• Fru Ve

Börja förskoleklass - har lätt för sig

Min yngsta son fyller 6 år snart och skall börja i förskoleklass till hösten. Vi har märkt mer och mer att han verkar ha mycket lätt för att lära sig saker, speciellt inom matematik men också annat. Han läser hjälpligt enklare böcker, knäckte läskoden vid drygt 3 års ålder och sen har det gått framåt. Han kan skriva även om stavningen blir lite tokig ibland. Kan också en del engelska som han lär sig själv t.ex via olika datorspel. Matematiskt hänger han rätt så bra med sin äldre bror som går i åk 3 nu. Han älskar att få utmaningar inom matte och frågar oss om tal och klurigheter. Nivån där är att han vill räkna med tusental, enklare division och multiplikation. Han förstår också begreppen procent, samt fjärdedelar, tredjedelar o.s.v. och sambandet mellan att t.ex. 75 % är detsamma som 3/4 av något. Han kan också den analoga klockan med t.ex. fem i och fem över. Tycker detta känns väldigt avancerat för en 5-åring, eller är det jag som överdriver tycker ni? Har liksom inget riktigt att jämföra med då hans äldre bror aldrig haft speciellt lätt för sig på det här viset.

Jag har faktiskt börjat oroa mig över hans skolgång! Han är mycket livlig och intensiv och när han får tråkigt hemma och inte känner sig stimulerad så bråkar han och slåss med sin bror. Är rädd för hur detta ska bli i skolan! Som jag minns när storebror gick i förskoleklass höll barnen på och tränade bokstäver och talkamraterna upp till talet 10. Skulle sonen få denna typ av uppgifter skulle han troligen bli både sur och riktigt uttråkad. Han måste ju få något annat att göra i så fall. Hur jobbar man i skolan då?

Någon som känner igen sig i detta? Vad ska man göra? Pedagogerna på förskolan har tyvärr bytts ut väldigt mycket senaste året så de har ingen riktig koll på vad han kan egentligen. De sa på utvecklingssamtalet dock att de märkt att han kan mer än jämnåriga och skulle kunna gå i skolan nu, men att han inte är socialt mogen för det. Detta håller vi med om också då han är på en 5-årings nivå i leken.

• Svar på tråden Börja förskoleklass - har lätt för sig
  • Meriall

Låter som att någon sorts privatskola där de jobbar mer individuellt skulle passa bättre än vanliga skolan?

• legomum

Ja var försiktig. Det är lätt att dessa barn som ligger så långt före i kunskap blir uttråkade i skolan.
    Se vad skolan har för handlingsplan för att bemöta ditt barn på rätt nivå så han inte bara åker på en räkmacka genom skolan.
    Har hört flera som gjort det och när de började i gymnasiet så föll korthuset för helt plötsligt var de tvungna att plugga som de aldrig fått rutin på.
    Flera har det slutat med skolk och ingen utbildning istället.

Så rätt bemötande redan från början när skolan börjar är jätteviktig.

Det är inte bara barn med svårigheter som har rätt till hjälp i skolan utan den ska anpassas till alla elever. Har för mig att det står något om det i skollagen.

• Mamma till fem

Var bor ni? Har för mig att det finns specialskolor, hör med Mensa. tyvärr är det väldigt svårt att få rätt hjläp om man ligger före, det krävs att man hittar en intresserad lärare.

• Almina

Jag har alltid haft lätt för mig i skolan. Jag hade också en några år äldre storebror som jag låg rätt jämnt i vissa ämnen. Jag fick arbeta med extraböcker i flera ämnen, där jag låg före. För mig funkade det rätt bra. Jag fick utmaning på rätt nivå och kunde vid behov få hjälp på min nivå, men ofta läste jag mig till själv hur jag kunde lösa olika uppgifter.

I förskoleklassen kommer det säkert ganska snart bli tydligt att han ligger före (åtminstone de allra flesta) klasskompisarna. Jag tycker att ni ganska tidigt bör ta upp det med läraren. För att se vad de har för strategier för att hjälpa barn som behöver lite större utmaningar.

• Mrs Green

Jag tycker det har funkat bra i skolan. Min dotter är inget geni direkt (då har man ju andra utmaningar), men hon har legat ett par årskurser före hela tiden (olika långt i olika ämnen) och det har inte varit några problem. I förskoleklassen var hon ändå mest intresserad av att leka, så då stördes hon inte av att de emellanåt t.ex fick sitta och klippa ut bokstäver ur tidningar. När sen skolan började "på riktigt" hade de t.ex. i svenskan läseböcker på tre nivåer med olika mycket text. Det fanns också mycket extramaterial för att öva läsförståelse och att skriva olika typer av texter.

