• Christi38

Hur bor ni med barn?

Hur många bor ni i huset/lägenheten, hur många rum finns på respektive våning och hur är rummen fördelade er emellan? Hur gamla är barnen?

Vi är två vuxna med två barn på 4 år och 5 år, de delar idag ett sovrum på det plan vi är mest på, där finns även kök, vardagsrum och ett liiiitet extrarum. Jag och maken har vårt sovrum på vinden. Sen finns där ett par rum i källaren som vi funderar på att göra om till killarna. Dels så de får varsitt rum, dels så vi kan flytta ner till mellanlandet. Men är de för små tro? Vill ju inte de ska känna sig ensamma...?

• Svar på tråden Hur bor ni med barn?
  • legomum

Med tanke på de "rövarungar" jag har, iof endast treåringar så skulle jag aldrig våga ha dem sovandes på annat våningsplan... Flört

• MissUnderhill

Enplanshus 118 kvm, 4 sovrum varav ett är nybyggt då vardagsrummet tidigare blivit avdelat (nya sovrummet har alltså varit ett sovrum innan). Två vuxna i ett sovrum, 10 åring och 13 åring har egna rum (bor här varannan vecka). 10 månaders bebis har eget rum, ev kommer det bli tillökning i familjen nästa år och då får det nya tillskottet bo i vårt sovrum de första månaderna och sedan får hen dela rum med min dotter på 10 månader :) i framtiden blir det att sälja huset och köpa större då vi vill ha fler barn. Men de närmsta 5 åren känns detta helt okej :)

• MissUnderhill
    Christi38 skrev 2017-04-24 17:27:23 följande:

Hur många bor ni i huset/lägenheten, hur många rum finns på respektive våning och hur är rummen fördelade er emellan? Hur gamla är barnen?

Vi är två vuxna med två barn på 4 år och 5 år, de delar idag ett sovrum på det plan vi är mest på, där finns även kök, vardagsrum och ett liiiitet extrarum. Jag och maken har vårt sovrum på vinden. Sen finns där ett par rum i källaren som vi funderar på att göra om till killarna. Dels så de får varsitt rum, dels så vi kan flytta ner till mellanlandet. Men är de för små tro? Vill ju inte de ska känna sig ensamma...?

Fråga barnen hur det skulle kännas? Det kanske blir spännande, sen att dem får bestämma hur rummen ska se ut och att dem får hjälpa till? :) så gott det går förstås. Sen var tydliga med att ni sover en våning upp och att dem får gå upp ifall det skulle kännas ensamt eller läskigt. Kanske inte går på en gång men ni vet ju inte förrän ni har provat :) kanske bättre att förbereda dem i god tid och att dem får fundera ett tag, inte fel att ta upp ämnet och prata om att så att dem förstår läget tänker jag :) finns ju nattlampor och babyvakter (även om dem är "stora" så kanske det kan vara en trygghet för er alla)
  • Kokoskorven

Hej!

Jag bor med min 4-årige son på 1 rum och kök, 20 kvadratmeter. Än så länge fungerar det fint, men när ha blir tonåring kan det ju bli lite kämpigt.

• Nelah

Vi bor 2 vuxna, två barn 6år resp. 2,5år och snart kommer bebis. Barnen har egna rum och vi har vårt i "matrummet" med öppet valv in till vardagsrummet men det ska upp en vägg så småningom. 1 plans med källare. De två yngsta lär troligtvis få dela rum längre fram tills storebror är stor nog att flytta ner till rummet i källaren :)

Jag vill och jag kan...
  • jjeessiicahh

3 run och kök på 76kvm
    Dottern på snart 10 månader har eget rum och jag och sambon ett eget. Planen är att flytta till större i framtiden, helst villa, radhus eller etagelägenhet :)

• LFF

2 vuxna och 2 barn, tvillingar på 3,5 år. Bor sen ett år tillbaks i ett radhus i två plan på 117kvm. På entreplan finns kök, vardagsrum och badrum. På övre plan finns 3 sovrum, badrum och ett allrum. 

