• Angel in sight

Rosa kläder till pojkbebis?

Hej, jag är gravid med en pojke och har två flickor. När jag gick igenom bebiskläderna vi har så tog jag fram det som är lite unisex som vi kan ha till pojken. Allt "tjejigt" tog jag bort. Börjar nu funderar på om man ändå kanske kan ha vissa saker till pojken. Jag tycker barn får ha på sig vad de vill bara de trivs, men en bebis kan ju inte välja själv. Jag tänker främst nu på färgerna rosa och lila. Volanger, spets och klänningar vill jag inte klä pojken i men färgmässigt kanske jag tänker snävt. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Rosa kläder till pojkbebis?
  • monkees
    monkees skrev 2017-04-21 12:28:24 följande:
    Jag vet inte hur det ser ut på bankkontoren där du bor. Kanske står transorna som spön i backen? Nu har vi låst fast oss vid just bankmiljön som väl........vad man än tycker om det.......är rätt rigid och sträng!? Däremot så kan ju en transa jobba på McDonalds, ICA eller som pappersvändare på kommun! Inga problem alls.
    *Du kommer aldrig heller att mötas av en banktjänsteman som har en synlig tatuering!
  • Johan75
    monkees skrev 2017-04-21 11:10:03 följande:
    Jag har varit otydlig om jag givit sken av att jag tycker det är DÅLIGT att småtjejer kan klä sig som de vill. Tvärtom det är ju TOPPEN och jag tycker feministerna ska sluta gaffla om hur förtryckta kvinnor är.
    Ja, men då återstår ju bara att låta män klä sig som de vill? 
    Behold, i come as a thief.
  • monkees
    Johan75 skrev 2017-04-21 12:57:16 följande:
    Ja, men då återstår ju bara att låta män klä sig som de vill? 
    Jag begriper inte hur det kan komma sig i vårt "patriarkala samhälle" att det är tjejer/kvinnor som har störst frihet!? OOOPS feministerna har missat ngt väsentligt.
  • Johan75
    monkees skrev 2017-04-21 12:59:27 följande:
    Jag begriper inte hur det kan komma sig i vårt "patriarkala samhälle" att det är tjejer/kvinnor som har störst frihet!? 
    Det är väl inte heller något jag påstått?

1. Du skrev att du ansåg att det var dåligt att flickor kunde klä sig i både typiskta flickkläder och typiska pojkkläder medan pojkar generellt inte tilläts bära typiska flickkläder. 
    2. Du tycker det är bra att flickor kan bära både typiska pojk- och flickkläder. 
    3. Du ger uttryck för att killar inte ska bära typiska flickkläder/kvinnokläder. 

Jag får inte punkt 1 och punkt 3 att gå ihop. 
  • monkees
    Johan75 skrev 2017-04-21 13:04:57 följande:
    Det är väl inte heller något jag påstått?

1. Du skrev att du ansåg att det var dåligt att flickor kunde klä sig i både typiskta flickkläder och typiska pojkkläder medan pojkar generellt inte tilläts bära typiska flickkläder. 
    2. Du tycker det är bra att flickor kan bära både typiska pojk- och flickkläder. 
    3. Du ger uttryck för att killar inte ska bära typiska flickkläder/kvinnokläder. 

Jag får inte punkt 1 och punkt 3 att gå ihop. 
    Om jag gav sken av att jag tyckte det var "dåligt" att tjejer är fria att klä sig precis som de vill så blev det ett missförstånd. Det är ju toppen. Jag har två döttrar och de har ALDRIG känt sig det minsta förtryckta i vårt "patriarkala samhälle" utan tvärtom har de varit oroade över pojkvänner som låter sig styras och ledas som om de inte hade ngn egen vilja! Jag tänker att de där unga pojkarna knappast!? är betjänta av att mamma klär dem i klänning...................liksom som den ultimata kastrationen?
  • monkees
    Angel in sight skrev 2017-04-17 19:55:05 följande:

Hej, jag är gravid med en pojke och har två flickor. När jag gick igenom bebiskläderna vi har så tog jag fram det som är lite unisex som vi kan ha till pojken. Allt "tjejigt" tog jag bort. Börjar nu funderar på om man ändå kanske kan ha vissa saker till pojken. Jag tycker barn får ha på sig vad de vill bara de trivs, men en bebis kan ju inte välja själv. Jag tänker främst nu på färgerna rosa och lila. Volanger, spets och klänningar vill jag inte klä pojken i men färgmässigt kanske jag tänker snävt. Hur tänker ni?

