• Bettanboop2015

När vänder det? Vad gör vi för fel, när ska hon börja sova!?

Min dotter är nu 17 månader snart 18, och hon har hållit på i månader med nätterna!

Visst hon har varit lite förkyld, hosta m.m. Det senaste har det varit mycket, Hon har börjat förskolan, hon har fått glasögon, varit sjuk men detta började som sagt redan innan! Vi hade en bra period där hon sov hela nätterna, sedan började hon vakna en gång post natt och som nu:hon börjar gnälla redan efter en timma, sedan vaknar hon runt 22-23 första gången och som inatt igen efter 2 timmar, klockan var då 1 och hon ville inte somna om och vi höll på i 2 timmar tills hon somnade och sov tills nu kl 7. Alltså vi har provat allt, bytt mat, bytt blöjor, bytt tider osv och vi kan inte förstå vad vi gör fel?

När vänder det? När börjar dom sova för detta knäcker oss!? Detta är sista veckan som min sambo är hemma föräldraledig nästa vecka börjar vi jobba heltid båda 2, hur f ska vi orka?!!

• Svar på tråden När vänder det? Vad gör vi för fel, när ska hon börja sova!?
  • EmiliaNancy

Jag tror bara på att egentligen fortsätta som ni gör, det kommer en dag då det vänder. Vi har också haft problem, speciellt när det hänt mycket nya saker.. allt detta ska ju bearbetas och det blir väl lätt under nätterna när de små slappnar av. Så mitt tips är att försöka att inte bli arg och irriterad på er lille utan att fortsätta med de rutiner ni har satt upp för natten. Såsmåningom kommer allt bli som vanligt igen.

Hoppas det blir bättre snart!

• Physalis

Är barnet ledset eller vill den hellre busa eller vad är det dom händer när barnet inte sover?

Våran kan ibland vakna och vara ledset. Första steget är att ge napp, nästa är att plocka upp och trösta, nästa är att gå ut ur det mörka rummet, nästa är att prata lite och distrahera med att titta på saker, ibland får man busa lite och få henne att skratta. Tar det väldigt lång tid, mer än en halvtimme så erbjuder jag vatten för hon kanske börjar bli törstig eller var det från början. Ofta räcker steg ett eller två, men ibland kan hon vara riktigt ledsen, kanske en mardröm och då krävs mer för att släppa rädslan och våga somna om.

Korrekturläser som en kratta
  • Hi5
    AnnaSthlm skrev 2017-04-27 16:16:14 följande:
    Anna Wahlgrens metod heter Sova hela natten och har inget med 5-minutersmetoden att göra- men du kanske skrev fel ?? Vi använde oss också av Annas metod när sonen var halvåret och det var fantastiskt. Camilla Läckberg använder den och jag rekommenderar den starkt. Det är verkligen ingen skrikmetod. Utan den hade jag hamnat på psyket helt klart.
    Den hette 5- minutersmetoden i hennes bok "barnaboken" från 1983, som jag har, och det är där jag hittat den ;) 
    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Mira76

När min dotter haft perioder av dålig nattsömn har det alltid handlat om att hon sovit för mycket på dagen.

Hur är hennes sovtider dag och natt?

• Bettanboop2015

Hon somnar runt 19 tiden som en stock och sover tungt fram tills ca 22.

Som inatt, hon vaknade 22.20 fick flaska och blöja somnade om och sov till 4 fick flaska och blöja och sov till nu 6.30 och min sambo har gått upp då hon har sovit färdigt. Kommer att vara vaken till ca 11-12 och sover då ca 1-2tim och är då sedan vaken till 19...

• Bettanboop2015

Ska hon verkligen väckas redan efter 1 timma under dagen tro? Hon är ju fortfarande så liten... Tycker jag iallafall ??????

• Rebellankan

Superjobbigt med barn som inte sover! Min äldsta vaknade hela tiden första två åren. En bra natt vaknade han "bara" 7-8 gånger, en dålig natt upp mot 20 gånger. Det var tortyr! Det som hjälpte för oss var att vi skapade ett helt mörkt och svalt rum. Och då menar jag helt mörkt. Vi drog ned persiennerna, hängde för en filt och hade dessutom mörkläggningsgardin. Inte minsta springa ljus med andra ord. Och max 18 grader, gärna svalare. Hoppas det funkar även för er!

Med mitt andra barn har jag förstått hur olik det är. Hon sover som en stock som tur är!

• Rebellankan

Ps. Vi prövade alla andra metoder och knep inkl 5-minutermetoder mm. Värdelöst på just min unge i alla fall.

• Habblahebbla

Usch förstår precis hur jobbigt det är. Hemskt. Har tre barn, på 10, 8 och 4. Inget av barnen har sovit en hel natt förrän de var runt tre. Fyraåringen kommer upp och lägger sig hos oss 3-4 gånger i veckan fortfarande men numera somnar de iaf på kvällen! Var fruktansvärt där ett par år när läggningen höll på från 19.30 till 23, och sen vaknade första vid 1 och så var det igång igen..

Vi testade allt allt allt. Absolut inget hjälpte och till slut ville man strypa alla i omgivningen som trodde de var världsmästare bara för att de råkat få barn som sov (och kom med oombedda "goda" och fullkomligt självklara råd). Både jag och min partner var barn som inte sov själva. Lutar åt att det har med personlighetstyp att göra.

