Börja förskoleklass - har lätt för sig
Min yngsta son fyller 6 år snart och skall börja i förskoleklass till hösten. Vi har märkt mer och mer att han verkar ha mycket lätt för att lära sig saker, speciellt inom matematik men också annat. Han läser hjälpligt enklare böcker, knäckte läskoden vid drygt 3 års ålder och sen har det gått framåt. Han kan skriva även om stavningen blir lite tokig ibland. Kan också en del engelska som han lär sig själv t.ex via olika datorspel. Matematiskt hänger han rätt så bra med sin äldre bror som går i åk 3 nu. Han älskar att få utmaningar inom matte och frågar oss om tal och klurigheter. Nivån där är att han vill räkna med tusental, enklare division och multiplikation. Han förstår också begreppen procent, samt fjärdedelar, tredjedelar o.s.v. och sambandet mellan att t.ex. 75 % är detsamma som 3/4 av något. Han kan också den analoga klockan med t.ex. fem i och fem över. Tycker detta känns väldigt avancerat för en 5-åring, eller är det jag som överdriver tycker ni? Har liksom inget riktigt att jämföra med då hans äldre bror aldrig haft speciellt lätt för sig på det här viset.
Jag har faktiskt börjat oroa mig över hans skolgång! Han är mycket livlig och intensiv och när han får tråkigt hemma och inte känner sig stimulerad så bråkar han och slåss med sin bror. Är rädd för hur detta ska bli i skolan! Som jag minns när storebror gick i förskoleklass höll barnen på och tränade bokstäver och talkamraterna upp till talet 10. Skulle sonen få denna typ av uppgifter skulle han troligen bli både sur och riktigt uttråkad. Han måste ju få något annat att göra i så fall. Hur jobbar man i skolan då?
Någon som känner igen sig i detta? Vad ska man göra? Pedagogerna på förskolan har tyvärr bytts ut väldigt mycket senaste året så de har ingen riktig koll på vad han kan egentligen. De sa på utvecklingssamtalet dock att de märkt att han kan mer än jämnåriga och skulle kunna gå i skolan nu, men att han inte är socialt mogen för det. Detta håller vi med om också då han är på en 5-årings nivå i leken.