• cougher

    Flickvän förändrad efter jobbyte och ett års misslyckade försök till graviditet

    Hej,

    Känner mig helt och fullständigt förvirrad efter ett par tvära kast den senaste dryga månaden och tänkte därför dra min berättelse här och hoppas få några goda råd. Det blev en ganska lång berättelse, så förhoppningsvis har någon ork och tid att läsa.

    Efter att ha varit tillsammans och haft en väldigt fin relation i 8.5 år bestämde jag och min flickvän oss för att försöka skaffa barn i början av 2016.
    Vi har alltid älskat varandra och varit kära i varandra. Som alla andra par har vi självklart haft våra gräl och mindre problem, men att det ska vara vi har det aldrig funnits några som helst tvivel om. Ibland har det i ärlighetens namn nästan känts som om det gått lite för lätt.

    Att skaffa barn var ett beslut som vuxit fram och det kändes som ett naturligt och spännande steg i våra liv.
    Jag var 35 och hon 27 och var båda fast anställda sedan en tid och sambos sedan 7 år tillbaka, så situationen var väldigt stabil.

    Hon slutade med p-piller och vi satte igång våra försök. Allt kändes spännande och hoppfullt i början förstås - tanken på att det kunde vara svårt att bli gravid var inget vi riktigt tagit med i beräkningen.

    Efter några månaders fruktlösa försök började det självklart kännas lite tungt och en viss oro började växa fram, men jag upplevde det ändå som om vi kunde prata om våra känslor och var fast beslutna om att fortsätta försöka.

    Något halvår efter att vi satte igång fick min flickvän ett svagt plus på graviditetsstickan. Hoppet blossade upp men slocknade ganska kort därefter då det visade sig vara ett troligt tidigt missfall.
    I den här vevan började min flickväns arbetssituation dessutom försämras. Inget katastrofalt men diverse omständigheter med projekt som fungerade dåligt (inte pga henne) gjorde att hon började vantrivas och bli frustrerad.

    Till en början var vår tanke att hon skulle hålla ut och jobba på under de (förhoppningsvis) enstaka månaderna som återstod innan föräldraledighet skulle ta vid. Men efter ytterligare ett par omgångars misslyckade försök kom vi gemensamt fram till att det var bäst för oss båda om hon letade efter ett nytt jobb trots våra planer och den potentiella otryggheten det kan innebära att bli gravid tidigt under en ny anställning.

    Hon fick ett nytt jobb och i slutet av förra året diskuterade vi att ta en paus - tjejen kände att hon ville ha ett par månaders ro för att fokusera på att komma in i nya jobbet. Hon kände dessutom att allt graviditetsrelaterat hade tärt på henne en hel del - ägglossningstest och planerat sex, anpassad kosthållning, och sist men inte minst den nervösa väntan och besvikelsen då mensen kom varje månad.

    Nu blev det inte riktigt så, utan vi fortsatte - dock utan den strikta planeringen vi följt tidigare.
    Hon verkar trivas på sitt nya jobb - hon har bytt ett statligt jobb med mycket tröghet i rutinerna och kollegor utan större ambitioner eller framåtanda, till ett företag i privat sektor med många unga, drivna och duktiga personer.
    Hon har roligare än på sitt förra jobb, men upplever också en större social press på att passa in.

    Fortfarande ingen framgång med våra sporadiska försök, och vi beslutade oss för att göra en fertilitetsutredning.

    Datum för utredningen började närma sig.
    Jag känner själv att det blir skönt att förhoppningsvis få någon form av visshet i vad som eventuellt är fel.

    Så i början av mars, när datum för undersökningen börjar närma sig, säger hon att hon känt sig lite nere en tid men vill inte riktigt prata om varför. Jag pressar henne lite och till slut berättar hon att hon på sistone tappat lusten för att skaffa barn. Från att ha tänkt på det i tid och otid - funderat på namn, tänkt igenom föräldraledighet osv osv - är längtan helt borta.
    Hon har försökt få den tillbaka, förklarar hon, utan att lyckas.
    Hon ber om ursäkt och är ledsen, eftersom hon vet att inget förändrats för mig, men jag anklagar henne inte utan försöker förstå.