Har du helt missat att rosa och lila är jättevanliga färger på kill- och manskläder? Har för mig att ngn av grabbarna i "Lyxfällan" nyligen hade ett par supersnygga rosa byxor! Liksom HALLÅ 2000-talet knackar på rutan.....! Att klä lillgrabben i klänning däremot är ju bara korkat men det kan man ju göra om man inte gillar sin unge.
  • Johan75
    monkees skrev 2017-04-21 13:20:47 följande:
    Om jag gav sken av att jag tyckte det var "dåligt" att tjejer är fria att klä sig precis som de vill så blev det ett missförstånd. Det är ju toppen. Jag har två döttrar och de har ALDRIG känt sig det minsta förtryckta i vårt "patriarkala samhälle" utan tvärtom har de varit oroade över pojkvänner som låter sig styras och ledas som om de inte hade ngn egen vilja! Jag tänker att de där unga pojkarna knappast!? är betjänta av att mamma klär dem i klänning...................liksom som den ultimata kastrationen?
    Nej, du har inte gett sken av detta. Du har gett sken av precis det jag skrev. 
  • Johan75
    Johan75 skrev 2017-04-20 07:30:44 följande:
    Tycker du det är bra då, att små flickor får ha alla sorters kläder men pojkar bara vissa? Att begränsningen bara drabbar pojkar?

monkees skrev 2017-04-20 07:38:11 följande:
    Nej absolut inte MEN det är ju inte pojkar/mäns kamp för jämställdhet som är i fokus idag? Det är i 100 fall av 100 ett evigt tjafsande om hur förtryckta kvinnor är och man har t om för sig att kvinnor har sämre betalt än män när de gör samma jobb och annat blablabla. MEN en tröst för feministerna borde det väl vara att svenska småflickor är fria som vinden....? Det bådar gott inför framtiden.
    Detta var vårt meningsutbyte. Jag tyckte att du gav uttryck för att du tyckte det var dåligt att det var skillnad i frihet mellan pojkar och flickor. 

• monkees
    Johan75 skrev 2017-04-21 13:43:25 följande:
    monkees skrev 2017-04-20 07:38:11 följande:
    Nej absolut inte MEN det är ju inte pojkar/mäns kamp för jämställdhet som är i fokus idag? Det är i 100 fall av 100 ett evigt tjafsande om hur förtryckta kvinnor är och man har t om för sig att kvinnor har sämre betalt än män när de gör samma jobb och annat blablabla. MEN en tröst för feministerna borde det väl vara att svenska småflickor är fria som vinden....? Det bådar gott inför framtiden.
    Detta var vårt meningsutbyte. Jag tyckte att du gav uttryck för att du tyckte det var dåligt att det var skillnad i frihet mellan pojkar och flickor. 

