• Super Mario

Kan deras far hålla på så här??

Hej, jag har två barn som är 10 och 13 år gamla. Jag och deras far har gemensam vårdnad om barnen och vi hade varannan vecka till en början. För drygt 3 år sedan kommer han å säger att han ska flytta 80 mil från barnen. Hans skäl? "Gud har sagt det". Han stack å träffa barnen ibland. Barnen har mått skit av detta och gråtit, fått utbroTT och frågat saker som: bryr han sig inte om oss, tycker han Gud är viktigare än oss, pappa pratar om Gud hela tiden, det är så jobbigt, pappa sa att jag måste välja mellan min kompis & Gud ... ja listan kan göras låååång! Han har under hela denna tid inte haft ett eget boende och bott runt hos olika människor. Barnen sa att det är konstigt och trångt att vara hos pappas kompisar och jag har ifrågasatt vad han håller på med och varför han nte under 2 år hittat en bostad och hur han kan flytta utan att ha ordnat ett boende först, så att barnen kan vara med honom. Gissa vad han svarade? "GUD har sagt åt mig att inte söka en lägenhet". Här kände jag bara.. Är du sann eller?? Tydligen inte.. barnen har uttryckt en stor sorg och säger att de tycker pappa har förändrats och blivit så konstig. Han är emot allt och pratar om gud hela tiden. . Nu sista tidén säger barnen att de inte vill sova hos honom.. tro mig jag har kontaktat familjerätten men de ger mig bara samarbetesamtal och det ger ingenting. För ett tag sen (när allt sket sig med jobb) så får han den "briljanta idén" att han ska flytta hem till sin mamma som är ca 3 timmar från barnen. Visserligen är han närmare de nu men fortfarande ska han inte hitta sig ett stabilt boende så att barnen känner att han tänkt på dom. I och med att barnen sagt "det känns som om pappa inte bryr sig om oss längre" så känns det som åthelvete aTT han gör så här. Det är också jag och min sambo som får "plocka upp alla bitar" så fort de varit med honom. Nu när han flyttat hem till sin mamma så har han plötsligt börjat dyka upp och köper en ny mobil till dottern och bara bestämmer hur barnens helg ska se ut.. idag har jag sagt, hör han av sig och ska ta med sonen till sim farmor. Utan att ha respekt eller i åtanke att vi planerat ngt. Jag sa ju givetvis nej, då vi redan planerat inför vår eftermiddag. Men jag blir ändå riktigt arg då han bara efter flera år dyker upp och "köper barnen" och tror att han kan leka pappa igen. Han fick "semester" från barnen och Allt Ansvar i 3 jäklar år och ska nu plötsligt komma in i den stabilitet och trygghet som vi byggt upp för barnen och rasat allt. Finns det ngn som känner igen sig och har råd? .

Min dotter har frågat min sambo 2 eller 3 gånger: "vad skulle hända om vår mamma inte fanns mer? Då sa min sambo att er mamma finns ju här med er nu och även jag finns ju. Men OM, sa dottern, vad händer då? Då sa min sambo, ja men ni har ju en till föräder då, er pappa, så då får ni bo med honom. Då sa dottern : men måste vi det? Jag vill inte bo med pappa kan jag inte få bo hos dig (sambon) istället för hos pappa". Ni förstår det är på denna nivå nu hos barnen. Jag har verkligen försökt att se till att barnen träffar sin pappa, han skulle egentligen själv ta det ansvaret och ordna så med umgänget men d har han inte gjort så då har jag (för barnens skull) gått in och försökt se till att de får ses. Men de börjar backa nu barnen och så dyker han bara upp nu.. vad göra??

P.S . Gärna seriösa svar och inget drygt och elakt. Jag vill bara få råd och stöd från ngn som kan känna igen sig eller själv har barn. Tack!

• Svar på tråden Kan deras far hålla på så här??
  • Joo3221414

Sä han tror att gud pratar med honom? Psyket nästa.

• Queennr1

Du måste ju förklara för barnen att han är psykiskt sjuk och inte kan rå för att han funkar som han gör.

• Queennr1

Sen tänker jag att det i det här läger med en psykiskt sjuk pappa är viktigare att skydda barnen än att lämna bort dem på umgänge. Vad händer den dagen Gud säger åt honom att han likt Abraham ska offra sina barn?

Inget obevakat umgänge till en psykotisk människa som är omedicinerad för Guds skull.

• äldreochklokare

Barnen är så pass stora så det ska ju mycket till för att tvinga dem till saker de inte vill. Om han hörs av utan att ni hade bestämt något kan han inte bara hämta barnen. Om barnen är inställda på något annat som de vill göra kan han inte tvinga dem. 

• Super Mario
    Joo3221414 skrev 2017-05-07 14:40:59 följande:

Sä han tror att gud pratar med honom? Psyket nästa.

Ja det gör han verkligen. Det skumma är att han alltid trott på Gud men aldrig så här. När vi fortfarande var gifta så började han träffa super religiösa folk och sen började han träffa de i "böngrupp" allt oftare. Till slut var han aldrig hemma. Det snurrade till för honom misstänker jag.
  • Super Mario
    Queennr1 skrev 2017-05-07 14:50:37 följande:

Du måste ju förklara för barnen att han är psykiskt sjuk och inte kan rå för att han funkar som han gör.