    Jag frågar om det på något sätt har att göra med att hennes känslor för mig har ändrats, och hon säger att hon inte tror det.
    Det här kan låta som en liten sak, men för mig var ordet "tror" chockerande. Under de nästan 9.5 år vi nu varit tillsammans har ingen av oss någonsin uttryckt någon som helst osäkerhet om våra känslor för varandra.

    Efter det här har inget varit sig likt.
    Hon har vid senare samtal berättat att hon upplever en stor osäkerhet kring allting i sitt liv och vad hon vill just nu, också vad gäller vår relation.
    En del av det hela är att hennes nya jobb på något sätt fått henne att känna ett större behov av sociala kontakter, och hon säger att hon funderat mycket över varför hon ofta haft en väldigt liten bekantskapskrets.
    En del av hennes tankar verkar handla om hennes uppväxt, som ur vissa perspektiv varit komplicerad och stressande, och i vilken mån den format henne som person.

    Vi gjorde fertilitetsutredningen, och är ännu inte färdiga. Jag har lämnat spermaprov men inte fått svar, hon gjorde en undersökning som jag vet att hon bävade inför, där svaret tyvärr blev att det såg OK ut men att hon hade någon form av buktning som de behövde titta på vid ett nytt besök.
    Det är där vi befinner oss idag, i väntan på hennes återbesök som bör ske någon gång nästa vecka.
    Jag vet att det var ett stort bakslag för henne att behöva göra återbesöket - hon var nervös inför det första och hade sett fram emot att lägga det bakom sig.

    Hon har sedan det där samtalet ofta varit väldigt kall och frånvarande - något som jag inte kan låta bli att bli väldigt sårad och orolig över då vi alltid haft en så kärleksfull relation med mycket närhet och ömhet.
    Mellan varven kan jag skymta hennes "vanliga" jag igen, men jag upplever det allt oftare som om hon "försvinner" och blir kall och svår att få kontakt med.

    Hon har gått från att säga att hon "tror" att hon vill fortsätta vara med mig, till att säga att hon knappt vet någonting just nu.

    Jag försöker låta bli att pressa henne och ställa frågor, men det är inte lätt då jag önskar att jag bättre kunde förstå vad som rör sig i hennes huvud.

    Jag har undrat och frågat henne om hon träffat någon annan på sitt nya jobb, men hon verkar faktiskt ärlig när hon säger att det inte är något sådant.

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag antar att jag bara kan försöka låta henne få sin tid och sitt utrymme, men det är otroligt nedstämmande och frustrerande att hon stänger ute mig på det här sättet.

    En tanke jag haft är att hon kanske innerst inne känner en stark oro inför att få höra att hon är infertil, och att hon tror att det då kommer sluta med att jag lämnar henne (något jag lovat att jag inte har några tankar alls på att göra). Det skulle kunna förklara att hon distanserar sig från mig i försvarssyfte.

    Något annat jag funderat på är det i första hand handlar om att hon fått smak för socialt liv av det här nya jobbet och inte ser mig passa in i detta.
    Jag är en relativt blyg person med fåtal vänner som trivs rätt så bra på egen hand, men jag har också sagt till henne att om hon känner att hon vill ha ett rikare socialt liv så anstränger jag mig gärna för att bli en del av det. Det sista jag vill är att hämma henne.

    Samtidigt känns det inte riktigt logiskt, att några enstaka månader på ett nytt jobb skulle få henne att tvivla så starkt på en nästan 10 år lång lycklig och kärleksfull relation (jag vet att hon alltid älskat mig, hon var alltid den som var orolig över att jag skulle lämna henne, trots att jag alltid försäkrade henne om att det inte skulle hända).

    Vad säger ni?

    Jag inväntar hennes andra undersökning och resultaten från det och mitt spermaprov och hoppas så innerligt att allt ska bli som förr efter det, men jag är livrädd för att det inte blir så.

    För mig känns detta som en direkt mardröm. På riktigt helt overkligt. Att vi efter 8.5 år i en lycklig relation bestämmer oss för att ta det  ultimata steget och skaffa barn, och ett år senare inte har lyckats få barn och dessutom kanske är på väg att separera. Det är riktigt tufft för mig att hantera, varje dag är blytung.

