• Papricorn

Hjälp, Orkar ni träna??!

Är van att röra på mig. Gymmar inte men cyklar mycket och ofta, gärna med tempo samt tar pw flera gånger i veckan.

Kör basövningar hemma med hantlar och band och har hyfsad kondition i vanliga fall.

Är nu gravid i V6 och orkar INGENTING!

Flåsar hööögt och får puls av en liten backe och känns jag som drabbats av narkolepsi. Skulle kunna somna närsomhelst oavsett om jag precis vaknat eller inte.

Hur gör ni?

Känns som jag får snudd på liggsår av all tid jag ligger på soffan och är stel i både rygg och nacke.

Är det bara att härda ut?

Ska jag ligga på rygg och käka glass i 40 veckor som jag gör nu kommer det bli en låååång väg tillbaka när bebisen är ute.

Minns inte hur det var med andra barnet då det var ett par år sedan och graviditeten upptäcktes mitt i högsommarvärmen och semester så då låg man ju mest och degade i nån solstol ändå.

• Svar på tråden Hjälp, Orkar ni träna??!
  • Hejhejlovisahej

Jag är också van vid att både cykla till jobbet (ca, 2km enkel resa) och promenera eller springa varje dag. Jag är i vecka 9 nu och är också helt slut. Att bara arbeta tar musten hur mig. Mår väldigt illa och har svårt att få i mig näring då jag bara kräks upp allt. De säger att både illamående och en del av tröttheten brukar avta i vecka 13-14. Så antar att man faktiskt får ligga på latsidan fram tills dess. Nu nöjer jag mig om jag orkar gå en kort promenad på 20 min per dag :)

• November2017
    Papricorn skrev 2017-05-03 13:32:16 följande:

Är van att röra på mig. Gymmar inte men cyklar mycket och ofta, gärna med tempo samt tar pw flera gånger i veckan.

Kör basövningar hemma med hantlar och band och har hyfsad kondition i vanliga fall.

Är nu gravid i V6 och orkar INGENTING!

Flåsar hööögt och får puls av en liten backe och känns jag som drabbats av narkolepsi. Skulle kunna somna närsomhelst oavsett om jag precis vaknat eller inte.

Hur gör ni?

Känns som jag får snudd på liggsår av all tid jag ligger på soffan och är stel i både rygg och nacke.

Är det bara att härda ut?

Ska jag ligga på rygg och käka glass i 40 veckor som jag gör nu kommer det bli en låååång väg tillbaka när bebisen är ute.

Minns inte hur det var med andra barnet då det var ett par år sedan och graviditeten upptäcktes mitt i högsommarvärmen och semester så då låg man ju mest och degade i nån solstol ändå.

Jag har också varit helt slut och inte orkat något. Van att träna och röra på mig. Nu i vecka 11 börjar jag få tillbaka lite av orken igen. Skönt! Blir promenader istället för gympass dock.
  • Preet90

Hej Ts,

Jag tränade ca 5ggr i veckan på gym innan jag blev gravid. Cycklade eller gick till och från jobbet väldigt ofta.

Men när jag blev gravid var jag extremt trött, jag sov så ofta jag kunde från v 6 till 12 och det vart ingen träning alls under dessa veckor. Min plan var att jag skulle börja träna i vecka 14 när missfallsrisken minskat. Det gick aldrig, började få huvudvärk från v 14 som håller i sig än idag (v 30). Jag har haft foglossning från v 17, det gör sjukt ont i ryggen och högra benet. Nu är det så pass illa att jag knappt kan gå, jag haltar fram.

Så det blev inte ett enda pass för mig under dessa 30 veckor och tror inte heller att det kommer bli något på minst någon månad efter förlossningen. Du är inte ensam :) Graviditeten är mycket påfrestande för kroppen :(

• Vadecim

Jag var också orkeslös. Orkade bara ta mig till och från jobbet och sedan ligga och villa/sova. Kan tyvärr inte säga att det blev bättre förrän efter förlossningen. Blev deltidssjukskriven pga bla trötthet. Mina jobbarkompisar har berättat att de rättade till en massa fel jag gjorde i jobbet pga tröttheten, bakom min rygg. Gulle dom!

• michelle1

Jag har orkat tills nu vilket inte är så långt då jag är i v 7. Kan inte göra ngt mer än att ligga på rygg annars mår jag illa. Samma sak med förra barnet. Men efter v16 någon gång kunde jag igen känna lite hopp och träning och körde sen på fram till 2 dagar innan förlossningen. Så hoppas på samma här. Åt piggelin till frukost idag.

• SeldaV

Hej, känner igen mig!

Innan jag blev gravid red jag 6 ggr/veckan, tävlade i hoppning och joggade flera gånger i veckan med hundarna men nu orkar jag inget är i vecka 12. Hoppas orken kommer tillbaka då både jag och hästen saknar ridturerna.

Svar på tråden Hjälp, Orkar ni träna??!