• Zappe

Hår på bröstet, vad har det med "manlighet" att göra?

För mig är hår på bröstet lika manligt som att stå och pinka, kyssa vagima, snusa och ha bomullsbrynja, dricka alkohol och ha tattoos och piercingar dvs ännu en larvig grej påhittad för att driva det där med manlighet vidare. Orden man och kvinna, särskilt ordet man är OERHÖRT överskattade, jag säger han och hon.

Vad tycker ni andra då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-04 10:40
    Jag glömde, kroppshår överhuvudtaget gäller tråden, allt som inte är på huvudet och kring ögonen.

• Svar på tråden Hår på bröstet, vad har det med "manlighet" att göra?
  • sextiotalist
    Zappe skrev 2017-05-22 10:48:24 följande:
    Ja men jag menar bara på att folk får det att låta som att man då blir en övermänniska. "Där rök svennisen, nu är du ingen liten pojke längre utan en MAAN."
    Nej, det är din tolkning, det är en viss skillnad att vara man och vuxen, pojke och inte vuxen.
    Zappe skrev 2017-05-22 10:51:04 följande:

Liksom, bara för att man får hår på bröstet kan man fortfarande vara en liten pöjk, finns 50 plussare som aldrig har vågat följa sitt hjärta utan levt som trygghetsnarkomaner hela livet.

Att vara trygghetsnarkoman kan man vara som vuxen. Att vara trygghetsnarkoman kan vara att följa sitt hjärta. Alla är inte äventyrliga.

• Zappe
    sextiotalist skrev 2017-05-22 10:58:25 följande:

1 Nej, det är din tolkning, det är en viss skillnad att vara man och vuxen, pojke och inte vuxen.

Kan du förtydliga dig?
  • sextiotalist
    Zappe skrev 2017-05-22 14:07:56 följande:
    Kan du förtydliga dig?
    Att vara man innebär att du är fullt vuxen, mentalt och fysiskt. Du har mognat och lugnat ner dig.
    Man säger att hjärnan inte är helt vuxen förrän individen är kring 25 (det har även kunnat påvisats medicinskt) och jag (och är inte ensam om det) att fysiskt så händer det väldigt mycket mellan 20-25. Pojkar vid 20 och män vid 25-26.
    Det innebär inte att de blir en övermänniska, utan att man börjar närmar sig sin potential.
  • Zappe
    sextiotalist skrev 2017-05-22 14:16:05 följande:

Att vara man innebär att du är fullt vuxen, mentalt och fysiskt. Du har mognat och lugnat ner dig.

Man säger att hjärnan inte är helt vuxen förrän individen är kring 25 (det har även kunnat påvisats medicinskt) och jag (och är inte ensam om det) att fysiskt så händer det väldigt mycket mellan 20-25. Pojkar vid 20 och män vid 25-26.

Det innebär inte att de blir en övermänniska, utan att man börjar närmar sig sin potential.

Fast bara för att man fyllt 25 betyder inte det att man inte är valpig per automatik, jag är snart 28 och ganska valpig för det, jag må vara stor men jag är INTE en man. Tro mig, jag är ingen man.
  • sextiotalist
    Zappe skrev 2017-05-22 14:32:04 följande:
    Fast bara för att man fyllt 25 betyder inte det att man inte är valpig per automatik, jag är snart 28 och ganska valpig för det, jag må vara stor men jag är INTE en man. Tro mig, jag är ingen man.
    Och en del blir aldrig män utan fortsätter att leva sitt ungdomsliv (inget fel på det, man har all rätt att göra sina egna val).
    Du är ingen man, det köper jag, men du dissar män, där är problemet. Du vill med all säkerhet att omgivningen respekterar dina livsval, att vara den eviga ungdomen, men du borde kanske respektera andras livsval.
    Sedan är det så att vill man leva som en ungdom, då behandlas man som en ungdom.
    Själv levde jag ungdomsliv tills jag var nästan 30, jag blev nog inte vuxen förrän jag hade passerat 30 med några år.
    Jag kände mig mer som en tjej än en vuxen kvinna då.
  • Zappe
    sextiotalist skrev 2017-05-22 14:39:44 följande:

Och en del blir aldrig män utan fortsätter att leva sitt ungdomsliv (inget fel på det, man har all rätt att göra sina egna val).

Du är ingen man, det köper jag, men du dissar män, där är problemet. Du vill med all säkerhet att omgivningen respekterar dina livsval, att vara den eviga ungdomen, men du borde kanske respektera andras livsval.

Sedan är det så att vill man leva som en ungdom, då behandlas man som en ungdom.

Själv levde jag ungdomsliv tills jag var nästan 30, jag blev nog inte vuxen förrän jag hade passerat 30 med några år.

