• Sabiinan

När kom era grav symtom igång på rikigt?

Som rubrike lyder?

När var och hur? Jag är gravid, 4+0 fick reda på detta idag tack vare illamåendet jag haft.

Men jag känner inte av något annat ännu, hur har det sett ut för er?

Är min sjätte graviditet, de andra fem har slutat i missfall varav en MA.

Därför jag är nyfiken :)

Beräknad bf januari 2018

• Svar på tråden När kom era grav symtom igång på rikigt?
  • GrönaDruvan

Världens illamående. Sängliggandes i fem veckor och illamåendet varade sedan till vecka 17.

• legomum

Första graviditeten så blev jag kraftigt illamående, doftkänslig och brösten ömmade det började kanske i v5. -enling
    Andra graviditeten så var jag lite lätt illamående i början, men det enda som var jobbigt men endast ett symtom var karpaltunnelsyndromet i båda armar/händerna de två sista månaderna -tvillingar

• LejonSa
    Sabiinan skrev 2017-05-04 20:58:56 följande:

Samma för mig med mitt MA som jag hade i november. Dom så inget och fick komma tillbaka efter två veckor och fortfarande inget. Nej jag känner mig mer lugn denna graviditet på något konstigt sätt. Men den 12/5 har jag vul så då får vi se. Jag har inte bokat något möte än. Känns för tidigt för min del!

Ja, det är lite tidigt egentligen. Speciellt eftersom det är min andra (tredje?) grav. Men eftersom föregående grav utvecklades med komplikationer o sonen föddes prematurt så vill vi och dom hålla mer koll på mig denna gång. Så jag får ha is i magen till 10/5. O får jag inget vul då så bokar jag ett separat.

Skönt att du känner sådant lugn. Gå på den magkänslan! Jag kände så med min andra grav efter mitt MA. Kände att den grav kommer gå vägen. Sen hade jag också en känsla ac att jag skulle föda för tidigt men inte så tidigt som jag gjorde, 2 mån. Kände mer att gå över tiden gör jag inte. Men så ja, gå på den känsla du har. Det gör jag!

Och grattis om jag missade att säga de
  • Sabiinan
    legomum skrev 2017-05-04 21:19:17 följande:

Första graviditeten så blev jag kraftigt illamående, doftkänslig och brösten ömmade det började kanske i v5. -enling
    Andra graviditeten så var jag lite lätt illamående i början, men det enda som var jobbigt men endast ett symtom var karpaltunnelsyndromet i båda armar/händerna de två sista månaderna -tvillingar

oj! Jag har hört att man ska må väldigt dåligt om man väntar tvillingar ;D men vad är karpaltunnelsyndrom ? hmm ska googla på det.
  • Sabiinan
    LejonSa skrev 2017-05-04 21:32:04 följande:
    Ja, det är lite tidigt egentligen. Speciellt eftersom det är min andra (tredje?) grav. Men eftersom föregående grav utvecklades med komplikationer o sonen föddes prematurt så vill vi och dom hålla mer koll på mig denna gång. Så jag får ha is i magen till 10/5. O får jag inget vul då så bokar jag ett separat.

Skönt att du känner sådant lugn. Gå på den magkänslan! Jag kände så med min andra grav efter mitt MA. Kände att den grav kommer gå vägen. Sen hade jag också en känsla ac att jag skulle föda för tidigt men inte så tidigt som jag gjorde, 2 mån. Kände mer att gå över tiden gör jag inte. Men så ja, gå på den känsla du har. Det gör jag!

Och grattis om jag missade att säga de
    Vilken vecka kommer du att vara i då den 10/5 ?  ja det förstår jag verkligen, var det något speciellt som gjorde att han föddes för tidigt ? Ja dagarna flyter på och jag känner ett konstigt lugn, jag är tillfredsställd med livet just nu! Har verkligen gått igenom ett helvete sen senaste MA. Det gjorde så fruktansvärt ont att få veta att det inte fanns något trots att man var gravid? hmm. Tack så jätte mycket och grattis du med :) Hoppas allt går bra ! 
  • Jag är bara jag
    Sabiinan skrev 2017-05-04 21:54:03 följande:
    oj! Jag har hört att man ska må väldigt dåligt om man väntar tvillingar ;D men vad är karpaltunnelsyndrom ? hmm ska googla på det.
    Jag fick också karpaltunnelsyndrom sista veckorna. Fick köpa skena att ha på armen. Man får outsägligt ont från tummen och uppåt på utsidan av handleden/armen. Kan fixas genom att låsa handleden med stel skena.
  • legomum
    Det hade jag också hört men hade tur med illamåendet =)
    Smärta och domningar i händer och armarna. Hade ont ända upp i axlarna. Det som hjälpt mig är operation på båda händerna.