  • Svar på tråden Flickvän förändrad efter jobbyte och ett års misslyckade försök till graviditet
  • alade

    Jag lämnade min man efter 13 år tillsammans, efter att vi startat ivf. Mycket ställs på sin spets under så tuffa perioder som utredning och diverse behandlingar innebär och vid det laget vi gjorde vår första ivf sa jag varje dag att jag inte ens vill ha barn längre. Maken trodde att det berodde på hormoner (som påverkade mitt psykiska mående enormt) eller rädsla för missfall eller misslyckade behandlingar.

    I vårt fall var det inte så. Det tog mig flera månaders ångest och panik över att jag plötsligt inte ville ha barn längre innan jag fattade att det inte handlade om barn alls, utan om vår relation.

    Extremt jobbiga perioder kan göra att man omvärderar en massa saker, både jobb, vänner, om man vill ha barn eller sin relation. Allt du kan göra är att finnas kvar och visa att du bryr dig och sen är det en jobbig väntan tills din flickvän kommit fram till vad som är vad och kan prata med dig igen.

    Jag hoppas att allt blir bra för dig!

  • cougher
    alade skrev 2017-04-20 17:25:22 följande:

    Jag lämnade min man efter 13 år tillsammans, efter att vi startat ivf. Mycket ställs på sin spets under så tuffa perioder som utredning och diverse behandlingar innebär och vid det laget vi gjorde vår första ivf sa jag varje dag att jag inte ens vill ha barn längre. Maken trodde att det berodde på hormoner (som påverkade mitt psykiska mående enormt) eller rädsla för missfall eller misslyckade behandlingar.

    I vårt fall var det inte så. Det tog mig flera månaders ångest och panik över att jag plötsligt inte ville ha barn längre innan jag fattade att det inte handlade om barn alls, utan om vår relation.

    Extremt jobbiga perioder kan göra att man omvärderar en massa saker, både jobb, vänner, om man vill ha barn eller sin relation. Allt du kan göra är att finnas kvar och visa att du bryr dig och sen är det en jobbig väntan tills din flickvän kommit fram till vad som är vad och kan prata med dig igen.

    Jag hoppas att allt blir bra för dig!


    Hej alade,

    Tack för ditt svar och ditt stöd. Jobbig läsning för mig men trots det väldigt intressant.

    Hur var er relation innan ni började försöka bli gravida?
    Går det att förklara vad du insåg var negativt med er relation under den här tuffa perioden?

    Det som gör det svårt för mig att förstå min flickväns känslor är att vi haft en så fin och kärleksfull relation hela vägen. Våra barnplaner var absolut inte någon sorts försök att rädda en halvknackig relation, som man kan höra talas om ganska ofta, utan mer ett naturligt nästa steg i en lång bra relation.
  • cougher

    Kan väl skicka en liten uppdatering såhär några dagar senare för den som är intresserad.

    Har varit rätt mycket upp och ner. Ibland glimtar det till och känns som förr, ibland vänder hon sig från mig fullständigt och kallnar.
    Min "strategi" just nu är att försöka att bara vara så trevlig och lätt att ha att göra med som möjligt.
    Det fungerar oftast, men är ibland lättare sagt än gjort då det fortfarande är väldigt frustrerande att ha en så stark känsla av att hon håller så mycket inom sig.

    Ett "framsteg" är iaf att hon nu fått tid för besök nummer två för att undersöka om något är fel med hennes äggstockar/livmoder.
    Helt klart är att detta är något hon tycker känns väldigt jobbigt, så jag ska försöka bita ihop och inte ge efter för mitt behov av att prata innan det är över.
    Känns som att om jag pressar henne just nu kan det spåra ur i värsta fall.

    Men ja, fan vilken skitsituation detta är...

  • Meriall

    Det låter jättejobbigt :/ Men hon säger att hon mår dåligt nu. Har du frågat vad du (eller hon själv) kan göra för att hon ska må lite bättre och vad som hon tror utlöst det dåliga måendet?

  • cougher
    Meriall skrev 2017-04-26 21:25:47 följande:

    Det låter jättejobbigt :/ Men hon säger att hon mår dåligt nu. Har du frågat vad du (eller hon själv) kan göra för att hon ska må lite bättre och vad som hon tror utlöst det dåliga måendet?


