Ilikelatte skrev 2017-04-20 00:03:26 följande:
Hej. Det är så att min chef har sedan ett år tillbaka gett mig månads, två månadskontrakt. Alltså så förnyar vi vår kontrakt varje månad eller varannan månad. Förra månaden skrev jag ett kontrakt som gällde fram tills den 30de april. Jag har nu meddelat min chef om att jag inte vill förnya min kontrakt.
Nu säger hon att vi hade en muntlig överenskommelse om att jag skulle jobba fram tills den 30de september. Ja det stämmer. Vi pratade om detta när jag skrev på min senaste kontrskt.
Hon säger nu att uppsägningstiden är en månad. Saken är att jag trivs inte på jobbet.
Kan hon verkligen tvinga mig att jobba en månad fast att jag har ett skriftligt kontrakt?
Det är lite förvirrande med att ni skrev ett avtal om anställning till och med 30 april, men avtalade muntligt om en anställning till 30 september. Varför tecknade ni två avtal vid samma tidpunkt? Jag hävdar att ni inte har ett muntligt avtal, utan att det skriftliga är det allena rådande.
Om vi vänder på steken så att din arbetsgivare inte vill att du ska arbeta efter 30 april, skulle arbetsgivaren då betala lön för maj månad? Om svaret är ja på den frågan så kan ni ha ett muntligt avtal som är gällande. Nu tror jag inte att arbetsgivaren skulle svara ja på den frågan.
Eftersom du ställer frågan här så gissar jag att du inte är medlem i facket och jag skulle nog rekommendera dig att gå med i det till nästa jobb så att du har dom i ryggen när du hamnar i liknande situationer.