig och jag fick göra ett ultraljud till och även då var allt bra. Nu har jag fått världens yrsel och fick kolla upp blodtrycket då hat det sjunkit från 140/80 på första mötet till 110/80 nu. Min bm sa att 140/80 var helt normalt men min läkare idag sa att 110/80 var helt okej lågt och förklarar min yrsel men normalt. Hur kan båda vara normalt? Någon annan som har haft att blodtrycket sjunkit snabbt?

Sen jag är fortfarande illamående och så men bara på kvällarna har vart så från början att det bara är kvällarna. Någon mer som är det och hur handskas ni med det? Fick några illmåendetabletter utskrivna men dom hjälper inte alltid. ????

• Svar på tråden Gravid för första gången och undrar lite..
  • Viki92

Glömde skriva är nu i v 14 (13+3)

• Carambolan

Övertrycket (140/110) kan variera ganska mycket beroende på dagsform och stress. Undertrycket (80) är det de är mest uppmärksamma på om det förändras kraftigt och plötsligt.

• JA77

Frisk? Normalt BMI? Det låter snarare som att det första värdet är ett felvärde. Man är stressad, nervös etc på inskrivningen, och då stiger ju trycket. 

• babysofie

Hej TS!

Grattis till graviditeten <3
    Jag jobbar på Babyshop och vi skriver inlägg den här månaden på vår blogg där en barnmorska svarar på frågor om graviditet.

Skulle du vilja ställa din fråga till henne kanske?

Isåfall får du gärna maila mig på sofie.predikaka@babyshop.se så ser jag till att du får svar på dina frågor!

/Sofie

• Anotherone

Båda de värdena som du skriver är normala.
    Men något av dessa lär ju vara mer normalt för just dig.
    Där blir det ju svårt för någon som inte läst din journal eller inte träffat dig tidigare att se förändringarna och det är ju när saker och ting ändras som man behöver vara mer uppmärksam.

Jag har tex. alltid lågt blodtryck. 120/60 brukar vara standard. Skulle min barnmorska vid nästa besök se att det dragit iväg uppåt så är det klart att hon blir orolig eftersom hon känner mig och VET hur det brukar vara.

Svar på tråden Gravid för första gången och undrar lite..