Jag kände mig mer som en tjej än en vuxen kvinna då.

Nä, jag dissar inte, jag tycker bara ordet man är överskattat. Sättet folk har en förmåga att säga "Du är nu en man" på, det blir att många får det i mina öron att låta som att man automatiskt tagit sitt liv till nästa nivå och blivit en slags übermenesch.
  • sextiotalist
    Zappe skrev 2017-05-22 15:12:06 följande:
    Nä, jag dissar inte, jag tycker bara ordet man är överskattat. Sättet folk har en förmåga att säga "Du är nu en man" på, det blir att många får det i mina öron att låta som att man automatiskt tagit sitt liv till nästa nivå och blivit en slags übermenesch.
    Förstår inte varför du skriver övermänniska. Bara för att man kommer in i en ny fas i livet innebär inte att personen blir en övermänniska,
  • Zappe
    sextiotalist skrev 2017-05-22 15:16:50 följande:

Förstår inte varför du skriver övermänniska. Bara för att man kommer in i en ny fas i livet innebär inte att personen blir en övermänniska,

Jag sa ju det, i mina öron låter det som så för att folk betonar ordet man.
  • KlunsSmurfen
    Zappe skrev 2017-05-22 15:23:22 följande:
    Jag sa ju det, i mina öron låter det som så för att folk betonar ordet man.
    Spelar det någon roll hur folk säger det när du själv är valpig?
  • Guapa

Jag tycker hårighet är ett väldigt manligt karaktärsdrag, liksom mörk röst, bred haka och muskler. Däremot inte sagt att allt som är manligt behöver vara attraktivt för det motsatta könet (eller samma kön om man är homo då). Det finns väldigt många kvinnor som föredrar hårfria män och mer androgyna utseenden.

• mariapiapettersson

Jag tycker denna tråd är ett bra exempel på hur (vissa) män döljer sig bakom en fasad av ironi och nedlåtenhet. Då det ofta döljer sig en sårbarhet under ytan som de aldrig vågar visa upp.

Jag har börjat följa en podcast som heter Hårdpodden, där männen i podden diskuterar och gör sitt bästa för att vara sårbar i olika frågor. Den borde fler män lyssna på.

En riktig man vågar vara sårbar. I och med det blir han emotionellt stark. Det är manligt.

• BossHoss

Antar att det har med att göra att fler män än kvinnor har hår på bröstet därav räknas det som manligt att ha det.

• BossHoss
    mariapiapettersson skrev 2017-10-04 10:04:14 följande:

Jag har börjat följa en podcast som heter Hårdpodden, där männen i podden diskuterar och gör sitt bästa för att vara sårbar i olika frågor. Den borde fler män lyssna på.

Vad innebär det det när du skriver att de gör sitt bästa för att vara sårbara.

Och det är en riktigt fråga för jag förstod bara inte innebörden men är nyfiken
  • mariapiapettersson
    BossHoss skrev 2017-10-04 10:13:37 följande:
    Vad innebär det det när du skriver att de gör sitt bästa för att vara sårbara.

Och det är en riktigt fråga för jag förstod bara inte innebörden men är nyfiken
    Att vara sårbar är att våga visa sina känslor lite mer. Att ta av den mask man bär. Vi bär alla olika masker i olika situationer. Ironi, aggressivitet, inställsamhet etc. Vi har olik beteenden där vi döljer hur vi egentligen känner oss. Gäller både kvinnor och män. Men att vara sårbar innebär att man vågar säga att man blir ledsen istället för at snäsa tillbaka i försvar. Fast det stora problemet är att de flesta inte är medvetna om att de snäser som försvar när de egentligen blir ledsna.
    Därför tipsade jag om Hårdpodden eller en bra bok i ämnet för fler män. Så de blir mer medvetna. Det är sexigt med en närvarande, medveten man som är trygg i at visa sina känslor.
  • BossHoss
    mariapiapettersson skrev 2017-10-04 10:21:14 följande:
    Att vara sårbar är att våga visa sina känslor lite mer. Att ta av den mask man bär. Vi bär alla olika masker i olika situationer. Ironi, aggressivitet, inställsamhet etc. Vi har olik beteenden där vi döljer hur vi egentligen känner oss. Gäller både kvinnor och män. Men att vara sårbar innebär att man vågar säga att man blir ledsen istället för at snäsa tillbaka i försvar. Fast det stora problemet är att de flesta inte är medvetna om att de snäser som försvar när de egentligen blir ledsna.
    Därför tipsade jag om Hårdpodden eller en bra bok i ämnet för fler män. Så de blir mer medvetna. Det är sexigt med en närvarande, medveten man som är trygg i at visa sina känslor.
    Du menar att va normal med andra ord
Svar på tråden Hår på bröstet, vad har det med "manlighet" att göra?