• Sundancekid

Svärmor försöker bestämma allt!!

Håller på att bli galen!!

Under hela min graviditet har min svärmor försökt bestämma allt, hon har velat att vi ska vänta med att köpa allt strax innan bebisen kommer och när vi köpt nånting så har hon blivit skit förbannad.

Känns som om hon försöker ta över hela tiden.

Detta är ju mitt och sambons barn! Vi bestämmer väl när och vad vi vill köpa?

T.ex så ville hon att vi skulle köpa en barnvagn som inte fanns i Sverige, bara för att den var lite billigare men vi bestämde oss för en begagnad Emmaljunga som vi tyckte var perfekt, hon blev då skit sur på oss?

Börjar bli riktigt less på detta, det tar så himla mycket av min energi :(

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Svärmor försöker bestämma allt!!
  • Jw83

Du ska inte göra någonting alls. Din sambo ska prata med sin mamma och se till att hon backar.

• vasg

Sätt ner foten. Det är ERT barn, det in DIN kropp och hon ska låta er vara om hon vill ha en relation med sitt barnbarn.

• Malin79

Det är dags att ta ett snack med henne. Av erfarenhet kan jag säga att det blir absolut mycket svårare när barnet har kommit. Om hon är så där nu under graviditeten så lär hon också tycka att hon vet vad som är bäst för bebisen när den är född. När man har en liten bebis känner man sig oftast mer känslig och därför är det bäst att ta upp detta nu.

• Sundancekid

Problemet är att hon är helt omöjlig att prata med, sambon har pratat med henne tidigare om hur hon kan bete sig men hon lägger inte av?? Hon ska alltid ha rätt!

• äldreochklokare

Då får ni kapa banden, går det inte att kommunicera så går det inte. Tyvärr men så är det. Blocka i mobiler osv.

Du kan söka härinne, det finns finns andra trådar om liknande mormor/farmor som blir helt "galna" när de får barnbarn, kanske kan du hitta några tips i dem? 

• vasg
    äldreochklokare skrev 2017-04-21 13:42:28 följande:

Då får ni kapa banden, går det inte att kommunicera så går det inte. Tyvärr men så är det. Blocka i mobiler osv.

Du kan söka härinne, det finns finns andra trådar om liknande mormor/farmor som blir helt "galna" när de får barnbarn, kanske kan du hitta några tips i dem? 

Håller med. Gör ni klart att fortsätter hon så kommer hon inte få träffa sitt barnbarn så kanske något händer? Jag är lite rädd att vi kommer hamna i den sitsen också..
  • Birgitta02

Min son hade överhuvudtaget inte välkomnat mig till vare sig hus eller besök om jag betett mig på det sättet! Din man måste faktiskt tala om att ni är vuxna, med eget hem och snart en egen familj. Och hans lojalitet skall vara uteslutande hos dig! Gamla mamma får faktiskt backa. Hon får skylla sig själv om hon blir sur, ledsen, förvirrad eller nåt. Tough love är vad som gäller. Hon kommer sura massor ett tag - och troligen skylla på dig - men hon kommer fatta så småningom.

• Any80

Det e din kropp det e ditt barn! Tycker du ska säga till henne så! Har haft ungefär samma men till slut orkade jag inte mer och sa till henne det e mitt barn! Hon e farmor! Lycka till!

• Måne09

Min pappa är lite likadan... Fast kanske inte så extrem. Han lägger gärna i hur jag äter, lever osv.. Nyligen berättade han att han hade kommit på ett namn till barnet... och då fräste jag ifrån ordentligt.. det är vårt barn, inte hans.. Han är morfar, inte förälder. sen dess har det faktiskt blivit bättre... Om hon blir sur, låt henne bli sur. det är erat barn. Ni bestämmer. det var exakt det jag sa till min pappa. VI bestämmer vårt barns namn. Ingen annan. stå på dig ts!

• Physalis

Hennes beteende är fullständigt befängt. Hur hade du reagerat om hon kom med andra fullständigt galna idéer? Om hon varje gång hon träffade dig argumenterade för att du skulle raka av dig håret, eller något annat likvärdigt. Reagera på samma vis här, för det är lika galet.

Korrekturläser som en kratta
  • Kokosflingor

Eller jävlas tillbaka och bestäm hur hennes vardagsrum ska se ut och rita/planera vad hon ska ha för möbler och säg vad hon borde sälja ;) 

• MissNastrax

Var hård TS, varför ska hon ränna där och sprida sina åsikter? Hon kan få en bild på barnet när hen kommer per post ;)

• erikaABC

Öva dig i att strunta i vad svärmor säger. Om din sambo hade sagt att ni skulle köpa det svärmor föreslog hade ni haft problem. Du och sambon är överens och gör som ni vill. Låt din sambo ha ansvaret för kontakten med svärmor. Gå på en promenad om hon tjatar för mycket när ni träffas. Hon kan säga vad hon vill men bestämmer inget. 

Svar på tråden Svärmor försöker bestämma allt!!