    Hej Meriall,

    Jovisst har jag fråga vad jag kan göra, många gånger om, men får inte direkt några andra svar än att hon behöver tid för sig själv.

    Har frågat många gånger för att bättre förstå varför och på vilka sätt hon mår dåligt, och får inte mycket till svar annat än irritation. Hon tycker att hon sagt allt hon kan - hon förstår inte själv heller påstår hon - medan jag tycker att hon i princip inte har sagt någonting.

    Enligt henne handlar det, som jag förstår det, mest om det nya jobbet, men graviditetsgrejen spelar säkert in också men i vilken mån och hur det hela hänger ihop...jag önskar jag visste.
  • NZZZZ

    Hej TS.

    När jag och min kille gick genom fertilitetsutredningen betedde jag mig på liknande sätt som din flickvän. Detta var dock inget jag förstod själv utan fick höra av min kille. Självklart vet jag själv att jag inte var sugen på närkontakt och allt sådant som jag älskade innan, mina tankar var iväg någon annanstans. Jag kan inte säga att det är så det är för din flickvän men likväl kan det vara så. Min kille trodde jag skulle lämna honom-så annorlunda betedde jag mig och då ska du veta att vi två är väldigt säkra på varandra. Jag skulle råda dig att avvakta ett tag och ta upp det med henne på ett lugnt sätt. Mina känslor för killen hade ej förändrats under tiden även om jag betedde mig annorlunda.

    Hoppas det går bra. Glöm ej att ro om varandra, barnlöshet är ett helvete. Kram

  • Meriall
    cougher skrev 2017-04-26 22:15:32 följande:

    Hej Meriall,

    Jovisst har jag fråga vad jag kan göra, många gånger om, men får inte direkt några andra svar än att hon behöver tid för sig själv.

    Har frågat många gånger för att bättre förstå varför och på vilka sätt hon mår dåligt, och får inte mycket till svar annat än irritation. Hon tycker att hon sagt allt hon kan - hon förstår inte själv heller påstår hon - medan jag tycker att hon i princip inte har sagt någonting.

    Enligt henne handlar det, som jag förstår det, mest om det nya jobbet, men graviditetsgrejen spelar säkert in också men i vilken mån och hur det hela hänger ihop...jag önskar jag visste.


    Okej så hon verkar inte veta själv. Så kan det ju vara. Men hur vet hon då att det blir bättre om hon får tid till sig själv? Vad är det som ska hända under den tiden? Det verkar ju bara som att du börjar må sämre och ni glider isär mer. Inget positivt verkar ju ha hänt med den tid hon fått hittills. Hur kan hon då veta att mer tid kommer vara positivt?

    Ifall hon mår så dåligt att det påverkar er relation mycket negativt, hon inte vet varför eller hur hon kan lösa det... då är det nog dags att hon går och pratar med någon om det...
  • cougher
    NZZZZ skrev 2017-04-26 22:26:43 följande:

    Hej TS.

    När jag och min kille gick genom fertilitetsutredningen betedde jag mig på liknande sätt som din flickvän. Detta var dock inget jag förstod själv utan fick höra av min kille. Självklart vet jag själv att jag inte var sugen på närkontakt och allt sådant som jag älskade innan, mina tankar var iväg någon annanstans. Jag kan inte säga att det är så det är för din flickvän men likväl kan det vara så. Min kille trodde jag skulle lämna honom-så annorlunda betedde jag mig och då ska du veta att vi två är väldigt säkra på varandra. Jag skulle råda dig att avvakta ett tag och ta upp det med henne på ett lugnt sätt. Mina känslor för killen hade ej förändrats under tiden även om jag betedde mig annorlunda.

    Hoppas det går bra. Glöm ej att ro om varandra, barnlöshet är ett helvete. Kram


    Hej,

    Tack för ditt svar, väldigt intressant att höra om andras erfarenheter.

    Jag har absolut all förståelse i världen om hon mår dåligt och beter sig annorlunda pga oro för utredningen, men det som gör det hela väldigt komplicerat och svårtolkat för mig är att hon dessutom:

    1) För en dryg månad sedan sa att hon inte alls känt för barn på ett tag och därför vill pausa våra försök...

