• Lisenw

Vill skiljas men kan inte

Jag är gift och har två barn med en man som tycker att det mesta är tråkigt. Han vill inte umgås med folk, vill inte gå ut och tycker att allt är dyrt. Han pratar mycket om sitt jobb på kontoret och även om hur vi ska göra om i vårt hus, men han har inte ens tid att klippa häcken. När han är hemma så sitter han mest på soffan. Ingenting blir gjort om inte Jag säger åt honom Att göra det. Då kanske det Blir gjort. Vi bråkar en del om detta och han säger bara "jaha gör det då" eller "tyck det då" om jag säger vad jag känner. Själv är jag en fixare som gillar att hitta på saker och fixa iordning så det är fint hemma. Men jag får aldrig ha fint eller hitta på saker. Jag kan inte heller bjuda hem folk för att det är alltid stökigt på grund av att han inte gör något. Han tycker att jag kan hitta på saker med Mina vänner, men Jag vill ju hitta på saker med honom och barnen. Enda gången han verkar lycklig är när han går på fotboll ibland. Men han påstår själv att allt är bra och att han är lycklig. Jag har tagit upp detta med honom i flera år, men han förstår inte vad jag menar. Vi klev upp klockan sju idag och han sitter fortfarande på soffan medan våren Tre-åring håller på att få ett utbrott på grund av tristess. Vad ska Jag göra? Jag vill inte leva så här men jag vill inte ha skilsmässobarn heller. Hjälp

• Svar på tråden Vill skiljas men kan inte
  • Swinka

Ditt barn kommer må bättre av att ni separerar.

Han är bara 3 nu men barn känner av sinnesstämning mer än vad man tror.

Och när han.blir.äldre då?

Du är medberoende till din man och låter honom komma undan med att bete sig som ett barn.

Ställ krav och stå för dem!

Jättelätt att säga för mig jag vet, men jag kommer från en liknande situation och är sååå lycklig att jag lämnade.lite fattigare och bor.mindre men både jag och vårt barn mår.bättre.

När man får.lite distans till sin situation så undrar man hur man ens stannade så länge som man gjorde.

Det där är ingen kärleksfull. Jämställd relation. Han utnyttjar dig och trycker ner dig med hur han talar till dig.

Lämna!

• Cl4udio

istället du måste separera. Vem ägen huset? har du jobb?

• AndreaBD

Visst, det känns tråkigt att skilja sig när det finns barn. Men i längden vill du inte leva så, eller hur? Och när barnen är små, kan de vänja sig ganska lätt. Risken blir att du måste ta hand om barnen helt, att han inte har de varannan vecka utan bara varannan helg. Jag misstänker det eftersom han verkar så lat. Men du tar ju hand om allt nu också.

Vad du kan göra är att sätta ett ultimatum, en sista chans. Du kan räcka in skilsmässoansökan - det måste man bekräfta 6 - 12 månader senare. Jag gjorde så. Då får han ett brev att du skiljas och att man nu väntar minst 6 månader och om du då förfarande vill skiljas så blir ni skilda. Det kan ju vara så att han då tar det på allvar och ändrar något. Men om inte, då får du ju vara beredd att göra det.

• Lisenw
    Cl4udio skrev 2017-04-17 09:49:29 följande:

istället du måste separera. Vem ägen huset? har du jobb?

Vi äger huset tillsammans och jag har ett rätt bra jobb. Men jag är föräldraledig just nu och han ska vara det när jag måste gå tillbaka till mitt jobb
  • Lisenw
    Swinka skrev 2017-04-17 09:43:37 följande:

Ditt barn kommer må bättre av att ni separerar.

Han är bara 3 nu men barn känner av sinnesstämning mer än vad man tror.

Och när han.blir.äldre då?

Du är medberoende till din man och låter honom komma undan med att bete sig som ett barn.

Ställ krav och stå för dem!

Jättelätt att säga för mig jag vet, men jag kommer från en liknande situation och är sååå lycklig att jag lämnade.lite fattigare och bor.mindre men både jag och vårt barn mår.bättre.

När man får.lite distans till sin situation så undrar man hur man ens stannade så länge som man gjorde.

Det där är ingen kärleksfull. Jämställd relation. Han utnyttjar dig och trycker ner dig med hur han talar till dig.

Lämna!

Det är det jag känner. Att det spelar ingen roll om vi fixar i vårt hus eller bygger en pool för Jag vill ändå inte vara här med honom. På senaste tiden har jag känt att han lika gärna kan vara på jobbet och att jag tycker att det är bättre att vara ensam med barnen. Han hjälper till en del men jag tycker att man fixar iordning först och sedan sätter sig och tittar på tv Eller vad han nu vill göra. Jag vill helst inte ägna mitt liv åt att titta på tv på dagarna, och så fort han kommer hem så sätter han sig vid tv:n och frågar vår son vad han vill se. Jag vill inte att vår son ska titta på tv hela tiden. Och jag vill inte själv göra det. Jag vill träffa folk och göra saker. Han säger aldrig elaka saker, men jag tycker att hans handlingar visar på att han inte bryr sig. Och han är inte ett dugg intresserad av mig heller
  • Lisenw
    AndreaBD skrev 2017-04-17 10:01:47 följande:

Visst, det känns tråkigt att skilja sig när det finns barn. Men i längden vill du inte leva så, eller hur? Och när barnen är små, kan de vänja sig ganska lätt. Risken blir att du måste ta hand om barnen helt, att han inte har de varannan vecka utan bara varannan helg. Jag misstänker det eftersom han verkar så lat. Men du tar ju hand om allt nu också.

Vad du kan göra är att sätta ett ultimatum, en sista chans. Du kan räcka in skilsmässoansökan - det måste man bekräfta 6 - 12 månader senare. Jag gjorde så. Då får han ett brev att du skiljas och att man nu väntar minst 6 månader och om du då förfarande vill skiljas så blir ni skilda. Det kan ju vara så att han då tar det på allvar och ändrar något. Men om inte, då får du ju vara beredd att göra det.

Nej jag vill absolut inte leva så. Och han verkar inte förstå. Jag säger rakt ut att jag är olyckligt och jag har till och med sagt varför men ingenting ändras. Just nu har jag svårt att lämna eftersom jag är föräldraledig, och sedan ska han ta över. Jag får nog göra det som du säger om ett par månader. Skicka in ansökan och se vad dom händer. Tack
  • lessman

det ser man ju tydligt att dettta forum är till för kvinnor som mår dåligt i relationer, eller utan relationer...

• Lisenw
    lessman skrev 2017-04-17 10:30:46 följande:

det ser man ju tydligt att dettta forum är till för kvinnor som mår dåligt i relationer, eller utan relationer...

Jag förstår inte var du vill komma med din kommentar? Jag bad om råd inte något generellt konstaterande
  • Fru Ve

Ni kanske är väldigt olika? Du är social och vill träffa folk och vara ute på saker/bjuda hem folk, medan han är mer introvert och gärna är själv låter det som. Så är det lite mellan mig och min man också. Men man kan inte ändra någon annan. I min värld låter det ju inte jättekonstigt att gå upp kl 7 och sen se på TV till kl 9. Vi löser det så att jag gör lite saker med vänner ibland istället och min man är hemma för att han hellre vill ha det så.

Svar på tråden Vill skiljas men kan inte