Inlägg från: Anonym (Fiol) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fiol)

    Är fisk vegetariskt eller ej?

    Jag äter vegetariskt plus fisk. Hur skulle fisk kunna vara vegetariskt?

  • Anonym (Fiol)
    taquine skrev 2017-04-23 15:10:36 följande:

    Då du inte vegetarian., även om så är "pyttelite" Det är ju levande varelser . 


    Man kan äta vegetariskt plus fisk, man är då inte vegetarian men det är rätt viktigt att folk fattar att det enda kött man äter är fisk, en del får för sig att man kan servera kyckling med om man inte säger att man äter vegetariskt förutom fisk. Några få tror ändå de kan servera fågel, därför har jag vid några tillfällen helt enkelt sagt att jag äter vegetariskt, för att slippa missförstånd, dessutom föredrar jag helvegetariskt.
  • Anonym (Fiol)
    Anonym (Vegetarian utom på kvällen) skrev 2017-04-23 15:28:47 följande:

    En vanlig dag äter jag yougurt till frukost, pannkakor till lunch och kanske köttbullar till kvällsmat. Är jag vegetarian fram till kl 18 då, eller vad ska jag kalla mig??


    nej. Du åt ju både mjölkprodukter och ägg på förmiddagen ;)

    Du har en lång väg kvar till att förstå vad du pratar om, om vi nu ska vara korrekta?
  • Anonym (Fiol)
    Anonym (Ägg då?) skrev 2017-04-23 15:30:52 följande:

    Fisk är levande djur, alltså inte veg.

    Men på tal om det äter många vegetarianer ägg, hur kan ägg vara veg?


    Den enda människa det har betydelse för bör vara vegetarianen själv? Vegetarianer är inte alltid så petiga och noga med att krångla till det som vissa köttätare är ;)

    Man kan vara vegetarian och äta både ägg och mjölk och fisk, men då lägger man till -lakto -ovo och så vidare om man tycker det är nödvändigt i sammanhanget. Vegetarianer har ingen anmälningsplikt när det gäller deras kost. Om ni träffar en vegetarian och tycker det är jätteviktigt att veta exakt vilken sort de är så brukar det funka att fråga, det brukar jag göra ibland av nyfikenhet.

    Jag har aldrig blivit sur för att de inte börjar rabbla "avvikelser", inte heller blir jag provocerad när en köttätande kompis visar sig äta sojabiffar eller rata fläsk heller.
  • Anonym (Fiol)
    Anonym (Vegetarian utom på kvällen) skrev 2017-04-23 15:37:41 följande:

    Fiol: Jag var inte seriös Jag tycker det är så komiskt med folk som har behov av att kalla sig vegetarianer, när grejen kanske snarare är att de föredrar vegetariskt. Äter man kött eller fisk någon gång ibland är man ju självklart inte vegetarian. Lika lite som jag är vegetarian om jag äter ett äpple.


    Då har du inte levt ditt liv med som någon av vegetariantyperna heller? Det är viktigt att inte lämna utrymme för tolkning till tillfälliga bekantskaper/restauranger för då sitter man plötsligt med bläckfisk (som jag inte äter), en rätt med köttbuljong i eller fågel (som jag aldrig skulle äta). Man kan inte förvänta sig att de ska orka eller förstå en utläggning.
  • Anonym (Fiol)
    Aniiee skrev 2017-04-23 21:34:32 följande:

    Ja, alltså, jag säger inte att det är RÄTT at kalla ig veg+fisk istället för pescetarian, eller veg+fågel istället för pollotarian, men det är ju faktiskt så att "ingen" fattar dessa begrepp. Då är det lättare och mer begripligt för de flesta att säga veg+XX eller vegan, om man inte äter lakto-ovo heller, även om man inte är vegan fult ut.

    Att säga "jag äter inte kött" funkar inte heller i sammanhanget, eftersom "kött", som sett i tråden, är ett begrepp som folk inte heller har kläm på. Är fisk kött? Ja, men de flesta tänker inte "kött" när de hör ordet "fisk".

    Lite "hur man än vänder sig". Inget är optimalt.


    Det är inte ens ett sakfel att säga att man äter vegetariskt samt fisk. Det enda "felet" är att det retar viktigpettrar som inte förstår hur svenska språket fungerar. Däremot är det sakfel att kalla sig vegetarian, men bara någon som gillar att vara en jobbig jävel skulle få för sig att påpeka det, som att personen inte vet/valt att säga så i just den situationen.
  • Anonym (Fiol)
    Anonym (Fisk är mord) skrev 2017-04-24 17:16:09 följande:

    Fisk är kött. Är man dum i huvudet så kan man ju låtsas att det är lera eller frukt, men fisk är kött precis som alla andra levande djur.

    Är du vegeterian så äter du inte kött.


    Är du en grönsak? Kan en grönsak vara dum i huvudet? Så många frågor...!
  • Anonym (Fiol)
    Palestrina skrev 2017-04-25 08:20:01 följande:

    Fisk är inte vegetariskt. Om någon kallar sig vegetarian ska man bjuda denne endast på mat från växtriket, tills du får andra kompletterande instruktioner, som att "men jag äter fisk också". Äter man fisk men inte kött är man pescetarian, men det kan hända att de inte använder ordet för att andra inte vet vad det betyder (eller för att de inte känner till begreppet själva).


    eller för att det i det begreppet ingår kyckling, enligt vad jag läst. Det kan bli helt fel.
  • Anonym (Fiol)
    Anonym (Fisk är mord) skrev 2017-04-25 19:39:25 följande:

    Du är ju möjligen dum i huvudet, om du vill kalla dig grönsak så är det ju upp till dig. Du kan får kalla dig Tutankhamon om du vill.

    Själv är jag människa, precis som en fisk är ett djur.


    Möjligen är jag det. Definiera begreppet så jag kan berätta hur det ligger till.

    Jag kan passa på att definiera "trotsåldern" för dig: Opåkallade känsloutbrott för triviala saker som det inte är rimligt att jaga upp sig för, svårigheter att lugna ner sig och inse att man är löjlig och barnslig. En inbiten tro att det enda som är viktigt är att ingen säger emot. Oförmåga att resonera moget. ;)
  • Anonym (Fiol)
    Anonym (Bah!) skrev 2017-04-26 14:53:43 följande:

    Nej, fisk är ingen grönsak. De som kallar sig vegetarianer men äter fisk och/eller kyckling förstör för de som verkligen är vegetarianer. Man säger till inför en konferens att man önskar vegetarisk kost och de ställer fram en tallrik fisk


    Har det hänt dig eller är du paranoid?
Svar på tråden Är fisk vegetariskt eller ej?