    2) ...vilket jag i sig _också_ hade kunnat förstå och acceptera även om det är tungt, men hon har också "erkänt" att hon tvivlar på allt i sitt liv just nu, vem hon själv är osv, och även om vi ska fortsätta vara tillsammans. Och enligt henne handlar det mycket om hennes jobbyte (som hon verkar uppleva som något positivt och en frisk fläkt men kanske också lite socialt utmanande).

    Och precis som du beskrev er, så hade vi varit _väldigt_ säkra på varandra _väldigt_ länge. Därför går det inte ihop i mitt huvud - att två månader på ett nytt jobb skulle vända allt uppochned.

    Förmodligen är det väl nån kombination av allt, och jag gör mig själv en otjänst när jag försöker analysera och förstå. Men det hjälper inte att hon är så förtegen, och att _allt_ handlar om henne just nu.
  • cougher
    Meriall skrev 2017-04-26 22:30:32 följande:
    Okej så hon verkar inte veta själv. Så kan det ju vara. Men hur vet hon då att det blir bättre om hon får tid till sig själv? Vad är det som ska hända under den tiden? Det verkar ju bara som att du börjar må sämre och ni glider isär mer. Inget positivt verkar ju ha hänt med den tid hon fått hittills. Hur kan hon då veta att mer tid kommer vara positivt?

    Ifall hon mår så dåligt att det påverkar er relation mycket negativt, hon inte vet varför eller hur hon kan lösa det... då är det nog dags att hon går och pratar med någon om det...
    Hej igen Meriall,

    Jag sa det till henne senast idag, att det kan vara nyttigt att prata om saker och ting och inte hålla för mycket inom sig, men hon sa att hon behöver det just nu så vad kan jag göra?

    Jag förstår inte heller vad det är som ska hända under tiden hon vänder sig inåt och tänker och känner efter eller vad hon gör.

    De senaste dagarna har jag kunnat hantera det och jag tror jag har ett ganska starkt psyke så att säga, men det är definitivt sant att jag mår riktigt dåligt av situationen och upplever det som något som närmast kan beskrivas som chockerande (som sagt, tänk 8.5 års jättefint förhållande, beslut om barn, försök och sedan som en blixt från klar himmel besked om att barn inte längre är aktuellt och att hon tvivlar på oss).

    Till slut måste det ju pratas på riktigt, på något sätt. Men som sagt avvaktar jag åtminstone nästa veckas undersökning och försöker hålla mig ovanför vattenytan.
  • cougher

    Jag tycker att jag fick en del intressanta och bra svar, så här kommer en uppdatering.

    Nyligen fick vi resultatet av fertilitetsutredningen. Allt såg bra ut, både för henne och mig.

    Mellan oss är det dock egentligen inte bättre. Vi har pratat ett par gånger och även om det fortfarande är väldigt abstrakt så har hon åtminstone sagt lite mer.

    Så, ptja, vi får se vad som händer. Allt har kommit väldigt snabbt och oväntat, men vi är överens om att vi inte vill ge upp utan försöka hitta tillbaka till varandra iaf.

    Antar att tråden inte direkt längre handlar om att skaffa barn, så jag avstår från att gå in på detaljer. Om någon frågar så svarar jag gärna, och speciellt är jag intresserad av att höra om någon varit i en liknande situation och kanske har tips på vad man kan göra.

    Tack.

  • alade
    cougher skrev 2017-04-20 18:26:23 följande:

    Hej alade,

    Tack för ditt svar och ditt stöd. Jobbig läsning för mig men trots det väldigt intressant.

    Hur var er relation innan ni började försöka bli gravida?

    Går det att förklara vad du insåg var negativt med er relation under den här tuffa perioden?

    Det som gör det svårt för mig att förstå min flickväns känslor är att vi haft en så fin och kärleksfull relation hela vägen. Våra barnplaner var absolut inte någon sorts försök att rädda en halvknackig relation, som man kan höra talas om ganska ofta, utan mer ett naturligt nästa steg i en lång bra relation.


