• ljungqvistjohan1

Gravid fru

Jag är orolig för min fru, hon är nämligen gravid hon sökte sig till akutmottagningen för illamående och kräkningar, där tog de ett graviditets test som visade positivt, jag fick ett test med hem som jag sedan tog och kollade och det var också positivt, <nu hör det till saken att min fru har alla symtom  på att hon är gravid, men hon tror inte själv på att hon är gravid, hon tror att sjukvården ljuger om detta test att de hittar på att hon är gravid för enligt henne själv kan hon inte bli gravid, vilket hon nu är och när jag meddelade att jag som hennes make sa att vi skulle bli föräldrar så blev hon förbannad och sa att testet inte stämmer och att hon inte kan bli gravid alls, nu är hon gravid och jag är naturligtvis super glad men jag blir orolig, ledsen och förtvivlad, min fru vägrar att gå till bvc och kolla trots att jag påtalat min oro och att jag vill veta, hon äter dåligt och bara kräks varje dag och hon är illamående, därför blir jag ledsen orolig och förtvivlad. vad skall jag göra för att få henne och inse att hon måste försöka gå till BVC och kolla? Detta är vårt första barn, Vad skall jag göra för att hon skall förstå/ Kan jag göra någonting alls, eller ska jag bara låta det vara som det är och fortsätta låta henne tro att hon inte är gravid ????? och  vad händer med fostret om det inte följs upp eller tas ultra ljud, snälla hjälp någon som kan ?????????

• Svar på tråden Gravid fru
  • Maria 79

Va? Tog DU ett test som var positivt också? Är du kvinna?
    Och du är orolig över din fru som är gravid, för att?

• Mascaraklumpar

Varför kan hon inte bli gravid då?

• MartingaleFootprints

Om man fått veta att man är infertil är det nog väldig svårt att ta in att man blivit gravid. Det kanske löser sig med lite mer tid. Fick hon någon behandling mot illamåendet och kräkningarna?

• EpicNurse

Det händer ingenting med fostret om man låter bli att göra ultraljud. I större delen av världen har man ingen eller väldigt lite mödrahälsovård och det går bra ändå. Det viktigaste är att hon inte röker/tar droger/dricker alkohol/tar läkemedel som inte är godkända för gravida.

Att hon äter dålig och mår illa är ingen fara för fostret, det tar vad det behöver!

Men det hade väl varit bra att boka in ett privat ultraljud (det kan du göra på en privat ultraljudsmottagning), för att se hur långt gången graviditeten är. Då får hon dessutom se på bild att hon är gravid!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Snuttis2

Om hon/ni haft fertilitetsproblem och hon nu blivit gravid så kan jag tänka mig att hon är livrädd för att ta denna information till sig! Att våga tro och vara lycklig om något skulle gå fel. Samtidigt är det viktigt att hon sakta men säkert börjar tar ansvar för sin och bebisens hälsa.Vilken vecka skulle hon kunna vara i? Är det tidigt än ca v 4-9 så kan du ju låta henne vara lite men tycker att ni behöver hitta några ståndpunkter som ni båda kanstå bakom ex: vi går inte till Mödravårdcentralen nu men du får ta en kontakt o boka en tid längre fram för kontroll. Så att ni har en kontroll bokad med samtal i anslutning där du kan förklara problematiken ni har nu. Jag skulle råda er att ta en kontakt med en samtalskontakt/kurator! Gärna någon med erfarenhet av infertilitet och kan förstå det komplexa runt känslorna.

Om hon dock skulle bli självdestruktiv skulle jag tvingar henne till en läkarkontakt så hon inte hamnar i en allvarlig depression eller något värre !

Håll lite koll på hur mkt hon får i sig av mat o dryck så att hon inte drabbats av hyperemesis gravidum utan bara har traditionellt illamående ?!

Ledsen har tyvärr inte så mkt råd mer än att jag vet hur det är att bära ångest pga barnlöshet o jag förstår tillfullo ångesten o förnekelse behovet!

Svar på tråden Gravid fru