• Kanada55

Tackla situation med ex?

Hej,

Jag vet inte hur jag ska börja, eller vad jag söker med start av denna tråd. Kanske tröst, råd eller tips helt enkelt.

Det hela började för ungefär 1 år sedan. Jag och min dåvarande flickvän bröt upp, på min begäran. Jag blev stressad på något sätt, dagarna gick och saker var på samma sätt hela tiden. Försökte inte göra något åt det heller, vilket kan tyckas helt galet i efterhand.

Levde annars det perfekta förhållandet. Verkligen den perfekta flickvännen. Hon var mer än min partner, min bästa vän.

Vi har under det senaste året bråkat rejält, varit fruktansvärt elaka mot varandra. Vi har båda sett sidor hos varandra som vi tidigare aldrig har sett. Mycket stress och förvirring gör väl såhär mot en.

Den senaste tiden, några månader tillbaka, så har vi börjat umgås mer frekvent. Som vänner dock. Vi har kul ihop och beter oss lite som om vi skulle vara ett par faktiskt. Vi är intima och kan till och med gå hand i hand? Detta på hennes begäran.

Jag har, flera gånger, förklarat att hon är min största och ända kärlek. Att hon är kvinnan jag vill leva resten av mitt liv med. Att saker och ting som vi båda har gått igenom har ändå skett av en anledning. Att fått mig uppskatta henne och inte ta henne föregivet.

Hon vill fortfarande ses och umgås, som vänner. Hon vill absolut inte gå in i något förhållande igen, på ett bra tag. Vilket är ganska förståligt. Men alla dubbla budskap, som att hålla i hand, vara intima m.m gör mig så sjukt förvirrad.

Hon har aldrig sagt att det inte skulle kunna funka senare. Utan att man aldrig vet vad som händer i framtiden. Hon har sina egna drömmar nu och planer på framtiden. Som att exempelvis flytta utomlands och testa på miljöombyte osv.

Själv känns det som om jag är kvar i någon slags limbo. Där jag går och hoppas på något, något som kanske aldrig inträffar. Detta gör mig galen. Även om det låter konstigt så hade det på något sätt känts lättare om jag hade fått ett blankt nej.

Hon var verkligen en person som gav hela sig själv. Hela detta har väl gjort henne fruktansvärt sårad och rädd. Får känslan av att hon eventuellt vill, men att hon är för rädd och byggt upp någon slags mur.

Hur hade ni agerat i min situation? Vet i ärlighetens namn inte hur jag ska tackla allt.

Kan även tillägga att vi träffades i yngre dagar, tonåren. Vi var tillsammans i 10 år. Inga barn.

• Svar på tråden Tackla situation med ex?
  • Långbenopluto

Bara du kan bestämma hur du vill ha det.

Hon har sagt vad hon vill och då är det upp till dig att acceptera det eller bryta helt med henne så du kan gå vidare.

• Kanada55

Jo, det är jag medveten om. Frågan är väl mer om det finns någon chans till något. Förstår inte riktigt varför man vill umgås med ett ex annars. Speciellt inte varför man vill bete sig på detta sätt. Kanske vana?

• riboflavin
    Kanada55 skrev 2017-04-24 16:36:47 följande:

Jo, det är jag medveten om. Frågan är väl mer om det finns någon chans till något. Förstår inte riktigt varför man vill umgås med ett ex annars. Speciellt inte varför man vill bete sig på detta sätt. Kanske vana?

För att du nu ger henne de bitar hon behöver, utan att hon behöver offra sånt hon kanske vill göra utanför sin relation med dig. Säkert har hon känslor, men vill inte återgå till så som ni hade det. Om du vill försöka igen så måste ni prata om vad som gick fel, vilka förutsättningar som måste ändras osv. och så måste du visa för henne att det går att lösa. Annars är det sundast att bryta då ni inte vill samma sak, det är inte ok att hon har något slags halvförhållande med dig när du vill mer om hon inte är tydligare med sina motiv och intentioner, kanske medvetet, och verkar lite hålla dig på halster.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Kanada55
    riboflavin skrev 2017-04-24 16:59:35 följande:

För att du nu ger henne de bitar hon behöver, utan att hon behöver offra sånt hon kanske vill göra utanför sin relation med dig. Säkert har hon känslor, men vill inte återgå till så som ni hade det. Om du vill försöka igen så måste ni prata om vad som gick fel, vilka förutsättningar som måste ändras osv. och så måste du visa för henne att det går att lösa. Annars är det sundast att bryta då ni inte vill samma sak, det är inte ok att hon har något slags halvförhållande med dig när du vill mer om hon inte är tydligare med sina motiv och intentioner, kanske medvetet, och verkar lite hålla dig på halster.

Ligger nog mycket i det du säger.

Som jag är nu har jag inte riktigt varit tidigare. Hon får sin bekräftelse. Men som jag skrev tidigare så blev vi tillsammans i yngre dagar. Alla planer hon hade då blev lite "pausade" pga hur hon fungerar i en relation. Hon offrar allt för att göra den andra partnern nöjd. Vilket är fel och synd.

Nu finns inget sådant hinder längre och hon känner att det är ganska skönt, hennes egna ord. Men samtidigt tycker hon om mig väldigt mycket fortfarande.

Kanske behöver hon en pause som jag själv behövde, vem vet.
Svar på tråden Tackla situation med ex?