• Anonym (Förälder)

    Vilka filmgrejer (typ som babblarna) gillar era barn under 1 år?

    Jag har ett barn på 6 mån som brukar få se lite på film på morgonen så jag får vila en extra halvtimme. Det behövs verkligen då barnet vaknar minst 1 gång i timmen hela natten och jag har stor sömnbrist.

    Barnet är dock rätt kräsen med vad det gillar att se på så jag söker tips.

    Hittills gillar barnet:

    - Babblarna (bara musiken)

    - Babyloonz

    - I drömmarnas trädgård

    - Lego elves sing along "Let's do this"

    Gillar inte teletubbies eller barnvisor eller komplicerade grejer.

    Vad finns det för fler filmgrejer (helst på youtube) som barn i den åldern kan tänkas tycka om? Gärna musik.

  • Svar på tråden Vilka filmgrejer (typ som babblarna) gillar era barn under 1 år?
  • Anonym (A)

    Jag har inga fler förslag än de du tagit upp då min son varit väldigt ointresserad av tvn.

    Gällande barn och tv tittande så finns det rapporter (forskning är svårare att hitta) som säger att barn tar skada av att se på tv, endel att de inte ska titta på någon skärm fören de är minst 2 år. Därefter ca 15-30minuter om dagen är okej sedan högst 1 timma tills de är typ 15 år.

    Sedan finns det forskning som säger att det inte är någon fara men man ska hålla det på måttlig nivå. Vad man väljer att tro på är upp till sig själv men man bör läsa på om båda "sidorna".

    Efter den forskning jag tagit del av tror jag inte ditt barn tar skada om det gör att du klarar av dagen.

  • nytt eller gammalt

    Min son var likadan och jag mådde illa, var yr och hade huvudvärk varenda dag i flera månader...trodde inte jag skulle orka alltså. Fick minnesluckor och grät verkligen av trötthet ibland. Det som funkade bäst för mig när han bar runt halvåret var att ligga på golvet och halvsova medan han kröp runt och grejade med sina saker.

    Jag tycker att du ska sluta med kaffe och sova när hon sover på dagen som första åtgärd.

    En annan sak som man kan göra halvsovande är att läsa böcker tillsammans. Pekböcker. Suveränt var det för oss.

    Jag brukade också massera honom i sängen, det behövde jag inte heller vara helt vaken för...

    Leka koja i sängen under täcket gillade min son mycket och då var jag med och blundade haha...

    Var kreativ så gott det nu går med sömnbrist och utgår ifrån sånt som hon gillar att göra.

  • Anonym (Latmask)

    Jaa, jävlar. Sov inte en hel natt på 9 månader. Ensamstående så nej, jag hade inget byte eller hjälp av någon. Värst var mellan 7-9 månader. Där jag precis när jag lagt mig och blundat var bara att sätta mig upp och börja natta om, vilket ibland tog 2 timmar.

    La mig ned, blundade - nej, kliva upp.

    Natta om, tog 90 minuter. Lägga mig ner, sova 5 minuter.

    Det ÄR jobbigt!

    Men skulle aldrig komma på nåt så korkat som att visa en platta för en bebis.

    Fanns inte ens som alternativ i huvudet på mig. Tanken har inte funnits än och hon är snart 1. På riktigt, orkar inte föräldrar mer än någon tuff natt nu?

  • Anonym (Baraanonym)

    Har en snart ettåring som tycker om "daniel tiger" och har nyligen börjat kolla på "beat bugs". Har tv på konstant här hemma. Ibland tittar hon på tv, ibland leker hon med sina leksaker eller kryper omkring i lägenheten :)

  • Anonym (Liselott)

    Jag är också ensamstående och min bebis (som nu är 2 år) var svårsövd och lättväckt och vakande varje timme för att amma och snutta. Jag har heller inte släkt på denna ort och pappan finns inte md i bilden. 

    Det jag lärt mig är att jag går och lägger mig för natten när jag lägger barnet. Det innebar att jag la mig klockan 20 ibland redan 19 för att sova. på det sättet klarade jag av de upphackade nätterna bättre. Jag samsov för det funkade bättre för oss, men du känner ditt barn gällande detta så kör på det system som funkar. 

    Om ditt barn är mest intresserad av musiken skulle jag sätta på en låtlista på spotify, inte en skärm till bebisen när du vilar. Det borde fylla samma funktion. 

    Sluta också dricka kaffe på dagen. Du behöver komma ner i varv och även sova på dagen, så alltid när bebis sover bör du också sova för att få så mkt sömn som möjligt. Om du ammar kanske barnet får i sig koffein genom dig och blir lika uppvarvad?

    Har du råd så anlita någon som kan vara barnvakt av den sorten som går med bebis på promenad på dagen när du sover. 

    Och det kommer vända, det är en hemsk tid, men det går över. Som tur är. 

  • Anonym (4-barnsfar)

    Testa "Små Einsteins". Riktar sig egentligen till något större barn, men kanske kan funka ändå. En stor fördel med det programmet är att det innehåller "riktig" musik av kända kompositörer.

  • Anonym (Nej fyy)
    Anonym (4-barnsfar) skrev 2017-05-01 22:03:27 följande:

    Testa "Små Einsteins". Riktar sig egentligen till något större barn, men kanske kan funka ändå. En stor fördel med det programmet är att det innehåller "riktig" musik av kända kompositörer.


    Nej men det är ju ett riktigt skitprogram med skrikig röster och en massa snabba klipp. Sådant ska bebisar verkligen inte titta på.

    TS ta tipset om Spotify ovan.
  • Anonym (Lider)

    Jag kan förstå TS.