Men som jagärbarajag skriver så kan skena hjälpa men det gjorde inte det för mig.
  • Tossiafamiljen

Jag märkte att jag var gravid genom att mina bröst värkte och att mensen ett par dagar senare uteblev.
    v5 ungefär var jag sjukt trött, kunde somna sittandes överallt. Jag hade då ett arbete på kontor sittande framför en dator och kunde ibland känna att jag somnade med öppna ögon. Det var fruktansvärt jobbigt med gick över efter några veckor och då kom illamåendet som också varade i några veckor. Men aldrig så mycket att jag kräktes.

Efter det hade jag inte så mycket fler symtom. 

Lycka till.

/Sanna
    tossiafamiljen.se

• Sabiinan
    Jag är bara jag skrev 2017-05-04 22:03:11 följande:
    Jag fick också karpaltunnelsyndrom sista veckorna. Fick köpa skena att ha på armen. Man får outsägligt ont från tummen och uppåt på utsidan av handleden/armen. Kan fixas genom att låsa handleden med stel skena.
    usch fy, ja det hoppas jag man slipper!!
  • Sabiinan
    legomum skrev 2017-05-04 22:11:39 följande:
    Det hade jag också hört men hade tur med illamåendet =)
    Smärta och domningar i händer och armarna. Hade ont ända upp i axlarna. Det som hjälpt mig är operation på båda händerna.

Men som jagärbarajag skriver så kan skena hjälpa men det gjorde inte det för mig.
    Men håller det i sig efter graviditeten också ? usch då !
  • Sabiinan
    Tossiafamiljen skrev 2017-05-04 22:13:23 följande:

Jag märkte att jag var gravid genom att mina bröst värkte och att mensen ett par dagar senare uteblev.
    v5 ungefär var jag sjukt trött, kunde somna sittandes överallt. Jag hade då ett arbete på kontor sittande framför en dator och kunde ibland känna att jag somnade med öppna ögon. Det var fruktansvärt jobbigt med gick över efter några veckor och då kom illamåendet som också varade i några veckor. Men aldrig så mycket att jag kräktes.

Efter det hade jag inte så mycket fler symtom. 

Lycka till.

/Sanna
    tossiafamiljen.se

Okej! Jag är inte mer trött än vanligt känns det som, jag kan känna av illamående olika tidpunkter på dan men det går som över väldigt snabbt. Jag hoppas och tror att denna grav kommer gå bra och att detta är positivt för min kropp
  • Verrio

Jag har haft symptom typ från det att ägget fäst. I ena graviditeten hade jag en nidblödning, så det var det första symptomet sen rullade det bara på, tyvärr, jag mådde riktigt dåligt.

• Verrio
    Sabiinan skrev 2017-05-04 22:47:03 följande:

Jag har inte haft fullfjädrat karpaltunnelsyndrom men klart försvagade och ömtåliga/onda handleder. Min kompis drabbades av samma. Mitt yngsta barn är 3 och hennes 10. Så det kan hänga kvar. Liksom foglossning.
  • GrönaDruvan
    Jag väntade tvillingar och har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Som jag skrev ovan så var jag sängliggandes i fem veckor (dock inga större symptom innan vecka 7) och sen försvann det mesta av illamåendet i vecka 17, dock berodde det på att jag pga komplikationer opererades i livmodern och en tvilling dog. Hade jag fortfarande haft båda levande i magen kanske jag fortfarande mått dåligt, men förutom ont i kroppen har jag inga som helst symptom nu längre. Går imorgon in i vecka 32.
    Med mitt första barn hade jag också karpaltunnel och det var fruktansvärt. Hade så sjukt ont och ingen känsel i händerna alls nästan. Kunde inte ens hålla en kopp...
  • legomum
    Sabiinan skrev 2017-05-04 22:47:03 följande:
    Det kan göra det, men för de flesta så går det tillbaka inom någon/några veckor efter fl.
Svar på tråden När kom era grav symtom igång på rikigt?