Inlägg från: Anonym (Förälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förälder)

    Vilka filmgrejer (typ som babblarna) gillar era barn under 1 år?

    Jag har ett barn på 6 mån som brukar få se lite på film på morgonen så jag får vila en extra halvtimme. Det behövs verkligen då barnet vaknar minst 1 gång i timmen hela natten och jag har stor sömnbrist.

    Barnet är dock rätt kräsen med vad det gillar att se på så jag söker tips.

    Hittills gillar barnet:

    - Babblarna (bara musiken)

    - Babyloonz

    - I drömmarnas trädgård

    - Lego elves sing along "Let's do this"

    Gillar inte teletubbies eller barnvisor eller komplicerade grejer.

    Vad finns det för fler filmgrejer (helst på youtube) som barn i den åldern kan tänkas tycka om? Gärna musik.

  • Svar på tråden Vilka filmgrejer (typ som babblarna) gillar era barn under 1 år?
  • Anonym (Förälder)

    Men orka fördöma mig... ja jag låter min bebis se på barnfilm 30 min om dagen. Bebisen vaknar minst en gång i timmen och oftast 2 ggr hela natten och när hon sover på dagen. Jag sover i snitt 2,5 timmar per dygn upphackat i minibitar och har haft det så i 4 månader. Man blir galen av mindre sömnbrist. Kaffe överlever jag resten av dagen på och har massa magproblem pga min överkonsumtion av det (ammar inte). Jag har tänkt på allt och kan inte få henne att sova bättre. BVC säger att det är en fas som går över. Så låtsas som att jag sade 1åring eller något istället om ni blir så provocerade.

    Vi samsover inte för då sover bebisen ännu sämre och jag har så mkt sömnbrist att jag inte vågar. Hon sover i vagn bredvid min säng så kan lägga över armen där så hon känner sig trygg.

    Jag kan inte somna på dagen pga allt kaffe jag dricker då för att hålla mig vaken. Har också alltid haft svårt att somna fort, är väl stressad eller något.

    Har ingen avlastning eller nån pappa att dela ansvaret med (nej det var inte planerat så, upptäckte den oplanerade graviditeten sent). Även om halvtimmen inte gör nån skillnad fysiskt så är det den jag fantiserar om när allt känns så tungt och vad som gör att jag orkar vara en bra mamma psykiskt resten av tiden. Så den gör stor skillnad för mig.

    Tror absolut inte bebisen skadas av det heller. Vadå har ni aldrig på tvn när ni har bebisar i huset? Tänk om de råkar titta? Det är inte som att jag lämnar henne själv där. Hon sitter i sin barnstol och plockar med någon leksak och tittar och jag ligger i soffan bredvid. Hör direkt om hon blir missnöjd därav jag vet vilka filmer hon gillar och inte. Jag ser nästan aldrig på tv själv så det blir inte mkt "passivt tittande" för henne.

    Kan inte ligga bredvid henne på golvet för hon sitter inte stadigt själv än och kan ramla och jag måste hålla 100% koll då. Känns ju inte säkert att råka somna då heller.

    Hon är intresserad av de programmen hon gillar. Tror mest att hon gillar musiken men det är ju mest lugna program där inte så mkt händer. Hon tittar och skrattar och sprattlar med fötterna eller "sjunger med".

    Vi leker/promenerar/övar på saker/sjunger etc resten av tiden så det är inte som att hon inte får vanlig stimulans.

    Stort tack till er som skrev tips, ska prova dem <3 <3 <3

  • Anonym (Förälder)

    Okej jag ska ge detta en chans och se om ni kan komma på några tips som jag och bvc inte kan...


    Anonym (Skämt) skrev 2017-04-30 09:05:33 följande:

    Jag håller med alla som skriver att ts bör lösa problemet på annat sätt. OCH JAG HAR BARN SOM INTE SOVIT. Äldsta sonen vaknade ibland var 15e min som bevis. Aldrig att han sov mer än 2h i sträck. Skulle aldrig drömma om att sätta på tv till en bebis. Barn under 2år ska inte se på tv. De kan inte sorters det de ser. Det ÄR skadligt för hjärnan och dess utveckling. Jag lovar att jag vet hur tufft det är när man inte får sova. Testa samsova är mitt tips.


