• Anonym (Undrar)

    Är fisk vegetariskt eller ej?

    Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)

  • Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?
  • Palestrina
    Anonym (Undrar) skrev 2017-04-23 14:57:20 följande:

    Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)


    Fisk är inte vegetariskt. Om någon kallar sig vegetarian ska man bjuda denne endast på mat från växtriket, tills du får andra kompletterande instruktioner, som att "men jag äter fisk också". Äter man fisk men inte kött är man pescetarian, men det kan hända att de inte använder ordet för att andra inte vet vad det betyder (eller för att de inte känner till begreppet själva).
  • Wench85

    Fisk är inte vegetariskt.

    Men om jag skulle bjuda hem en ny vän på middag och hen på frågan om matpreferenser skulle svara "Jag är vegetarian, men äter fisk" skulle jag tacka för infon, inte fastna i någon slags definitionsträsk. Folk får använda vilka begrepp de vill, bara vi kommunikativt hittar nåt sätt att förstå varandra.

    Det finns, som Palestrina pekade på ovan, begrepp fär det men som få använder. För många är redan begrepp som vegetarian eller vegan ovanliga och att då lägga in "ovo vegetarian" eller "pollotarian" eller  "raw food vegetarian" etc etc riskerar att mottagaren måste ägna dagen åt ett uppslagsverk. Enklare då att säga det som mottagaren antagligen förstår, som "jag är vegetarian men äter fisk" eller "jag är vegetarian förutom på lördagar då jag äter bacon till frukost" eller "jag äter allt utom kycklig" eller vad det nu är för kosthållning personen har...

  • Anonym (Fisk är mord)
    Anonym (Fiol) skrev 2017-04-24 21:26:38 följande:
    Är du en grönsak? Kan en grönsak vara dum i huvudet? Så många frågor...!
    Du är ju möjligen dum i huvudet, om du vill kalla dig grönsak så är det ju upp till dig. Du kan får kalla dig Tutankhamon om du vill.
    Själv är jag människa, precis som en fisk är ett djur.
  • Anonym (Ami)

    Nej, fisk är inte vegetariskt. Och äter man fisk är man ej vegetarian.

    Jag själv äter fisk, men inget annat kött. Blir ibland kallad vegetarian, men det är jag inte.

  • hammarhajen

    Förstår inte varför man ska krångla til begreppen så mycket. I samhället i stort (på skolor, restauranger, arbetsplatser, caféer, förskolor, sjukhus, recept) verkar det se ut så här:

    Vegetarian: äter inte kött, fisk och fågel. Däremot ägg och mjölk. 

    Vegan: äter inte något från djur. 

    Om någon krånglar till det mer använder man svenska ord som andra fattar, till exempel "vegetarian och dessutom äter jag inte ägg" eller "äter vegetariskt plus fisk och skaldjur". De flesta är ju inte vegetarianser och har ingen anledning att lära sig ursprunget till ord som lakto, ovo och raw. Och även om man gör det är det ju inte lätt att komma ihåg om lakto-ovo betyder att man ÄTER dessa produkter, eller om det betyder att man INTE gör det..

    En person som äter vegetariskt plus fisk skulle jag nog kunna kalla halvvegetarian eller nästan-vegetarian beroende på hur mycket fisk människan åt. 

  • KKarate

    7 Sidor svar, alla med samma svar.

    7 Sidor!

    Familjelivsmedlemmar.

    kek.

  • Anonym (Fiol)
    Palestrina skrev 2017-04-25 08:20:01 följande:

    Fisk är inte vegetariskt. Om någon kallar sig vegetarian ska man bjuda denne endast på mat från växtriket, tills du får andra kompletterande instruktioner, som att "men jag äter fisk också". Äter man fisk men inte kött är man pescetarian, men det kan hända att de inte använder ordet för att andra inte vet vad det betyder (eller för att de inte känner till begreppet själva).


    eller för att det i det begreppet ingår kyckling, enligt vad jag läst. Det kan bli helt fel.
  • Anonym (Fiol)
    Anonym (Fisk är mord) skrev 2017-04-25 19:39:25 följande:

    Du är ju möjligen dum i huvudet, om du vill kalla dig grönsak så är det ju upp till dig. Du kan får kalla dig Tutankhamon om du vill.

