• anas998

Hur vara ute med 1-åring?

Hej,
    Vi bor i hus med stor trädgård och har en 1-åring. Det känns som att det borde vara lätt att vara ute men det är det inte.
    Dottern går inte än och verkar inte tycka att det är superkul att vara ute.
    Hon får krypa runt eller sitta i vagnen ute men är inte nöjd så länge. Hon har lite leksaker men hon vill ändå inte vara ute då länge.
    Nu när det börjar bli varmt och fint ute, vill vi vara ute så mycket som möjligt.
    Har ni tips till oss på hur vi kan göra det roligt eller underlätta för henne att vara ute?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur vara ute med 1-åring?
  • Mandelkanel

Gillar hon att gunga? Vår ettåring älskar det och kan hålla på länge. Hade jag trädgård så skulle jag skaffa en gungställning. Brukar ju kunna användas flera år.

• Alexi

Våra barn var väldigt dåliga på att leka ute som små. Men se till att ha bra kläder som är smidiga, så hon inte blir för varm eller kall eller otymplig.

Sen tror jag det blir stor skillnad när hon kan gå, då brukar de kunna gå och gå jättelänge.

• anas998

Ja vi får nog gå på jakt efter en gunga :)

• Miriami

Gå träna ute exempel. Håll i båda barnets händer och gå bakom. Gunga brukar vara kul. Vi brukar åka till lekplatser. Sandlåda med hink och spade är roligt. Gå med vagnen en långpromenad

• Emmeliina

Filt i gräset och ta ut leksakerna där ute på den istället. Blir lättare sen när barnet börjar gå :)

Nicole 110322
  • Harvester

Gunga, sandlåda, undersöka pinnar, stenar, grässtrån, plaska i plaskdamm (sån uppblåsbar).

Detta höll iaf mitt barn underhållet hela dagar :) Nu har han iofs älskat att vara ute från start.

• legomum

Mina små gick och höll i vagnen när de lärde sig att gå. De satt en liten stund och fixade i sandlådan. Satt i vagnen och lekte med "småbarnsprasselleksaker"
    Vi visade och berättade om allt vi såg på vägen. De fick leka med pinnar och annat som fanns i närheten och upptäckte världen.

• anas998

Tack för bra tips!
    Vi bor på landet och har ingen lekplats på gångavstånd så jag ska nog köpa en Gungställning och sandlåda :)

• Carambolan

I den åldern har våra barn mest hängt med utomhus, inte lekt så mycket själva. Långpromenader med barnet i sele eller vagn. Vi bor nära en 4H-gård så att gå och titta på djuren var poppis. Att titta på tåg nere vid järnvägen har de också gillat. Ett av barnen hade dille på hundar så då gick vi och tittade på folk som rastade sina hundar Annars gungor och sandlåda som sagt.

• Betty20
    anas998 skrev 2017-04-30 15:26:53 följande:

Hej,
    Vi bor i hus med stor trädgård och har en 1-åring. Det känns som att det borde vara lätt att vara ute men det är det inte.
    Dottern går inte än och verkar inte tycka att det är superkul att vara ute.
    Hon får krypa runt eller sitta i vagnen ute men är inte nöjd så länge. Hon har lite leksaker men hon vill ändå inte vara ute då länge.
    Nu när det börjar bli varmt och fint ute, vill vi vara ute så mycket som möjligt.
    Har ni tips till oss på hur vi kan göra det roligt eller underlätta för henne att vara ute?
    Tack på förhand!

Många ettåringar tultar mest planlöst omkring utomhus och utforskar lite. Kan ju underlätta om ni har en sandlåda och då kan du prova att visa hur man gräver osv. Gunga är också bra, det gillar de flesta små. Men annars är det som sagt vanligt att ettåringar inte riktigt störtälskar att vara utomhus, de är lite för små för att själva kunna utnyttja det som står till buds ute och kan bli lite uttråkade.

Men sedan när det är varmare kan man , särskilt om man har altan, göra saker man brukar göra inomhus på altanen istället. Ta med saker ut, saker som du vet att hon gillar, t ex pussel, play doh eller dockor och tillbehör.
  • nnnnnnnn

sandlåda + leksaker tex liten vattenkanna, räfsa, hink och spade. Mina har älskat att leka med vatten i sandlådan. Regnkläder är en bra idé om det är kallare väder.

gunga är roligt.

studsmatta när de kan gå.

• Alexi

Jag skulle nog köpt sånt där vatten och sand-lekbord att ha när det blir varmt om jag hade en ettåring. Sand och vatten är ju alltid kul och bra grej att stå vid.

• Det kommer bli bra

Enkla saker som boll ute och rulla den. En vattenkanna med vatten (när det är varmt nog elelr med galonisar på). Hink och spade. Stor traktor/lastbil eller dylikt som ni knutit snöre om som går att dra. Såpbubblor. Kryptunnel som ni tar med ut. En bobby car. 

• nirakanna2

Vi tog ut badbaljan när det blev sommar & varmt. Sonen plaskade och jag övervakade från hängmattan precis bredvid, i skuggan under 2 stora lönnar ?

Svar på tråden Hur vara ute med 1-åring?