Jag har två döttrar och de är inte feminister what so ever och inte jag heller. Vi är beredda att kämpa för MANNENS rättigheter i det svenska samhället. Jag tycker INTE att små pojkar ska ha klänning. De har nog ändå att kämpa med!
  • Johan75
    monkees skrev 2017-04-21 13:50:13 följande:
    Jag har två döttrar och de är inte feminister what so ever och inte jag heller. Vi är beredda att kämpa för MANNENS rättigheter i det svenska samhället. Jag tycker INTE att små pojkar ska ha klänning. De har nog ändå att kämpa med!
    Ok, jag lämnar detta även om jag fortfarande inte begriper ifall du tycker det är bra eller dåligt att flickor har ha kläder typiska för båda könen medan pojkar inte får det. 
  • monkees
    Johan75 skrev 2017-04-21 13:57:17 följande:
    Ok, jag lämnar detta även om jag fortfarande inte begriper ifall du tycker det är bra eller dåligt att flickor har ha kläder typiska för båda könen medan pojkar inte får det. 
    ja det blir nog bäst om du och jag lägger ner denna tröstlösa, meningslösa debatt. Ha en trevlig helg Johan
  • AnkiC
    monkees skrev 2017-04-21 12:33:19 följande:
    *Du kommer aldrig heller att mötas av en banktjänsteman som har en synlig tatuering!
    Det är mycket möjligt att det anses opassande. Klänning är dock inte opassande. Det har många på bank vilket kön personen har spelar ingen roll.
  • monkees
    AnkiC skrev 2017-04-21 14:34:08 följande:
    Det är mycket möjligt att det anses opassande. Klänning är dock inte opassande. Det har många på bank vilket kön personen har spelar ingen roll.
    Ja det kan ju tänkas att det finns transor på små banker på landsorten........!? Vet ju inte var du bor. Här i Sundsvall kan man vara helt trygg med att när man har kontakt med sin bankman (kvinna) så är hon/han en fullständigt normal individ. Det händer ALDRIG att när man träffar Kristoffer Johansson på låneavdelningen att han dyker upp i klänning och pumps. Händer ALDRIG här i Sundsvall. När man besöker sin bank så handlar det ofta om stora affärer.....kanske livsavgörande och jag är så glad att här i Sundsvall så vet jag att vilken bank jag än väljer så möts jag av en neutral korrekt Bankperson och inget annat. Men det kan säkert vara så att på småorter ute i landet så vill man förhandla om sitt bostadslån med en man i klänning............! Lycka till!
  • AnkiC
    monkees skrev 2017-04-21 14:48:58 följande:
    Ja det kan ju tänkas att det finns transor på små banker på landsorten........!? Vet ju inte var du bor. Här i Sundsvall kan man vara helt trygg med att när man har kontakt med sin bankman (kvinna) så är hon/han en fullständigt normal individ. Det händer ALDRIG att när man träffar Kristoffer Johansson på låneavdelningen att han dyker upp i klänning och pumps. Händer ALDRIG här i Sundsvall. När man besöker sin bank så handlar det ofta om stora affärer.....kanske livsavgörande och jag är så glad att här i Sundsvall så vet jag att vilken bank jag än väljer så möts jag av en neutral korrekt Bankperson och inget annat. Men det kan säkert vara så att på småorter ute i landet så vill man förhandla om sitt bostadslån med en man i klänning............! Lycka till!
    Nu uttrycker du dig fördomsfullt igen. Transpersoner är inte onormala och självklart lika seriösa som alla andra bankpersoner. De har ju en gedigen utbildning för att få jobba där. Det sitter inte i kläderna. Värst vad du tjatar om pumps. Har alla transpersoner alltid pumps?
  • AnkiC
    Johan75 skrev 2017-04-21 13:57:17 följande:
    Ja det de har att kämpa med är rätten att få vara sig själva utan att vi styr dem. Det motverkar du. Det är sådana som du som de måste kämpa mot. Sådana fördomsfulla människor som kallar andra för idioter, onormala och oseriösa om de inte följer normen.
    Du undviker frågeställningen som både jag och Johan ställer. Varför är det mer ok med flickor i pojkkläder än killar i tjejkläder?!
  • Kasperina
    monkees skrev 2017-04-20 17:15:01 följande:
    Nä det har jag hört talas om ........men inte blir jag klokare av det! Vad är meningen? När jag försöker hitta en mening så tänker jag att många homosexuella män (typ Gardell och Levengood) är enormt kreativa och sådana individer behövs alltid i en population!...men när man tänker på djurvärlden! Finns det djur som tar hand om andra djur utan egen vinning och utan att själva skapa egen avkomma?

