• 123anonym123

Sålt bostad utan sambos medgivande

Hej,

Part 1 har sålt den gemensamma bostaden utan Part 2s medgivande. 

Dom ligger i pågående bodelning, men Part 1 är motsträvig trots att sambolagen gäller. Dom ska träffa bodelningsförättare i veckan. 

Vad är påföljderna/straffet för denna olagliga försäljningen? Böter? Fängelse? 

Finns det någon som har erfarenhet av liknande fall? 

• Svar på tråden Sålt bostad utan sambos medgivande
  • MajaVira
    lilly skrev 2017-04-19 10:25:08 följande:
    Rör det en fastighet kommer Lantmäteriet troligtvis att förklara lagfartsansökan för den nya ägaren vilande. Den sambon som inte lämnat samtycke kan inom tre månader från att h*n fått kännedom om överlåtelsen ansöka hos tingsrätt om att köpet ska återgå under förutsättning att lagfart inte har beviljats. Om köpet hävs kan sambon bli skyldig att ersätta köparen för kostnader till följd av hävandet.
    Hur vet Lantmäteriet att det finns en sambo som ska ge godkännande?
  • Noname00
    Griseknoen35 skrev 2017-04-22 12:12:35 följande:
    Det jag tänkte på med min fråga var om det var så att part 1 hade förfalskat part 2 underskrift. Man får tycka vad man vill om sambolagen, ts frågade inte om åsikter om den.
    Vad för underskrift tänkte du på?
  • Noname00
    MajaVira skrev 2017-04-22 12:15:13 följande:
    Där har du en bra poäng!
    Man kan ju tycka att bör man ha laglig rätt till egendom i egenskap av sambo så borde det ju registreras någonstans.

Märkligt att idag krävs det inte en enda underskrift, det räcker med att en människa bor och står skriven på adressen och hävdar att den är inköpt för gemensamt bruk.
  • Griseknoen35
    Noname00 skrev 2017-04-22 12:29:57 följande:
    Vad för underskrift tänkte du på?
    Om båda parter hade vart ägare hade båda vart tvungna att skriva under försäljningspapperna. Men det visade sig att bara part 1 va ägare.
  • Noname00
    Griseknoen35 skrev 2017-04-22 12:37:08 följande:
    Om båda parter hade vart ägare hade båda vart tvungna att skriva under försäljningspapperna. Men det visade sig att bara part 1 va ägare.
    Mäklaren är skyldig att ställa frågan om samboskap.
    Men om bara part 1 var ägare så är det upp till part 2 att driva ärendet om denne nu anser sig äga bostaden.

För mig är det dock ett under att man inte skriver på något som man avser att äga speciellt om man är med och betalar för det.
  • kossamu

Så här var det för oss:
    Part 1 köper hus för gemensamt bruk. Vi bestämmer oss för att sälja. Part 2 MÅSTE skriva under papper till mäklaren om att det är ok. Annars hade inte mäklaren kunnat gå vidare med försäljningen.

Så har din Part 1 lyckats sälja utan Part 2 medgivande så undrar jag över mäklaren?

• Noname00

När min sambo sålde så frågade mäklaren om jag var skriven på adressen.

• nihka

Det beror på hur länge de har varit sambo. En förutsättning för att sambolagen ska gälla för lägenheten är att parterna bott tillsammans en längre tid.

• Noname00
    nihka skrev 2017-04-22 17:39:22 följande:

Det beror på hur länge de har varit sambo. En förutsättning för att sambolagen ska gälla för lägenheten är att parterna bott tillsammans en längre tid.

Precis, det finns ju begränsningsregler.
  • Noname00

Men om man är oense, och den ena hävdar att den ej var köpt för gemensamt bruk, vems version går dom mest på?

• Kasperina
    Noname00 skrev 2017-04-22 17:42:37 följande:

Men om man är oense, och den ena hävdar att den ej var köpt för gemensamt bruk, vems version går dom mest på?

Om båda skriver sig i lägenheten samtidigt är det svårt att hävda att den inte är köpt för gemensamt bruk.
    Om part 2 skriver sig i lägenheten senare är det svårt att hävda att den är köpt för gemensamt bruk. Där finns det dock lite högre förhandlingsutrymme under förutsättning att part 2 flyttar in inom några månader efter part 1 då part 2 kan ha haft anledning att vänta en kort period med flytten av någon anledning
  • Noname00
    Kasperina skrev 2017-04-22 19:50:18 följande:
    Om båda skriver sig i lägenheten samtidigt är det svårt att hävda att den inte är köpt för gemensamt bruk.
    Om part 2 skriver sig i lägenheten senare är det svårt att hävda att den är köpt för gemensamt bruk. Där finns det dock lite högre förhandlingsutrymme under förutsättning att part 2 flyttar in inom några månader efter part 1 då part 2 kan ha haft anledning att vänta en kort period med flytten av någon anledning
    Vore det inte bättre att ta bort lagen och lägga ansvaret på sambos att skriva papper om samägande om man nu äger något tillsammans?
  • lilly
    MajaVira skrev 2017-04-22 12:15:13 följande:
    Man kan ha anmält till Lantmäteriet att fastigheten utgör gemensam bostad. Då står det i deras register att samtycke behövs av sambon. Om man inte har gjort detta så vet jag faktiskt inte hur Lantmäteriet resonerar, om de kollar folkbokföringen eller vad de hittar på. 
Svar på tråden Sålt bostad utan sambos medgivande