I matten var de 3-4 stycken som låg före så de fick ibland sitta tillsammans och lösa problem vilket verkade jättebra, för det svåra om man har lätt för matte kan ju ofta vara att förklara hur man tänker eftersom man ofta bara "ser" svaret direkt. Då är det bra att sitta med andra och öva på att förklara hur man tänker, och höra hur de andra tänker och se att det finns olika sätt att komma fram till en lösning. De fick även jobba med material för senare årskurser.

Så man kanske inte behöver utgå ifrån att det blir problem, om barnet bara är lite före och inte särbegåvad. Men det är väl bra att vara lite uppmärksam, och om det är ett par barn till som är på samma nivå (vilket det borde vara åtminstone i en lite större skola) så hoppas man ju att de kan få arbeta tillsammans, det är alltid roligare om man slipper känna sig annorlunda. 

• Fru Ve
    Mrs Green skrev 2017-05-05 09:01:16 följande:

Jag tycker det har funkat bra i skolan. Min dotter är inget geni direkt (då har man ju andra utmaningar), men hon har legat ett par årskurser före hela tiden (olika långt i olika ämnen) och det har inte varit några problem. I förskoleklassen var hon ändå mest intresserad av att leka, så då stördes hon inte av att de emellanåt t.ex fick sitta och klippa ut bokstäver ur tidningar. När sen skolan började "på riktigt" hade de t.ex. i svenskan läseböcker på tre nivåer med olika mycket text. Det fanns också mycket extramaterial för att öva läsförståelse och att skriva olika typer av texter.

I matten var de 3-4 stycken som låg före så de fick ibland sitta tillsammans och lösa problem vilket verkade jättebra, för det svåra om man har lätt för matte kan ju ofta vara att förklara hur man tänker eftersom man ofta bara "ser" svaret direkt. Då är det bra att sitta med andra och öva på att förklara hur man tänker, och höra hur de andra tänker och se att det finns olika sätt att komma fram till en lösning. De fick även jobba med material för senare årskurser.

Så man kanske inte behöver utgå ifrån att det blir problem, om barnet bara är lite före och inte särbegåvad. Men det är väl bra att vara lite uppmärksam, och om det är ett par barn till som är på samma nivå (vilket det borde vara åtminstone i en lite större skola) så hoppas man ju att de kan få arbeta tillsammans, det är alltid roligare om man slipper känna sig annorlunda. 

Tack för svar! Låter som en bra skola din dotter går i. Kanske kan skolan här jobba på liknande sätt också. Jag har ingen koll eftersom stora sonen aldrig hunnit få extraböcker utan bara jobbat i vanliga matteboken och har fullt upp med att hänga med där.

Vi har inte så mycket skolor att välja på här tyvärr utan det är den kommunala skolan som gäller. Men det kan ju fungera bra det med.

Vad är skillnaden mellan begåvad och särbegåvad egentligen? Hoppas faktiskt inte min son ligger inom särbegåvning eftersom det nästan verkar kunna bli ett handikapp för barnet. Hoppas han "bara" är smart.
  • Fröken W

Jag jobbar som lärare, och precis som någon varit inne på tidigare så ska alla barn bemötas utifrån den nivå de befinner sig.

Som lärare vet jag också att man så gärna vill göra allt för alla elever, och precis som man stöttar elever som har svårt i vissa ämnen genom att anpassa uppgifterna svårighetsgrad och mängd så eleven känner att h*n lyckas så vill man ju också göra detsamma för elever som behöver utmanas. Jag kan bara tala för mig själv men jag vet att jag kämpar för att hinna med att anpassa undervisningen så den ska passa svaga och starka elever, och såklart de som är där emellan också.

Med det sagt så vill jag ge dig två råd som jag som lärare skulle uppskatta.

1. Var ärlig och tala om för mottagande lärare att du är orolig. Förklara också varför du är orolig, t.ex att du sett att han blir "bråkig" när han är understimulerad och att du såklart inte vill att han ska misstas för att vara en bråkstake.

2. Fråga vad ni kan göra hemma för att underlätta för er son. Det är så många som bara lämpar över allt ansvar på skolan, vars uppgift absolut är att undervisa MEN, för att skolgången ska bli så bra som möjligt för ditt barn så bör man som förälder förstå att ett samarbete mellan hem och skola är A och O.

Jag har sett elever som har hoppat över en årskurs pga att de kunskapsmässigt ligger före andra jämnåriga, men som lätt hamnat lite utanför just för att de inte är socialt mogna och därför uppfattas som barnsliga av klasskamraterna (framför allt tycker jag att detta märkts på mellanstadiet). Men det kan likväl gå jättebra!

