• pinglan137

Hur gör ni när er tonårsdotter träffar nya killkompisar?

Som rubriken lyder hur gör ni när era tonårsdöttrar vill eller träffar för er nya killkompisar som dom tex lärt känns via snap och andra chattsidor?

Min dotter är nyss fyllda 13 och jag vet att internet är det "nya" med att träffa vänner, killar m.m..Men det finns många baksidor med detta också.
    Hur gör ni?

Jag vet inte om jag är överdriven eller hönsmamma men må så vara. Jag har aldrig låtit henne träffat någon själv utan jag har varit med och sett att det är just han som han säger sig vara. Detta har hänt en gång men tänker att det kanske händer fler ggr att hon vill träffa någon killkompis som hon lärt känna så.Presenterat mig och småpratat sen har dom fått gå tex i köpcentrum och jag har även funnits där i närheten..Självklart inte smygit på dom men gått sjävl runt och kollat i butiker m.m..
    Dom får inte vara själva hemma hos någon utan isf vara här där jag, dotterns pappa eller äldre syskon är hemma.

Jag undrar om jag är överdriven?
    Jag vet att vill ungdomarna ha sex om det nu är så då kan dom ha det var som helst annars men jag är mest orolig att någon ska göra henne illa vara elak mot henne.

Så jag undrar hur ni andra föräldrar gör förbjuder ni helt att dom ska ses?
    Kom gärna med tips, råd och förslag?

Jag och min dotter eller alla mina barn har en öppen relation så hon har (än sålänge) berättat när hon pratar med folk på nätet och så..

• Svar på tråden Hur gör ni när er tonårsdotter träffar nya killkompisar?
  • Anonym (Upplevt)
    Anonym (Maj) skrev 2017-10-03 19:42:58 följande:

Har inga problem med att min 13-åriga dotter träffar killkompisar, har sett till att prata "blommor och bin" med henne samt se till att hon har kondomer, det uppskattar hon. vill gärna se till att träffa hennes killkompisar däremot :)

vilken trevlig mor din dotter har bra att du snackar ansvar med henne men är inte 13 år för ungt med att ge kondomer?. Umgås hon mest med killar eller har hon tjejkompisar? 
  • Anonym (Maj)
    Anonym (Upplevt) skrev 2017-10-03 19:55:28 följande:
    vilken trevlig mor din dotter har bra att du snackar ansvar med henne men är inte 13 år för ungt med att ge kondomer?. Umgås hon mest med killar eller har hon tjejkompisar? 
    Tänker mest att det är lika bra att vara på den säkra sidan, är ganska säker på att hon har sex, och då är det bästa att hon skyddar sig ordentligt och vet vad hon gör. killarna hon umgås med är i samma ålder. annars har hon väldigt blandat med både kill och tjejkompisar, oftast umgås de flera stycken tillsammans.
  • riboflavin
    Anonym (Upplevt) skrev 2017-10-03 19:55:28 följande:

Det är ju så att ungdomen själv bestämmer när denne ska ha sex, det bästa är ju att förekomma det och redan till första gången ha pratat om det mesta och därmed möjliggöra säkert sex.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Upplevt)
    Anonym (Maj) skrev 2017-10-03 19:59:28 följande:
    Tänker mest att det är lika bra att vara på den säkra sidan, är ganska säker på att hon har sex, och då är det bästa att hon skyddar sig ordentligt och vet vad hon gör. killarna hon umgås med är i samma ålder. annars har hon väldigt blandat med både kill och tjejkompisar, oftast umgås de flera stycken tillsammans.
    ok ja om det så är det lika bra att förespråka säkert sex.   Brukar du bjuda hennes vänner på saft o bullar? Brukar du prata med vännerna?
  • Anonym (Maj)
    Anonym (Upplevt) skrev 2017-10-03 20:03:52 följande:
    ok ja om det så är det lika bra att förespråka säkert sex.   Brukar du bjuda hennes vänner på saft o bullar? Brukar du prata med vännerna?
    ja det händer, eller de brukar få glass om de vill. pratar ibland, men de är ju tonåringar så de vill gärna hålla sig på min dotters rum. jag försöker se till att ha lite kontakt med deras föräldrar också, om de ska få skjuts hem eller liknande.
  • Anonym (Upplevt)
    Anonym (Maj) skrev 2017-10-03 20:09:11 följande:
    ja det händer, eller de brukar få glass om de vill. pratar ibland, men de är ju tonåringar så de vill gärna hålla sig på min dotters rum. jag försöker se till att ha lite kontakt med deras föräldrar också, om de ska få skjuts hem eller liknande.
    Spelar din dotter tv spel eller vad brukar ungdomarna göra? är hon intresserad av sport? Du låter som en mor att vara stolt över 
  • Aikido

