• DreamBear

    Vad äter era 4 och 6-åringar på kvällen?

    Har två barn. Den ena är 4 år och den andre är 6 år. De har hittills älskat att dricka välling på kvällen, men nu börjar det intresset minska. Vad ger jag istället?

    Ni som har barn som är 3 år och/eller 6 år, vad äter de på kvällen?

  • Svar på tråden Vad äter era 4 och 6-åringar på kvällen?
  • Carambolan

    Min fyraåring äter middag vid 18-18:30. Efter det äter han inget, utom möjligen efterrätt ibland.

  • milli79

    Äter vi middag runt 17.30 så brukar de få en frukt. 4åringen vill ha banan och 6åringen äpple. Äter vi tidigare el om de är väldigt hungriga får de tex eko majskakor med smör och ev pålägg.

  • ACJ

    Har en snart 3-åring. Vi äter middag 17.30, sen äter hon inget mer. Läggdags runt 19. Hon har en enda gång sagt att hon är hungrig strax innan läggdags och då blev det en knäckemacka med ost.

  • Fru Ve

    Min snart 6-åring äter välling fast i tallrik. Eller ibland fil + flingor eller gröt och smörgås innan han lägger sig.

  • ABC73

    Mina barn lägger sig tidigast vid 20.30, så de brukar fylla på med lite olika saker efter middagen vid 18. Några av favoriterna är avokado, musli med mjölk, turkisk yogurt med blåbär, havregryn med apelsinjuice, mackor och frukt.

    Ibland blir det en extra portion middagsmat eller en efterrätt som t.ex. muffins. 
     

  • blomman 2

    Säger som de flesta här,sen middag ca:17.30-18.00 inget mer än eventuellt någon frukt,dricka. Barnet är stort nog att tala om ifall hen är hungrig,inget jag gör rutinmässigt på kvällen.

  • Avenia

    Ca 1 1/2 timme före läggdags är väl lagom att äta kvällsmat. Då hållet de sig mätta.

  • hundtok

    Vi äter middag vid 17-18 och sen äter de oftast inget mer. Är de hungriga så får de en frukt eller en smörgås

  • fluu

    Min femåriga dotter äter bara middag, kring halv sex. Men hon lägger sig också tidigt. Hade hon varit uppe längre hade hon dock hunnit bli hungrig igen och då hade jag satsat på yoggi.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Åland i mitt hjärta

    Vi äter lagad mat kl 17:30-18 ungefär. Sen äter de inget mer på kvällen. Lägger sig 19:30 respektive 20. (snart 3 och 6 år).

    Om de ätit riktigt dåligt vid maten får de en banan eller smörgås o mjölk innan läggdags.

  • DreamBear

    Har varit hemma och sjukskriven så vi har ätit middag kl 16:30 så då har det känts bra med vällingen innan sängdags. Men nu jobbar jag så det blir lite mest för sakens skyll.

  • Alexi

    Mina barn var 2 och 4 när de slutade med kvällsvälling, sen dess äter de middag (vid 17-18) och sen ingenting mer. Någon gång en frukt bara.

  • Macpau

    Vi äter middag 17, sen 18.30 så får de oftast en macka med ost/skinka och vatten/mjölk till. Ibland banan istället för macka. Läggs 19.

  • Macpau
    Macpau skrev 2017-04-17 21:43:06 följande:

    Vi äter middag 17, sen 18.30 så får de oftast en macka med ost/skinka och vatten/mjölk till. Ibland banan istället för macka. Läggs 19.


    Glömde åldern- de är 4,5 och 6.
  • tulip79

    Vi äter middag vid 17.30-tiden. 3-åringen äter välling vid 19 och då brukar 5-åringen vilja ha ett tärnat äpple i en skål.

  • Det kommer bli bra

    Min treåring äter middag runt 17.30, sedan oftast inget mer. ibland en smörgås, frukt eller youghurt vid 19 om han är hungrig. Vi vuxna dricker te vid den tiden och brukar ta en macka ellr frukt också. Barnet lägger sig vid 20.30.

Svar på tråden Vad äter era 4 och 6-åringar på kvällen?