Inom många djurarter är det bara en hane och en hona i flocken som fortplantar sig, övriga hjälper till att ta hand om ungarna och flocken.
    Många djurarter jobbar för flockens överlevnad och inte sin egen (insekter tex).
    Det finns en fladdermusart (minns inte vilken) där de som inte hittat mat får mat av andra flockmedlemmar. De har nämligen klurat ut att de själva kan misslyckas med jakten ibland, och då är det himla bra att kunna få mat av en polare.
    "Meningen" med homosexuella, transsexuella och heterosexuella är att på något sätt före släktets utveckling framåt, oavsett om det är genom egen eller annans avkomma.
    Det är bara människan som är egotrippad och tror sig vara förmer än andra och därmed ha rätt att fördöma alla som inte tycker som de. Det är den typen av individer som får samhället och släktets utveckling att stagnera och de utgör därmed det absolut största hotet mot artens fortlevnad.

Grattis, du är direkt farlig för mänsklighetens framtid!  
  • Bestemor
    AnkiC skrev 2017-04-21 17:15:34 följande:

Ja det de har att kämpa med är rätten att få vara sig själva utan att vi styr dem. Det motverkar du. Det är sådana som du som de måste kämpa mot. Sådana fördomsfulla människor som kallar andra för idioter, onormala och oseriösa om de inte följer normen.

Du undviker frågeställningen som både jag och Johan ställer. Varför är det mer ok med flickor i pojkkläder än killar i tjejkläder?!

Det kommer nog.

Jag är uppväxt i en småstad.

Det fanns fortfarande fördomar att tjejer klänning och pojkar långbyxor.

Så kampen som kvinnor förde för att få bära byxor, tas bara för givet och nu kämpas det för att män ska få ha klänning.

Jag undrar hur många av kvinnorna här vill att deras män klär sig i klänning.

Hade det varit så många ute i verkligheten, så hade transsexuella möt så mycket fördomar, utan haft det mycket lättare.
  • MissUnderhill

Jag tycker att lila är en rätt könsneutral färg ändå. Finns ju en hel del olika nyanser av rosa och lila också. Spets och volang har jag personligen svårt för även på flickor, då jag minns att jag hatade det som barn då det va obekvämt att ha på mig :) tycker inte alls det är fel med rosa på pojkar, man kan ju kombinera med jordnära färger till både rosa och lila ifall man vill "neutralisera" lite.

Tycker det är en smaksak, följ din magkänsla helt enkelt. Blir ju en del klädbyten och tvätt på de små. Onödigt att du gör dig av med kläder pga färgen ;)

• Blått für alle

Tro det eller ej men rosa är egentligen pojkars färg och blått flickornas. Det kommer från monarkin och kristendomen. Prinsbarnen kläddes i rosa för att en dag när de blivit gamla nog axla maktens färg - rött.

Prinsessorna bar blått - drottningarnas färg (möjligen i en ljusare ton) efter jungfru Maria och havet - livets vagga.

Jag tycker det är helt i sin ordning med tanke på att livmodern har en miljö mkt likt havets, menscykeln är i snitt lika lång som en måncykel (månen har en stark inverkan på havet) och sist men inte minst att det påminner oss om att vi alla börjar livet som vattenorganismer och i det stadiet är lika känsliga som dessa också.

• Blått für alle

Tro det eller ej men rosa är egentligen pojkars färg och blått flickornas. Det kommer från monarkin och kristendomen. Prinsbarnen kläddes i rosa för att en dag när de blivit gamla nog axla maktens färg - rött.

Prinsessorna bar blått - drottningarnas färg (möjligen i en ljusare ton) efter jungfru Maria och havet - livets vagga.

Jag tycker det passar fint med tanke på att livmodern har en miljö mkt lik havets, menscykeln är i snitt lika lång som en måncykel (månen har en stark inverkan på havet) och sist men inte minst att det påminner oss om att vi alla börjar livet som vattenorganismer och i det stadiet är lika känsliga som dessa också.

Svar på tråden Rosa kläder till pojkbebis?