    Vi hade det bra överlag, men kände olika kring barn. Han var lite "blir det så blir det" och jag hade längtat i många år och mådde otroligt dåligt av att vi inte kunde få barn när han äntligen var på banan (han ville verkligen inte ha barn innan). Barnfrågan var det stora, men alla relationer har saker som inte är bra. Vi hade småsaker också, och gamla osäkerheter från perioder då det varit svajigt. På det stora hela var vi båda ändå överraskade när jag kände att det inte längre fungerade och det gick jäkligt snabbt för mig från första tanken tills vi var bortom räddning. Egentligen var vi nog bortom räddning sedan länge, men vi förstod det inte. Allt bara rullade på som vanligt...

    Det jobbigaste för mig var att han inte förstod mina känslor alls. Han var ledsen för min skull för att vi inte blev gravida, men allt jag ville var att han skulle vilja ha barn med mig och alltså bli ledsen för sin skull. Det jobbiga för honom var att se mig påverkad av allt, vilket bara visade tydligare att han inte var på samma ställe som mig ännu. Typ så.
  • Kasperina

    Ofrivillig barnlöshet är en livskris, och olika personer hanterar livskriser på olika sätt. Hon har dessutom träffat helt nya människor, människor som är i hennes ålder men på ett helt annat ställe i livet än vad hon är, och eftersom hon krisar ifrågasätter hon allt, omvärderar allt. Hon behöver kanske göra det på egen hand för att kunna landa i vad HON vill.

    Precis som Alade beskriver så hade jag och exet olika inställning - han var övertygad om att det skulle lösa sig så småningom medan jag krisade. Jag fick två missfall och han tyckte det var konstigt att jag blev jätteledsen och började ifrågasätta hela barngrejen, men när jag kom ut på andra sidan redo att fortsätta var han inte det.

    Ditt sätt att vilja prata om det hela tiden kan vara en del i det hon tycker är jobbigt för hon kanske helt enkelt har behov av att reda ut saker i sitt eget huvud innan hon delar dem med dig. Hon kan vara rädd för att anförtro dig lösryckta tankar hon själv inte förstår ännu, rädd att du ska feltolka dem - på samma sätt som min sambo gjorde. Han lade in sin egen tolkning i det jag berättade, och när jag äntligen förstod vad som var mitt egentliga problem hade han redan reagerat på sin egen feltolkning av dem.

    Du sitter i en hemsk sits, för du kan inte veta vad hon tänker och du kan inte pressa henne att berätta det för dig, du kan bara vänta och se

  • cougher
    alade skrev 2017-05-20 17:35:59 följande:
    Vi hade det bra överlag, men kände olika kring barn. Han var lite "blir det så blir det" och jag hade längtat i många år och mådde otroligt dåligt av att vi inte kunde få barn när han äntligen var på banan (han ville verkligen inte ha barn innan). Barnfrågan var det stora, men alla relationer har saker som inte är bra. Vi hade småsaker också, och gamla osäkerheter från perioder då det varit svajigt. På det stora hela var vi båda ändå överraskade när jag kände att det inte längre fungerade och det gick jäkligt snabbt för mig från första tanken tills vi var bortom räddning. Egentligen var vi nog bortom räddning sedan länge, men vi förstod det inte. Allt bara rullade på som vanligt...

    Det jobbigaste för mig var att han inte förstod mina känslor alls. Han var ledsen för min skull för att vi inte blev gravida, men allt jag ville var att han skulle vilja ha barn med mig och alltså bli ledsen för sin skull. Det jobbiga för honom var att se mig påverkad av allt, vilket bara visade tydligare att han inte var på samma ställe som mig ännu. Typ så.
    Hej igen alade,

    Tack för ditt svar, det var intressant att läsa.

    Läser jag det rätt om jag tolkar det som att huvudsaken som fick er att gå isär var att det visade sig att ni hade så olika inställning till att skaffa barn? Att du ville att det skulle vara viktigare för honom än det faktiskt var?

    Fast jag förstår att det fanns annat också, som kanske förstärktes när situationen blev så tung.
  • cougher
    Kasperina skrev 2017-05-20 19:23:27 följande:

    Ofrivillig barnlöshet är en livskris, och olika personer hanterar livskriser på olika sätt. Hon har dessutom träffat helt nya människor, människor som är i hennes ålder men på ett helt annat ställe i livet än vad hon är, och eftersom hon krisar ifrågasätter hon allt, omvärderar allt. Hon behöver kanske göra det på egen hand för att kunna landa i vad HON vill.