Ingen lätt sits för dig, det förstår jag. Men som sagt, var öppen och ha en tät kontakt med skolan för att det ska bli så bra som möjligt.

Lycka till!

• Fru Ve
    Fröken W skrev 2017-05-05 21:32:52 följande:

Jag jobbar som lärare, och precis som någon varit inne på tidigare så ska alla barn bemötas utifrån den nivå de befinner sig.

Som lärare vet jag också att man så gärna vill göra allt för alla elever, och precis som man stöttar elever som har svårt i vissa ämnen genom att anpassa uppgifterna svårighetsgrad och mängd så eleven känner att h*n lyckas så vill man ju också göra detsamma för elever som behöver utmanas. Jag kan bara tala för mig själv men jag vet att jag kämpar för att hinna med att anpassa undervisningen så den ska passa svaga och starka elever, och såklart de som är där emellan också.

Med det sagt så vill jag ge dig två råd som jag som lärare skulle uppskatta.

1. Var ärlig och tala om för mottagande lärare att du är orolig. Förklara också varför du är orolig, t.ex att du sett att han blir "bråkig" när han är understimulerad och att du såklart inte vill att han ska misstas för att vara en bråkstake.

2. Fråga vad ni kan göra hemma för att underlätta för er son. Det är så många som bara lämpar över allt ansvar på skolan, vars uppgift absolut är att undervisa MEN, för att skolgången ska bli så bra som möjligt för ditt barn så bör man som förälder förstå att ett samarbete mellan hem och skola är A och O.

Jag har sett elever som har hoppat över en årskurs pga att de kunskapsmässigt ligger före andra jämnåriga, men som lätt hamnat lite utanför just för att de inte är socialt mogna och därför uppfattas som barnsliga av klasskamraterna (framför allt tycker jag att detta märkts på mellanstadiet). Men det kan likväl gå jättebra!

Ingen lätt sits för dig, det förstår jag. Men som sagt, var öppen och ha en tät kontakt med skolan för att det ska bli så bra som möjligt.

Lycka till!

Tack för svar! Ja kunskapsmässigt skulle han absolut passa bäst till att börja åk 1 till hösten åtminstone. Har jämfört lite med storebrors matteböcker och lillebror fixar matten i åk 2 också, t.o.m en hel del som tillhör åk 3. Men precis som du skriver kan det bli fel socialt att gå med äldre barn. Han är ju 5 år på många sätt t.ex. att han får vredesutbrott och kan kissa på sig ibland, skulle inte vara bra om han var i en grupp med bara äldre.

Man är ju lite styrd av "jantelagen" så det är ett känsligt ämne att ta upp! Vi känner dessutom en av lärarna i f-klassen privat. Jag har knappt vågat prata med någon om sonens förmågor för jag tror att de kommer att tro att jag bara vill skryta över honom. Alla tycker ju att deras barn är bäst liksom.... men hans mattekunskaper är ju mätbara,
  • Grävling 75

Har ett barn som går i förskoleklass nu, men som enligt test presterar som årskurs 3 i svenska och matte. Hen är inte ett dugg uttråkad. Det är som någon annan sa kul att pyssla och leka och det sociala är viktigt. Hen får svårare läsböcker och matteuppgifter utan att vi har bett om det. Duktiga lärare aktiverar barnen även om de ligger på olika nivåer!

• Fru Ve
    Grävling 75 skrev 2017-05-06 20:21:40 följande:

Har ett barn som går i förskoleklass nu, men som enligt test presterar som årskurs 3 i svenska och matte. Hen är inte ett dugg uttråkad. Det är som någon annan sa kul att pyssla och leka och det sociala är viktigt. Hen får svårare läsböcker och matteuppgifter utan att vi har bett om det. Duktiga lärare aktiverar barnen även om de ligger på olika nivåer!