    VI har provat samsova. Oftast går det inte att få henne att somna alls då. Hon blir uppspelt och vill leka tills hon blir övertrött och jättegnällig. En natt så gav jag mig inte utan fortsatte försöka tills hon somnade jättesent. Men hon vaknade när jag lade mig ner i sängen, lyckades då söva om henne till slut (efter 45 min) med hjälp av mat. När jag sedan vände på mig lite vaknade hon och gick inte att söva om. Provade mina vanliga metoder till slut men inget funkade så då fick vi vara uppe 1-4 på natten. Sedan lyckades jag få henne att somna i sin säng, vaknade och sövde om henne efter en timme, sedan en timme senare vaknade hon vanlig uppvakningstid för oss och var pigg. Dock inte jag...

    Hur överlevde du när han vaknade var 15e min? Det händer att hon gör det under de första timmarna av natten men brukar vara lite bättre i slutet. Jag hinner inte somna på 15 min... och jag har ingen jag kan ta varannan natt med. Hade jag haft det hade ju sett varit enkelt.
    Stinna skrev 2017-04-30 09:24:33 följande:

    Studier har visat på samband mellan regelbundet tv tittande hos barn under 2 år och ökad ADHD.

    Vårt sjukhus här i umeå jobbar just nu aktivt med fördjupning av de rapporterna.

    Du ska inte låta ett så litet barn se på tv och barn över två ska ha en vuxen i sällskap vid tv-tittande.

    Du har en tuff situation TS, ingen avlastning och ett barn som vaknar hela tiden. Jag vet själv hur det är. Min bebis sover aldrig en hel timme och maken jobbar långa dagar på annan ort så knappt någon avlastning öht och då har vi en aktiv tre åring också. Men man sätter inte ett barn framför tvn så även om man håller på att gå sönder av sömnbrist.

    alternativ:

    -Samsovning på dagen när bebis somnar

    -magdroppar. Finns även starkare medel som läkare kan skriva ut för barn med svår sömnproblem.

    - be en vän/ familjemedlem om barnvagnspromenad så du får sova

    - leksaker i sängen barnet kan leka med istället för att titta på tv


    Hur menar du med ökad adhd? Antingen har man det väl eller inte? Eller menar du att de barn som har det har svårare adhd på något sätt?

    Med samsovning på dagen menar du att jag också ska sova, inte samsovning (för det har vi testat och hon sover ännu sämre då). Jag har jättesvårt att somna på dagen. Jag dricker ju massa kaffe för att hålla mig vaken så det kan vara en grej men har också alltid haft svårt att somna. I normalfallet tar det mig kanske en timme. På natten när jag blivit väckt och ska somna om går det lite fortare, kanske 15 min.

    Tycker du jag ska medicinera henne? Jag har läst om sömnmediciner för småbarn och vuxna som provat dem och varit helt groggy och mått dåligt dagen efter. Känns fel när hon är så liten. Hon själv är glad och pigg när hon är vaken på dagen, inte trött och gnällig. Så på något sätt får hon tillräckligt med sömn. Hon växer och mår bra också. Stor bebis (har kläder som en ettåring). Kan allt hon ska kunna i sin ålder och lite till.

    Jag har inga vänner eller familj på orten jag bor på. Var nyinflyttad när jag upptäckte att jag var gravid. Har planerat att flytta härifrån när mitt hyreskontrakt går ut men måste orka tills dess. Har haft en släkting på besök några ggr och då brukar jag få sova en natt. Det är guld värt. Fast bara en gång varannan mån gör inte så stor skillnad. Sedan är jag så van att vakna att jag ju ändå vaknade massa ggr den natten... fast då slapp jag stiga upp.

    Tror att med 1-2 helnätter i veckan hade jag nog orkat detta kanske men annars...

    Leksaker i sängen funkade när hon var mindre men inte nu, hon vill inte vara i sängen när hon är vaken. Har provat bara sätta henne i sin stol med en leksak och vila bredvid men hon är i åldern att hon kastar iväg dem efter 10 sek och vill ha en ny så det blir ingen vila för mig.

    Det jag tänker är att tvn är bättre än en av sömnbrist psykotisk mamma... eller vad tycker ni jag bör göra?
  • Anonym (Förälder)

    Vet inte om det är relevant i sammanhanget och att en normal människa borde klara sig med 2,5h upphackad sömn per natt men jag har även järnbrist och d-vitaminbrist som jag haft sedan mitten av graviditeten. Äter förstås tillskott men det har inte blivit bra än.

Svar på tråden Vilka filmgrejer (typ som babblarna) gillar era barn under 1 år?