Vi har det största sovrummet, barnen delar på det näst största och det minsta rummet är lekrum. När barnen inte vill dela rum längre får en av dem det mindre sovrummet (de får väl köra sten-sax-påse eller nåt ;) )

Innan vi flyttade in bodde vi i en tvåa på 75kvm där alla sängar (vår dubbelsäng och 2 spjälsängar) stod i sovrummet. Det var VÄLDIGT skönt att flytta till större!

• fjanten

Nu är våra barn så små (15,5 månader och 3 månader), så de sover med oss. Men rent spontant tänker jag att jag och brorsan (ett år mellan oss) inte hade trivts speciellt bra med källarrum och föräldrarna på en annan våning i era barns ålder. Det beror nog på era barn, vaknar de ofta om nätterna? Vill de gärna sova inne hos er? Hur känner de själva inför idén?

• Christi38
    MissUnderhill skrev 2017-04-26 09:55:29 följande:
    Fråga barnen hur det skulle kännas? Det kanske blir spännande, sen att dem får bestämma hur rummen ska se ut och att dem får hjälpa till? :) så gott det går förstås. Sen var tydliga med att ni sover en våning upp och att dem får gå upp ifall det skulle kännas ensamt eller läskigt. Kanske inte går på en gång men ni vet ju inte förrän ni har provat :) kanske bättre att förbereda dem i god tid och att dem får fundera ett tag, inte fel att ta upp ämnet och prata om att så att dem förstår läget tänker jag :) finns ju nattlampor och babyvakter (även om dem är "stora" så kanske det kan vara en trygghet för er alla)
    Miss Underhill,

Vi har börjat involvera killarna och frågat hur de känner och så och de är för ibland och lite tveksamma ibland. Att få eget rum tycker de förstås är jättespännande, att bara deras saker ska vara där, de kan ha egna kompisar där utan att brorsan "stör". (De har i dagsläget samma kompisar men sånt förändras ju).

Sen kommer de på att de inte kommer sova tillsammans längre - men det gör de ju knappt ändå, de kommer ju in till oss, hehe... Och det kommer de alltid få göra. Och vår trappa till källaren är dessutom närmre master bedroom (som de delar idag och som då vi flyttar in i - vi bor ju på vindsplanet idag) så de kommer ju enkelt upp till oss.

Om ett par år kommer killarna ÄLSKA att bo på källarplanet - egen in och utgång ut i trädgården. Tur de inte insett DET än =)
  • MissUnderhill
    Christi38 skrev 2017-04-27 17:23:20 följande:

Miss Underhill,

Vi har börjat involvera killarna och frågat hur de känner och så och de är för ibland och lite tveksamma ibland. Att få eget rum tycker de förstås är jättespännande, att bara deras saker ska vara där, de kan ha egna kompisar där utan att brorsan "stör". (De har i dagsläget samma kompisar men sånt förändras ju).

Sen kommer de på att de inte kommer sova tillsammans längre - men det gör de ju knappt ändå, de kommer ju in till oss, hehe... Och det kommer de alltid få göra. Och vår trappa till källaren är dessutom närmre master bedroom (som de delar idag och som då vi flyttar in i - vi bor ju på vindsplanet idag) så de kommer ju enkelt upp till oss.

Om ett par år kommer killarna ÄLSKA att bo på källarplanet - egen in och utgång ut i trädgården. Tur de inte insett DET än =)

Men det låter ju jättebra :) får ju ta den tid det tar med barn. Hehe ja det är ju tur det ;)

Min svägerska va i liknande situation med sina barn, stora pojken fick välja att fortsätta dela rum med lillebror eller få eget rum i källaren. Det gick lite fram o tillbaka där, men nu bor han i källaren :) är dock ett par år äldre än era. Precis fyllt 8 :)
  • sina

Tvåa på 55 kvadrat. Jag sover i vardagsrummet, sjuåringen har sovrummet. Nåja, hennes saker bor där, själv sover hon oftast hos mig.

Svar på tråden Hur bor ni med barn?