Det låter ju jättebra! Har de gjort tester på ditt barn i f-klass eller när hen började ettan? Jag tänker ju också att bra lärare borde se varje elev utan att man som förälder ska behöva ligga på. Vill att min son ska tycka det är roligt att lära och inte bara sitta av lektionerna. Jag har själv haft lätt för svenska vilket inte uppskattades av min lärare jag hade i åk 1-3. Hemma läste jag kapitelböcker då jag började åk 1 men i skolan tilläts jag bara läsa den vanliga läseboken med ord som ris och mos....Vilket tog död på min lust att lära i skolan och jag blev mer av en bråkstake:( detta gör nog att jag oroar mig över min son extra.
  • Fröken W
    Fru Ve skrev 2017-05-06 16:27:15 följande:

Tack för svar! Ja kunskapsmässigt skulle han absolut passa bäst till att börja åk 1 till hösten åtminstone. Har jämfört lite med storebrors matteböcker och lillebror fixar matten i åk 2 också, t.o.m en hel del som tillhör åk 3. Men precis som du skriver kan det bli fel socialt att gå med äldre barn. Han är ju 5 år på många sätt t.ex. att han får vredesutbrott och kan kissa på sig ibland, skulle inte vara bra om han var i en grupp med bara äldre.

Man är ju lite styrd av "jantelagen" så det är ett känsligt ämne att ta upp! Vi känner dessutom en av lärarna i f-klassen privat. Jag har knappt vågat prata med någon om sonens förmågor för jag tror att de kommer att tro att jag bara vill skryta över honom. Alla tycker ju att deras barn är bäst liksom.... men hans mattekunskaper är ju mätbara,

Förstår dilemmat i att å ena sidan inte vilja verka som en skrytmåns men å andra sidan "förvarna" så det inte behöver uppstå onödiga problem.

Men jag tycker att du ändå ska försöka tala om som det är. Och vill du dämpa "skrytstämpeln" lite så kan du ju alltid säga det, "Jag hoppas att jag inte framstår som en typisk förälder som tycker att sitt barn är så begåvat men jag har sett..."

Våga vara "en jobbig förälder". I längden kommer det säkert vara bättre än om du håller tillbaka pga av jantelagen.
  • Grävling 75
    Fru Ve skrev 2017-05-07 13:05:27 följande:

Det låter ju jättebra! Har de gjort tester på ditt barn i f-klass eller när hen började ettan? Jag tänker ju också att bra lärare borde se varje elev utan att man som förälder ska behöva ligga på. Vill att min son ska tycka det är roligt att lära och inte bara sitta av lektionerna. Jag har själv haft lätt för svenska vilket inte uppskattades av min lärare jag hade i åk 1-3. Hemma läste jag kapitelböcker då jag började åk 1 men i skolan tilläts jag bara läsa den vanliga läseboken med ord som ris och mos....Vilket tog död på min lust att lära i skolan och jag blev mer av en bråkstake:( detta gör nog att jag oroar mig över min son extra.

De har gjort tester nu inför att barnen ska börja åk 1 i höst. Vi har inte haft några speciella samtal inför eller under hen har gått i f-klass. Upplever att skolan har bra koll och är vana vid att barnen är på olika nivåer. Det är en vanlig kommunal skola kan tilläggas. Oroa er inte tycker jag!
  • legomum
    Grävling 75 skrev 2017-05-07 15:47:39 följande:
    De har gjort tester nu inför att barnen ska börja åk 1 i höst. Vi har inte haft några speciella samtal inför eller under hen har gått i f-klass. Upplever att skolan har bra koll och är vana vid att barnen är på olika nivåer. Det är en vanlig kommunal skola kan tilläggas. Oroa er inte tycker jag!
    Oroa sig tycker jag definitivt att man ska göra. Allt för många särbegåvade/duktigare elever glöms bort.
    Oftast är det bara elever med stora problem som får hjälp och inte ens då kan jag väl säga?

Tyvärr egna erfarenheter och andra som berättat samma sak om sin skoltid.

Sonen kan se på mattetalet för att veta svaret, riktigt duktig i huvudräkning.
    Nu föll han igenom pga andra orsaker men hade han blivit uppfångad hade han säkerligen tyckt att matten var kul och kunnat gå hur långt som helst i det ämnet.

• Grävling 75
    legomum skrev 2017-05-08 08:22:19 följande:

Oroa sig tycker jag definitivt att man ska göra. Allt för många särbegåvade/duktigare elever glöms bort.

Oftast är det bara elever med stora problem som får hjälp och inte ens då kan jag väl säga?

Tyvärr egna erfarenheter och andra som berättat samma sak om sin skoltid.

Sonen kan se på mattetalet för att veta svaret, riktigt duktig i huvudräkning.

Nu föll han igenom pga andra orsaker men hade han blivit uppfångad hade han säkerligen tyckt att matten var kul och kunnat gå hur långt som helst i det ämnet.

Du har dåliga erfarenheter. Jag har bra erfarenheter. Alltså: det behöver inte vara problematiskt att vara duktig i skolan. Tror inte att oddsen för att det ska gå bra ökar om man går in i det hela med en negativ inställning...
Svar på tråden Börja förskoleklass - har lätt för sig