    Själv är jag människa, precis som en fisk är ett djur.


    Möjligen är jag det. Definiera begreppet så jag kan berätta hur det ligger till.

    Jag kan passa på att definiera "trotsåldern" för dig: Opåkallade känsloutbrott för triviala saker som det inte är rimligt att jaga upp sig för, svårigheter att lugna ner sig och inse att man är löjlig och barnslig. En inbiten tro att det enda som är viktigt är att ingen säger emot. Oförmåga att resonera moget. ;)
  • Palestrina
    Anonym (Fiol) skrev 2017-04-26 08:59:22 följande:
    eller för att det i det begreppet ingår kyckling, enligt vad jag läst. Det kan bli helt fel.
    Inte enligt vad jag har hört eller läst. Men det säger ju en hel del om begreppsförvirringen.
  • Anonym (Fisk är mord)
    Anonym (Fiol) skrev 2017-04-26 09:04:33 följande:
    Möjligen är jag det. Definiera begreppet så jag kan berätta hur det ligger till.

    Jag kan passa på att definiera "trotsåldern" för dig: Opåkallade känsloutbrott för triviala saker som det inte är rimligt att jaga upp sig för, svårigheter att lugna ner sig och inse att man är löjlig och barnslig. En inbiten tro att det enda som är viktigt är att ingen säger emot. Oförmåga att resonera moget. ;)
    Jo jag ser att din mamma förklarat det tydligt för dig då du inte ser ut att ha lämnat den åldern bakom dig. Bra med tydliggörande. Men fortsätt du, så återgår jag till jobbet.
  • Anonym (Bah!)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-04-23 14:57:20 följande:

    Jag undrar vad ni tycker. Räknas fisk som vegetarisk mat eller är det kött? Jag vet en del vegetarianer som gärna äter fisk, men ingen annan sorts kött. Vad tycker ni? :)


    Nej, fisk är ingen grönsak. De som kallar sig vegetarianer men äter fisk och/eller kyckling förstör för de som verkligen är vegetarianer. Man säger till inför en konferens att man önskar vegetarisk kost och de ställer fram en tallrik fisk
  • Anonym (Fiol)
    Anonym (Bah!) skrev 2017-04-26 14:53:43 följande:

    Nej, fisk är ingen grönsak. De som kallar sig vegetarianer men äter fisk och/eller kyckling förstör för de som verkligen är vegetarianer. Man säger till inför en konferens att man önskar vegetarisk kost och de ställer fram en tallrik fisk


    Har det hänt dig eller är du paranoid?
  • Palestrina
    Anonym (Bah!) skrev 2017-04-26 14:53:43 följande:
    Nej, fisk är ingen grönsak. De som kallar sig vegetarianer men äter fisk och/eller kyckling förstör för de som verkligen är vegetarianer. Man säger till inför en konferens att man önskar vegetarisk kost och de ställer fram en tallrik fisk
    Fast det måste ju bero på brister i utbildningen hos dem som förbereder maten snarare än på att de som utesluter kött ur sin kost är slappa med begreppsanvändningen. Beställer du vegetariskt ska matproffsen självklart servera vegetariskt och ingenting annat.
  • Palestrina
    Anonym (Fiol) skrev 2017-04-27 12:18:37 följande:
    Har det hänt dig eller är du paranoid?
    Det skulle inte förvåna mig mycket, på ställen där jag äter verkar faktiskt normen vara att de "vegetariska" alternativen innehåller mjölkprodukter. Men jag tror inte att det är kundernas fel.
  • Anonym (SåÄrDet)

    Fortsätt anmäla , men jag tcker fortfarande du är BLÅST och patetisk , get a fucking life bitch

  • Ätabättretillsammans

    Enkelt, nej :P 

    Vegeterianer äter inte kött eller andra biprodukter från djur, då är man evo eller lakto. 

    källa, wikipedia

    Finns tusentals goda maträtter som är veganska eller någon form av vegetariskt! Kolla på myveggie.se dom samlar massa recept

Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?