Jag har nöjt mig med att liknande bilder finns med på hennes Facebook.

• Anonym (Maj)
    Anonym (Upplevt) skrev 2017-10-03 20:14:44 följande:
    Spelar din dotter tv spel eller vad brukar ungdomarna göra? är hon intresserad av sport? Du låter som en mor att vara stolt över 
    nej inte spel, men de tittar en del på TV. Ingen sport men hon håller på med yoga och promenerar mycket.

Tack det var snällt sagt :) jag tycker kommunikation är viktig i ett föräldrar/barn förhållande.
  • Anonym (Upplevt)
    Anonym (Maj) skrev 2017-10-03 20:19:53 följande:
    nej inte spel, men de tittar en del på TV. Ingen sport men hon håller på med yoga och promenerar mycket.

Tack det var snällt sagt :) jag tycker kommunikation är viktig i ett föräldrar/barn förhållande.
    Varsågod. ok ja det är ju bra om hon rör på sig. Är din dotter oftast snäll mot dig 
    eller kan det bli tjafs ibland?
  • Anonym (Maj)
    Anonym (Upplevt) skrev 2017-10-03 20:25:17 följande:
    Varsågod. ok ja det är ju bra om hon rör på sig. Är din dotter oftast snäll mot dig 
    eller kan det bli tjafs ibland?
    Visst blir det tjafs ibland, hon kan speciellt vara dålig på att lägga sig i tid, men oftast är hon snäll :)
  • fluu

Jag tycker att du har en bra inställning. Lär dina barn sitt eget värde och att vara kritiska och petiga så går det nog bra.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • BahHumbug

Jag berättade alltid för pappa om jag skulle träffa någon. Jag var mogen och han litade på mig. Jag berättade även vilken kompis jag skulle ha med. Samt vart vi skulle ses, hade alltid med en kompis dom hade fötterna på jorden. Vi gick ALDRIG hem till någon och jag hade telefonkontakt med pappa. Kändes det otryggt eller liknande så skickade jag ett sms. Då ringde pappa upp och " krävde " att jag skulle hem.

Har träffat en del skumma typer, men en del bra. Men de var väldigt få.

• Julia Lindström

Min pappa och mamma var väldig beskyddande men trots detta hade vi en väldigt fin relation som bröts helt när min pappa kom på mig med att nästan ha sex med en kille (vi var båda 14). Nått som jag verkligen ville. Men han fick det till att jag blivit "offer" för killens sexualitet. Detta skapade under många år en stor klyfta mellan mig och pappa och jag slutade berätta saker för honom. Jag tror att det är väldigt viktigt att vara öppen med sina barn om detta svåra ämne.. Jag är nu filmregissör och gör en film som är baserad på denna händelse och jag tycker att det var väldigt intressant att läsa era tankar som har tonårsbarn själva. Om nån av er skulle vilja vara med och svara på en liten enkät som jag gjort som underlag till filmen som handlar om just tonåringar och att träffa "vänner" på internet får ni hemskt gärna kontakta mig. 

Svar på tråden Hur gör ni när er tonårsdotter träffar nya killkompisar?