    Precis som Alade beskriver så hade jag och exet olika inställning - han var övertygad om att det skulle lösa sig så småningom medan jag krisade. Jag fick två missfall och han tyckte det var konstigt att jag blev jätteledsen och började ifrågasätta hela barngrejen, men när jag kom ut på andra sidan redo att fortsätta var han inte det.

    Ditt sätt att vilja prata om det hela tiden kan vara en del i det hon tycker är jobbigt för hon kanske helt enkelt har behov av att reda ut saker i sitt eget huvud innan hon delar dem med dig. Hon kan vara rädd för att anförtro dig lösryckta tankar hon själv inte förstår ännu, rädd att du ska feltolka dem - på samma sätt som min sambo gjorde. Han lade in sin egen tolkning i det jag berättade, och när jag äntligen förstod vad som var mitt egentliga problem hade han redan reagerat på sin egen feltolkning av dem.

    Du sitter i en hemsk sits, för du kan inte veta vad hon tänker och du kan inte pressa henne att berätta det för dig, du kan bara vänta och se


    Hej Kasperina, och tack för ditt svar.

    Du beskriver min situation bra. Hon säger nästan ordagrant det du säger; att hon ifrågasätter allt, och vill vara försiktig med att dela med sig av ofärdiga tankar som hon inte ens vet är "korrekta".

    Dock upplever ju jag att de få gånger vi pratat ut lite om saker så känns det bättre för båda.
    Framför allt om det är saker i relationen som känts negativa för henne så vill jag förstås gärna höra det så att man kan jobba på att förbättra det.
    Hon har nämnt ett par sådana saker och min reaktion är självklart att ta hänsyn till dem och vara en ännu bättre partner för henne.
  • NomenNescio

    Jag har inte varit i er situation. Men:

    Jag är en sån person som går in i mig själv när jag blir väldigt fokuserad, eller har mycket i mitt liv att tänka på. Jag stänger ute, utan att tänka på det, och blir avstängd från närhet också.

    Det är inte för att jag inte älskar de i min omgivning. Eller för att jag inte är tacksam för deras omtanke och stöd.

    Det är bara för att det är på det sättet som jag fungerar och bäst kan hantera press. Kan ha att göra med att jag redan i unga år klarade mig själv och skaffade energi inifrån och inte utifrån. Där kan jag i pressade situationer inte ta emot stöd från andra, utan måste reda ut den värsta delen själv först, innan jag kan börja dela med mig igen.

    Det kan alltså bara vara en personlighetsdrag. Just nu är hon kanske för trött mentalt för att klara att tänka på er relation. Men troligen älskar hon dig fortfarande, även om.hon inte kan visa det nu

  • cougher
    NomenNescio skrev 2017-05-20 23:18:57 följande:

    Jag har inte varit i er situation. Men:

    Jag är en sån person som går in i mig själv när jag blir väldigt fokuserad, eller har mycket i mitt liv att tänka på. Jag stänger ute, utan att tänka på det, och blir avstängd från närhet också.

    Det är inte för att jag inte älskar de i min omgivning. Eller för att jag inte är tacksam för deras omtanke och stöd.

    Det är bara för att det är på det sättet som jag fungerar och bäst kan hantera press. Kan ha att göra med att jag redan i unga år klarade mig själv och skaffade energi inifrån och inte utifrån. Där kan jag i pressade situationer inte ta emot stöd från andra, utan måste reda ut den värsta delen själv först, innan jag kan börja dela med mig igen.

    Det kan alltså bara vara en personlighetsdrag. Just nu är hon kanske för trött mentalt för att klara att tänka på er relation. Men troligen älskar hon dig fortfarande, även om.hon inte kan visa det nu


    Hej,

    Tack för ditt svar.
    Jag tror att hon fungerar väldigt mycket som du beskriver att du gör.

    Det tycker jag att man ska respektera, vilket jag också gör allt jag kan för att göra.
    Dock tror jag att nästan alla människor mår bra av att prata om saker någon gång emellanåt också. Och speciellt i en långvarig seriös relation tror jag det är viktigt - även om det kan bära emot - att samla energi och öppna upp ibland så man inte utestänger sin partner för mycket.
Svar på tråden Flickvän förändrad efter jobbyte och ett års misslyckade försök till graviditet