• Mojjjen

    3,5 månad och rubbad dygnsrtym

    Hej!

    Vår 3,5månaders kille har större delen av 2-3månder somnat vid 1-2h på förmiddagen och sen även på eftermiddagen, jättebra! MEN... vid 17-18 somnar han efter mat och sover med enkelhet till 22-23, äter en slurk och sover till 02 sen mat igen och då i hans värld är det morgon! Detta har ju gjort att vi också lägger oss typ 19 för att orka vara vakna från 02 varje natt :( Innan har Bvc alltid sagt att han sover när han behöver och att dygnsrytmen inte är satt än. Men nu borde den väl gjort det?

    Tänker mig att den sömnen han gör vid 17-18 är hans nattsömn.. förstår att han kommer vakna på natten och vilja äta men inte sen vara vaken och tro att dagen börjar. Min fråga är, vad hade ni gjort i vårt läge? Låtit honom sova någon timme vid 17-18 för att sen väcka.. kanske leka lite och på med pyjamas och mys tills mat vid 20-21? Eller hur hade ni gjort? Känns som att han behöver hjälp att ställa om.. men hur?

  • Svar på tråden 3,5 månad och rubbad dygnsrtym
  • syntharen

    Jag får säkert skit för det här inlägget av andra föräldrar men strunt i det Jag hade definitivt väckt honom efter en stund vid vilan runt 17-tiden. Du får känna efter hur länge han behöver sova för att inte vara jättetrött fram tills nattningen. Han är ju säkert en kvällstrött person (precis som mitt första barn var/är, han ville också gärna sova för natten vid 17-18, men vi drog ut på det så att han iaf var vaken till 19, och så kunde han ju vakna för morgon vid 5-tiden) så räkna med att han säkert kommer vilja sova vid 19-20-tiden.

    Jag vet att många tycker man ska följa bebisars dygnsrytm och sovperioder men till viss måtta när dom kommer upp till 2-3 månader. Då kan man försöka väcka lite smått så det blir en dräglig natt för alla.

  • Mojjjen

    Tack för svar! Skönt att höra att man inte är ensam, alla man läser om har barn som är vakna på dagenoch sover hela natten. Ja att han somnar vid den tiden gör inget och inte heller vakna vid 05. Tycker 05 räknas som morgon och för oss är det mer att få till sömn på rätt sida dygnet för både han och vår egen hälsa och välbefinnande.

    Får se hur det blir ikväll. För idag sov han inget efter 06 utan slumrade till vid 10 och sov till 12:00. Och sen hållt igång till nu 14:30 när han somnade igen. Kanske får till lite senare nu ????????

  • 8295

    Testa bryta mönstret, söv honom i vagn andra tider, hitta på nya saker. Min sons sovtider sköts fram 3-4 h kvällstid om vi var borta etc. Han har alltid fått sova när han är trött, och tur för oss har hans nattsömn hamnat rätt.

    Tror dom säger att vid 3-4 mån borde dygnsrytmen bli bättre, så kanske löser det sig snart. Men som sagt, ändra rutiner smått och se hur han reagerar. Funkar iallafall utmärkt på min 6.5månaders :)

  • Mojjjen

    Han fick sova 17-18:30 då väckte vi honom, badade lite och lekte i babygymmet. Sen vid 20 satte vi oss och myste i soffan med lite musik och snart blir det mat. Vi har iaf lyckats hålla han vaken längre än vanligt, nu får vi se var vi hamnar :) Tacksam för era svar och tips!

  • Mojjjen

    Han stensov från 21 till 02, då var det dags för mat igen.. han somnade efter ca 10min under matningen (sondmatar) och sen sov han till 04. Så enormt stort framsteg måste jag säga! Nu ska vi köra på samma och vara stenhårda även mot oss själva då man gärna vill gå och lägga sig tidigt också.

    Jag fick iof inte jättemycket mer sömn är tidigare då vi måste sitta minst 30'min efter matningen.. så totalt 1-1,5h annars kräks han :( men bara han får sova mer och på rätt sida dygnet så kommer han ju så småningom förhoppningsvis hoppa över 02 målet eller skjuta på det mer.

    Sen är han 05:30 imorse och sov 30 min efter det. Nu somnande han igen vid 08 och ska äta 9:30.

  • Anonym (Väcka)

    När jag fick barn var jag jätterädd för att väcka henne för jag hade hört att det var fel...Men nu i efterhand förstår jag inte vad som är så farligt med det.. Jag hade provat mig fram och justerat dagsömnen tills det blir bättre för er.

  • 8295

    Skönt att det går framåt.

