• Pirum

Hur förbereda buffé till 40-årsfest?Behöver dela upp arbetet på flera dagar.

Hej! 

Jag planerar en 40-årsfest som ska gå av stapeln om ett par veckor. Jag har tänkt servera en buffé men behöver hjälp med vad som kan förberedas dagen före och helst också dagen före dagen före. Jag är sjukskriven för depression och orkar inte göra allt jobb på samma dag. 

Menyn ser ut såhär:
    Grekisk potatissallad med feta, oliver,soltorkade tomater, persilja och vitlök.
    - Kan man skala potatisen 2 dagar före och låta den ligga i vatten så den inte blir dålig i färgen? Kan man blanda till röran 2 dagar före och sedan 1 dag före skära och koka potatis samt röra ihop potatissalladen?

Chili- och ingefärsmarinerad kyckling
    - kan man göra marinaden ett par dagar iförväg (färska kryddor)

Röror som hummus, vitlöksyoughurt och liknande
    - borde gå att göra i förväg väl?

Till dessert har jag tänkt göra mangocheesecake. Det är en kexbotten, fyllning med Philadelphia och sedan ett tunt lager med gelatin i som täcker ytan och gör den snygg.
    - hur tidigt kan man göra den? Om man inte kan göra hela i förväg, kan man göra vissa delar, exvis blanda ihop smeten till fyllningen?

Hoppas på hjälp från någon matlagningskunnig!

• Svar på tråden Hur förbereda buffé till 40-årsfest?Behöver dela upp arbetet på flera dagar.
  • Lena

Kyckling och röror två dagar innan. Övrigt en dag innan. Uppläggning och dekorera vid servering

• Alexi

Skala potatis en dag i förväg, inte mer.

Sen kanske du ska satsa på någon cheesecake som är fryst, dvs då kan du ju göra den en vecka i förväg om du vill.

Av ren nyfikenhet, hur går det ens ihop att vara så deprimerad att man är sjukskriven för det och att ha en 40-årsfest?

• K grrl

Jag skulle köpa färsk kyckling, marinera den i en lämplig påse med så lite luft som möjligt och frysa in den. Tina upp och tillaga i lagom tid till buffén.

Skala och koka potatisen kan du göra dagen före du gör potatissalladen. Den måste hur som helst kallna. Men, skulle då göra potatissalladen morgonen för festen.

Rörorna kan du göra dagen innan.

• K grrl

Potatisen kan förstås ligga skalad ett dygn i kallt vatten.

• Pirum

Tack för svar!

Angående frågan depression/fest så är svaret att jag har bättre och sämre perioder men mår aldrig helt bra. Nu är jag i en förhållandevis bra period, har fått hjälp med massa insatser i form av vård, boendestöd och förstående och hjälpsamma anhöriga. Med det stödet orkar jag vara närvarande en del med barnen men det är min man som sköter i princip allt det praktiska hemma. Jag gör det jag orkar men prioriterar att ge orken till barnen. 
    När jag är i dåliga perioder, så är jag inlagd, senast 6 respektive 3 månader i sträck. Den sista inläggningsepisoden uttlöstes av den stress som ett par timmars arbetsträning/vecka utgjorde. Det låter skitfånigt, ett par timmar i veckan liksom.

När det gäller det praktiska genomförandet av festen så har jag mycket hjälp, annars skulle det inte gå. Att jag frågade om råd i tråden beror på att jag behöver hjälp att planera vem som ska hjälpa till med vad när. 

Varför ha fest? Jo, det är nyttigt för mig att inte dra mig undan utan träffa nära och kära och dessutom praktiskt att samla ihop firandet till en dag istället för att alla ska insistera på att komma och fira ändå, separat, med det arbete som att fixa fika flera gånger osv innebär. Dessutom tycker jag att det är värt att fira att jag klarat ett år till utan att ta livet av mig för det har varit tufft. 

• ventilera mera

Jag skulle säga att allt du nämner funkar fint, men jag skulle nog göra hela cheescaken klar förutom toppingen, och frysa in den. 

Hummus klarar sig i kylen säkert en vecka, så den kan du ha några dagar tillgodo på. Täck den med ett tunt lager olja så är du helt safe. Smaken blir dessutom bättre om den får mogna. 

Potatissalladen kan du absolut göra dagen innan, men är det en "klar" sallad, dvs utan mjölkprodukter eller majo, vänta med att vända ner fetaosten till alldeles före servering så den inte mosar till sig.

Lycka till!

• Alexi
    Pirum skrev 2017-04-29 15:31:27 följande:
    Tack för svar!

Angående frågan depression/fest så är svaret att jag har bättre och sämre perioder men mår aldrig helt bra. Nu är jag i en förhållandevis bra period, har fått hjälp med massa insatser i form av vård, boendestöd och förstående och hjälpsamma anhöriga. Med det stödet orkar jag vara närvarande en del med barnen men det är min man som sköter i princip allt det praktiska hemma. Jag gör det jag orkar men prioriterar att ge orken till barnen. 
    När jag är i dåliga perioder, så är jag inlagd, senast 6 respektive 3 månader i sträck. Den sista inläggningsepisoden uttlöstes av den stress som ett par timmars arbetsträning/vecka utgjorde. Det låter skitfånigt, ett par timmar i veckan liksom.

När det gäller det praktiska genomförandet av festen så har jag mycket hjälp, annars skulle det inte gå. Att jag frågade om råd i tråden beror på att jag behöver hjälp att planera vem som ska hjälpa till med vad när. 

Varför ha fest? Jo, det är nyttigt för mig att inte dra mig undan utan träffa nära och kära och dessutom praktiskt att samla ihop firandet till en dag istället för att alla ska insistera på att komma och fira ändå, separat, med det arbete som att fixa fika flera gånger osv innebär. Dessutom tycker jag att det är värt att fira att jag klarat ett år till utan att ta livet av mig för det har varit tufft. 
Svar på tråden Hur förbereda buffé till 40-årsfest?Behöver dela upp arbetet på flera dagar.