Har inga råd att komma med! Annat än detta: hitta andra föräldrar i samma situation att prata med och få sann förståelse av. Försök avlasta varandra när möjligt (för mig var det guld värt att få en lång kvällspromenad ensam ibland t ex). Utnyttja skamlöst alla erbjudande om barnvakt; önskar jag gjort mer av det men ville inte vara till besvär. Var till besvär! Och glöm inte att det blir verkligen bättre så småningom!

• Mira76

Jag hade fasat ut vällingen. Ge ett rejält mål innan sovdags, så borde hon stå sig egentligen. Vad gör hon när hon vaknar? Är hon ledsen eller bara pigg?

Prova att korta ner dagsömnen lite och se vad som händer..Korta ner 15 min i taget..

Att barn vaknar till på natten i den åldern är väl inte ovanligt..men jobbigt om man måste upp och äta och byta blöja! Vad händer om ni har henne i er säng och bara ligger kvar och försöker sova vidare..?

(Förlåt om du redan skrivit om detta, jag har inte läst hela tråden supernoga..)

• Fru Ve
    Bettanboop2015 skrev 2017-04-30 07:10:59 följande:

Som inatt, hon vaknade 22.20 fick flaska och blöja somnade om och sov till 4 fick flaska och blöja och sov till nu 6.30 och min sambo har gått upp då hon har sovit färdigt. Kommer att vara vaken till ca 11-12 och sover då ca 1-2tim och är då sedan vaken till 19...

För mig låter det ändå rätt normalt men jag har också barn som sovit lite sisådär nattetid så har inget riktigt bra att jämföra med....
  • legomum
    Bettanboop2015 skrev 2017-04-30 07:10:59 följande:

Mina killar sov i den åldern från 18-23 då vaknade de och fick en flaska. Sedan sov den ene vidare till morgonen men den andre vaknade fortfarande vid 3 tiden och fick en flaska. Båda sov till 5-5.30.
    Sedan hade de en fm vila på 1½ -2timmar och lika på em.

Sömn är olika för olika barn. De åt på natten tills de slutade vakna för det.

Men märker du att lillskrutt kanske inte är så trött kanske lite mer utelek tröttar ut barnet så hon sover.

• Bettanboop2015

Ja nu har vi ju jobbat hela våren och det har ju fortsatt med 1 till 2 vaknanden per natt trots att hon går heltid på förskola. Har väl gett upp och insett att jag får vänta ut det. Bvc tyckte att vi skulle fasa ut flaskan med men vad ger vi istället? Vatten sa han. Det accepterar hon inte och då blir det ett jäkla liv så vi fortsätter nog med en varm flaska. En natt här och där har hon sovit hela natten...

Vet inte varför hon vaknar faktiskt, mycket mardrömmar kanske?

• Alexi
    Bettanboop2015 skrev 2017-08-04 07:24:50 följande:
    Ja nu har vi ju jobbat hela våren och det har ju fortsatt med 1 till 2 vaknanden per natt trots att hon går heltid på förskola. Har väl gett upp och insett att jag får vänta ut det. Bvc tyckte att vi skulle fasa ut flaskan med men vad ger vi istället? Vatten sa han. Det accepterar hon inte och då blir det ett jäkla liv så vi fortsätter nog med en varm flaska. En natt här och där har hon sovit hela natten...
    Fast det blir ofta ett jäkla liv när man tar bort en vana för barnet, det betyder inte att man inte ska göra det. Många barn sover bättre på natten när de får bort ovanan att vakna för att äta.
  • Hi5

Jag fasade ut nattmålen med vatten när äldsta var runt ett. Det var ett helvete första två nätterna, sedan bara lät han bli att vakna. Inte lönt om man inte ska få mat, liksom.
    I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Fru Ve

Vi valde att fortsätta ge flaska upp i tvåårsåldern för att det var lättast. Ska man ta striden måste man först bestämma sig och sen orka vara mer envis än barnet. Är man osäker om man orkar kan det vara bättre att låta det vara ett tag till. Vi försökte istället göra det så enkelt som möjligt att mata nattetid tex genom att ha allting vid sängen och slippa gå upp.
  • Fru Ve

Om hon somnar kl 19 så passa på vissa kvällar att lägga er tidigt så ni hinner sova ikapp lite. Väldigt tråkigt kanske men nödvändigt om man inte får sova så bra på natten. Vi lägger oss ofta vid 21-tiden vi vuxna också....

• Bettanboop2015

Vi har dragit ner dags vilan på förskolan till 1 timma annars så somnar hon försent på kvällen.

Ja precis, och vi måste vara konsekventa båda två. Det gick "bra" dom 2 första nätterna och så skulle sambon ta henne 2 nätter och så var det kört. Han orkade inte utan gav flaska. Och som han sa får vi nog vänta till en lång ledighet typ novemberlov då han är ledig så vi kan fasa ut flaskan ordentligt! Hade jag vetat hade vi gjort det nu i somras men fick Tips om detta försent. Men tack för alla råd! Får vänta ett tag till bara nu.

Svar på tråden När vänder det? Vad gör vi för fel, när ska hon börja sova!?