    Min son började sova hela nätter när han var 6mån och endast åt riktig mat, var en chock och jag vaknar fortfarande nattetid trots att han sover som en stock. Det blir bättre, ditt barn kommer bli redo att sova längre pass och du får vila mer :)

  • Mojjjen

    Natt två blev också bra. Vid 19 badade vi, myste och lyssnade på musik för att sedan äta vid 20:30.. idag var han riktigt trött, mycket gnäll sista 15 men vi kämpade. Somnade hot till 01:30 då det var dags för mat.. var vaken till 02:30 sen sov han till 05:20 :) Sömnen mellan 02:30-05:20 var väldigt ytlig.. han flaxade runt och stånkade men sov iaf.

    Vet att han inte kommer sova hela natten än på ett bra tag men det är inte målet nu heller. Målet är att han ska sova på natten och inte vara klarvaken vid 02 och redo för en ny dag. Än så ser det riktigt bra ut! Tror dock han behöver sova mer på dagen för att själv vilja vara vaken till 20-21 utan att vi stör och kämpar med honom utan att det är liksom han själv som håller sig vaken.

    Nu sover han typ 2h förmiddag och 1h eftermiddag.. jag väcker han aldrig.

    En dag (ex gårdagen) kan se ut:

    05;00 Mat och morgonmys, lek mm

    09 Mat (vi sondar och ger flaska men han somnar oftast efter att ha ätit på flaskan så då sondar vi resterande)

    09-10 Sova

    10:30-11:30 promenad

    12:30 mat

    13-14 Sova

    16:30 mat

    18:30 Nattrutin börjar (bad, sång, mys, saga mm)

    20:30 mat och sova

    01:30 Mat

    02:30 Somna om..

    05:20 Mat och ny dag

  • 8295

    En snabb fundering bara, säger han till att han är hungrig eller ger ni mat drygt samma tider för att det är då han generellt brukar bli hungrig?

    Ja det kan kännas långt bort att sova hela nätter, men det kan ba säga swish så sover han. Med sonen var vi vaken nattetid tills han var drygt 4 mån, dagarna sov vi. Sen ändrade han själv och vi kom till en normalare dygnsrytm. När han valde bort flaskan och bara började äta riktig mat så slutade han helt plötsligt också vakna varannan timme nattetid för att äta :)

    Om han sover längre eftermiddag borde han få mer energi till kvällen. Min 6.5månaders sover bra mycket mer än eran, + hela nätter haha.. är en sån period nu.

  • Mojjjen

    Vi matar med 3-4,5h mellanrum på dagen och natten får han vakna själv. Direktiv från sjukhuset men det med natten har vi själva bestämt för känns helt absurt att väcka honom på natten för att mata om han inte vill, men det är som sagt sjukhuset som bestämt tiden eller så. Vi ifrågasätter det varje gång vi är där.. BVC tycker som oss att han ska få säga till eller så men att man ändå kan ha en riktlinje med tid så det inte springer iväg allt för långt men det kan jag inte tänka mig att det kommer göra.

    För han kan ju sova på dagen också ibland vid den tiden som maten är bestämd. Han går upp i vikt precis som han ska så... ska ligga på lite mer! Han är liksom inte skadad eller sjuk längre och har ingen matvägran. Andligen till sond är att han föddes med lunginflammation och en lunga som ibte syresattes så de första 2 veckorna i livet fick vi inte ens ha upp honom ur sin säng. Sen när vi fick börja mat så var det svårt att koordinera suga,svälj , andas men det är mycket bättre nu är det snarare att det går åt så mycket energi att äta och andas så hab blir trött och somnar. Men de vågar inte dra sonden då han ibte äter fulla mål än.. så vi väntar på knapp.

  • 8295

    Åh jag förstår.. vilken läskig upplevelse, men så skönt att det har gått bra! Om ni som föräldrar känner att han orkar, hade jag personligen kollat av själv när han då säger till att det är dags för mat. Hur och när han vill ha för att se. Men det är ju också viktigt att lyssna på läkarna som kan.

    Jag hade nog försökt få in mer sovpauser dagtid. Om än korta. För att han ska vara aktiv de stunder han är vaken.

    Sonen har haft perioder där han sover 10-20 minuter oftaofta, men var då så trött hela dagen. När vi lyckades bryta det hade han 3 pass/dag drygt när han sov 1.5-2h vilket blev mycket bättre för honom. Han har alltid fått sova/äta när han än vill, så olika perioder när sömnen behövs mer är fruktansvärt tråkiga. Han bara sover och äter ju haha

Svar på tråden 3,5 månad och rubbad dygnsrtym