    Vi lider av enorm sömnbrist. Vi fick ett barn som inte gör annat än gråter om nätterna. Vi blir väckta MINST fyra ggr VARJE NATT där man måste gå upp och lugna bebisen, vagga, krama, pussa osv vilket tar tid. Vi har haft det så i över två år. Nu är barnet inte bebis längre men väckningarna och gråten har fortsatt. Jag har nu fått kroppsliga besvär av sömnbristen. Ont i kroppen, leder och muskler, sjuk mest hela tiden i diverse sjukdommar, förkylningar. Detta är en mardröm.

    Och värst av allt är att vi inte kan ändra ett skit, man måste bara finna sig i att ens barn har nattskräck varje natt flera gånger om.

    På tre år har jag åldrats som om tio år har gått.

  • Anonym (Sång)

    Min dotter kollade/lyssnade på Majas alfabets-visor. Finns på youtube och alla låtar finns även att köps i en bok:) kul när dom blir lite äldre o vill läsa/sjunga tillsammans :). Dora ( finns också på youtube). Dock jävligt jobbigt att själv lyssna på, haha XD Man lär sig endel kassa låtar utantill XD

  • Anonym (Prova)

    Prova babybum på youtube. Där finns massa bra sånger som min kille gillade från 5 månaders ålder!!

    Babyloonz-pekbok!

    Daniel tiger,

    baby sensory (nåt sånt på youtube)

  • Anonym (Prova)
    Anonym (Baraanonym) skrev 2017-05-01 09:46:45 följande:

    Har en snart ettåring som tycker om "daniel tiger" och har nyligen börjat kolla på "beat bugs". Har tv på konstant här hemma. Ibland tittar hon på tv, ibland leker hon med sina leksaker eller kryper omkring i lägenheten :)


    Haha så jävla nice att kunna skriva rakt ut att tvn står på hela dagarna. Det blir mkt tv hos oss också...dock försöker vi komma ut också! Men får du dåligt samvete för det? Eller hur resonerar du kring tv- och många stammar barns tv-tittande..
  • Anonym (Prova)
    Stinna skrev 2017-04-30 09:24:33 följande:

    Studier har visat på samband mellan regelbundet tv tittande hos barn under 2 år och ökad ADHD.

    Vårt sjukhus här i umeå jobbar just nu aktivt med fördjupning av de rapporterna.

    Du ska inte låta ett så litet barn se på tv och barn över två ska ha en vuxen i sällskap vid tv-tittande.

    Du har en tuff situation TS, ingen avlastning och ett barn som vaknar hela tiden. Jag vet själv hur det är. Min bebis sover aldrig en hel timme och maken jobbar långa dagar på annan ort så knappt någon avlastning öht och då har vi en aktiv tre åring också. Men man sätter inte ett barn framför tvn så även om man håller på att gå sönder av sömnbrist.

    alternativ:

    -Samsovning på dagen när bebis somnar

    -magdroppar. Finns även starkare medel som läkare kan skriva ut för barn med svår sömnproblem.

    - be en vän/ familjemedlem om barnvagnspromenad så du får sova

    - leksaker i sängen barnet kan leka med istället för att titta på tv


    Fast då skulle ALLA ha adhd o olika diagnoser. Nä ja tror inte på dom sambanden...för svag forskning. Det är typ en rapport som kommit ut, inte mer än så. Knappast kan det kallas forskning. Som alla refererar till. Jeez
  • Anonym (Ashags)

    Jag blir chockad när jag ser kommentarer som dessa i inlägg. Alla ska vara så jävla perfekta föräldrar och duktiga i dessa trådar 😅 ni som har ett behov av att klanka ner och döma andra är förmodligen de med flest brister, som själva sitter med sin mobil och ger barnen 0 uppmärksamhet! 😬  när ska ni lära er, har man inget bra att säga, säger man inget alls. SCROLLA FÖRBI INLÄGGET OM NI INTE HAR SVAR PÅ TS FRÅGA!! Tack och hej surk*rringar 🥰

  • Anonym (2017)
    Anonym (Förälder) skrev 2017-04-29 21:37:27 följande:
    Vilka filmgrejer (typ som babblarna) gillar era barn under 1 år?

    Jag har ett barn på 6 mån som brukar få se lite på film på morgonen så jag får vila en extra halvtimme. Det behövs verkligen då barnet vaknar minst 1 gång i timmen hela natten och jag har stor sömnbrist.

    Barnet är dock rätt kräsen med vad det gillar att se på så jag söker tips.

    Hittills gillar barnet:

    - Babblarna (bara musiken)

    - Babyloonz

    - I drömmarnas trädgård

    - Lego elves sing along "Let's do this"

    Gillar inte teletubbies eller barnvisor eller komplicerade grejer.

    Vad finns det för fler filmgrejer (helst på youtube) som barn i den åldern kan tänkas tycka om? Gärna musik.


    Tråden är mer än 6 år gammal.
  • Anonym (BVC sköterska)

    Barn under 2 år rekommenderas ingen skärmtid alls. 

  • Anonym (?)
    Stinna skrev 2017-04-30 09:24:33 följande:

    Studier har visat på samband mellan regelbundet tv tittande hos barn under 2 år och ökad ADHD.

    Vårt sjukhus här i umeå jobbar just nu aktivt med fördjupning av de rapporterna.


    Jag hoppas ni tittat noga på möjligheten att de barn som har ADHD oftare får titta på tv (för att det är det enda som fungerar för att få en lugn stund). Det innebär inte att de får ADHD av tv:n.
Svar på tråden Vilka filmgrejer (typ som babblarna) gillar era barn under 1 år?