• Contro­l ant
    Äldre 3 May 18:41
    12924 visningar
    10 svar
    10
    12924

    Osäker hotellbetalning?

    Ska reservera en bokning till ett hotell med 30% deposition.

    Ibland krävs man på inget, ofta vill de ha kortnumret och giltighetstid, ibland får man betala allt direkt.

    Deras egen bokningssida visade fel där vi bokade och betalade förut, där stod att det är fullbokat nu, men de själva i mejl, Ving och Booking visat ledigt. De vill ha 453 Euro med rabatt, Ving 4800 i förskott utan rätt att avboka och Booking 4825.

    En i receptionen ville bara ha kontonummer och datum som vanligt i mejl eller telefon, men sedan svarade chefen.
    Man kan avboka hos dem.
    Nu funkar deras egen bokning igen som vill ha nummer och datum bara, men kostar 554.

    Det märkliga och osäkra är att chefen sänt en fullmakt att skriva ut och fylla i för att ta ut pengar, där de vill ha nummer, datum, den hemliga CVC-koden och en underskrift man ska faxa över eller skanna till mejl, som för oss innebär att någon kan tömma kontot lättare.

    Får testa annars att ringa när chefen är ute. Kanske är en korkad nöd-rutin, annars kan man sända för ett annat konto som bara har deras belopp.

    Eller har jag fel och de kan ändå tömma med bara numret?

  • Svar på tråden Osäker hotellbetalning?
  • Äldre 3 May 19:55
    #1

    Jag hade inte gjort det

  • Äldre 3 May 20:00
    #2

    Skulle verkligen inte faxa iväg nåt dylikt..

  • Äldre 3 May 20:10
    #3

    Jag lovar att dom kan ta ut varenda krona ni har på kortet bara genom att skicka kortnummer och giltighetstid, att ni skickar den tresiffriga koden på baksidan av kortet + en signatur innebär att dom inte kan åka dit för kortbedrägeri och att eran bankförsäkring inte går in och betalar tillbaka OM fel person kommit över pengar.

    Jag råder dig att vända dig till ett annat bolag/hotell om deras villkor är såpass osäkra för dog som kund.

    Detta låter dom en ren och skär bluff!!

  • Äldre 3 May 20:10
    #4

    Dig* och som*

  • Contro­l ant
    Äldre 3 May 20:19
    #5
    Jdkdnx skrev 2017-05-03 20:10:05 följande:
    Jag lovar att dom kan ta ut varenda krona ni har på kortet bara genom att skicka kortnummer och giltighetstid, att ni skickar den tresiffriga koden på baksidan av kortet + en signatur innebär att dom inte kan åka dit för kortbedrägeri och att eran bankförsäkring inte går in och betalar tillbaka OM fel person kommit över pengar.

    Jag råder dig att vända dig till ett annat bolag/hotell om deras villkor är såpass osäkra för dog som kund.

    Detta låter dom en ren och skär bluff!!
    Misstag tror jag och ringer dit ikväll
  • Contro­l ant
    Äldre 3 May 20:21
    #6
    Jdkdnx skrev 2017-05-03 20:10:05 följande:
    Jag lovar att dom kan ta ut varenda krona ni har på kortet bara genom att skicka kortnummer och giltighetstid, att ni skickar den tresiffriga koden på baksidan av kortet + en signatur innebär att dom inte kan åka dit för kortbedrägeri och att eran bankförsäkring inte går in och betalar tillbaka OM fel person kommit över pengar.

    Jag råder dig att vända dig till ett annat bolag/hotell om deras villkor är såpass osäkra för dog som kund.

    Detta låter dom en ren och skär bluff!!
    Men utan koden bör vara ok?
  • Contro­l ant
    Äldre 3 May 20:50
    #7

    Löste det genom att backa tror jag, sände ner vad de ville ha från början, nummer och datum, till receptionen. De tillhör RCI som sålt andelsveckor men hyr ut.

  • Äldre 3 May 21:00
    #8
    Control ant skrev 2017-05-03 20:21:51 följande:

    Men utan koden bör vara ok?


    NEJ!!! Det behövs ingen kod för att plocka pengar från kort!! Du har aldrig betalat i en affär med hjälp av legitimation och signatur om deras datasystem krånglat??

    Det är affärens säkerhet på att få ut pengar..

    Samma om du skickar vidare.
  • Äldre 3 May 21:51
    #9

    Betalkort eller kreditkort? Det är för sånt här man ska använda kreditkort som inte kan "tömmas", och det är lättare att bestrida en faktura vid behov än att försöka få tillbaka från ett konto redan betalade/dragna pengar.

  • Contro­l ant
    Äldre 3 May 22:01
    #10
    Tow2Mater skrev 2017-05-03 21:51:38 följande:
    Betalkort eller kreditkort? Det är för sånt här man ska använda kreditkort som inte kan "tömmas", och det är lättare att bestrida en faktura vid behov än att försöka få tillbaka från ett konto redan betalade/dragna pengar.
    Fett med pengar och kredit, vi har andra nästan tomma till osäkra affärer
Svar på tråden Osäker hotellbetalning?