Ja jo kan ju försöka.. men i barnen skola och kompiskrets brukar de skämta & säg "haha han är ju psyk" eller "hon är psyksjuk" vilket innebär att man är konstig och störd. Därför måste jag försöka förklara för de på ett sätt som är bra. Han är ju deras pappa vilket betyder att de identifierar sig som hälften honom. Vill inte att barnen tror att de också då är "konstig och störd"
  • Super Mario
    Queennr1 skrev 2017-05-07 14:53:51 följande:

Sen tänker jag att det i det här läger med en psykiskt sjuk pappa är viktigare att skydda barnen än att lämna bort dem på umgänge. Vad händer den dagen Gud säger åt honom att han likt Abraham ska offra sina barn?

Inget obevakat umgänge till en psykotisk människa som är omedicinerad för Guds skull.

Jag har funderat på det väldigt mkt. . Barnen får bestämma själva om de vill träffa sin pappa från och med ett tag tillbaka.. och nu har de valt att bara träffa honom når timmar men vill inte sova hos honom och vill inte bo hos honom.
  • Super Mario
    äldreochklokare skrev 2017-05-07 14:54:26 följande:

Barnen är så pass stora så det ska ju mycket till för att tvinga dem till saker de inte vill. Om han hörs av utan att ni hade bestämt något kan han inte bara hämta barnen. Om barnen är inställda på något annat som de vill göra kan han inte tvinga dem. 

De vill träffa sin pappa men allt oftare väljer de bara nåra timmar under helgen och säger att de inte vill sova över. Om det inte är så att deras pappa ringt och bestämt ngt ihop med de eller barnen sagt att de vill. Vi kommer ALDRIG att tvinga barnen att träffa honom om de inte vill. Vill de så får han lösa det.
  • Queennr1
    Super Mario skrev 2017-05-07 21:25:07 följande:

Ja jo kan ju försöka.. men i barnen skola och kompiskrets brukar de skämta & säg "haha han är ju psyk" eller "hon är psyksjuk" vilket innebär att man är konstig och störd. Därför måste jag försöka förklara för de på ett sätt som är bra. Han är ju deras pappa vilket betyder att de identifierar sig som hälften honom. Vill inte att barnen tror att de också då är "konstig och störd"

Förklara för dem att det är en sjukdom som alla andra. Är ju jätteviktigt att ta bort skammen utifall de också skulle drabbas av psykisk skörhet framöver då sånt gärna går i arv. Men A och O nu är ju att se till att barnen är trygga. Det är de INTE med någon som hör röster och inte har sin sjukdom under kontroll.
  • Queennr1
    Super Mario skrev 2017-05-07 21:26:31 följande:

Jag har funderat på det väldigt mkt. . Barnen får bestämma själva om de vill träffa sin pappa från och med ett tag tillbaka.. och nu har de valt att bara träffa honom når timmar men vill inte sova hos honom och vill inte bo hos honom.

Barnen är för små för att belastas med det ansvaret det är DU som måste fatta beslut om vad som är tryggt för barnen. Mycket kan hända på några timmar om Gud viskar nåt i hans öra.
  • Super Mario
    Queennr1 skrev 2017-05-07 21:29:03 följande:
    Förklara för dem att det är en sjukdom som alla andra. Är ju jätteviktigt att ta bort skammen utifall de också skulle drabbas av psykisk skörhet framöver då sånt gärna går i arv. Men A och O nu är ju att se till att barnen är trygga. Det är de INTE med någon som hör röster och inte har sin sjukdom under kontroll.
    Jag vet.. men det hela är en svår situation och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för de. Jag tänker nästa gång de träffar sin pappa så kanske de säger typ: är det sant att du har en psykisk sjukdom? Och då kommer han att bli förbannad och sen kommer barnen att bli skrämda av honom. Känns som moment 22.. Jag funderar på att söka ensam vårdnad om barnen.
  • Super Mario
    Queennr1 skrev 2017-05-07 21:30:29 följande:
    Barnen är för små för att belastas med det ansvaret det är DU som måste fatta beslut om vad som är tryggt för barnen. Mycket kan hända på några timmar om Gud viskar nåt i hans öra.
    Jo jag är medveten om det och de ska inte behöva känna som de gör. Men samtidigt så vill de träffa sin pappa men å andra sidan kan t.e.x dottern inte sluta prata om pappa och allt som är jobbigt kring honom. Det känns som om hon bara mår sämre och sämre.. Hon säger att "jag förstår inte varför pappa säger att Gud har sagt att han ska flytta till *******, det känns inte bra när han säger så". Barnen väljer ju att träffa honom och vara med honom. De har sagt att de vill vara med honom i sommar t.ex. så jag kan inte och vill inte hindra de från det. Men samtidigt känns det inte bra för oss att inte veta hur mycket han egentligen säger till barnen om Gud osv. Barn är lojala och de vet att ju mer de säger som är konstigt om deras pappa desto större reaktioner. Så jag blir orolig för att de håller inne med mycket. Hela denna situation med deras pappa är så fruktansvärd jobbig och svår..
  • Queennr1
    Super Mario skrev 2017-05-09 22:27:07 följande:

Jo jag är medveten om det och de ska inte behöva känna som de gör. Men samtidigt så vill de träffa sin pappa men å andra sidan kan t.e.x dottern inte sluta prata om pappa och allt som är jobbigt kring honom. Det känns som om hon bara mår sämre och sämre.. Hon säger att "jag förstår inte varför pappa säger att Gud har sagt att han ska flytta till *******, det känns inte bra när han säger så". Barnen väljer ju att träffa honom och vara med honom. De har sagt att de vill vara med honom i sommar t.ex. så jag kan inte och vill inte hindra de från det. Men samtidigt känns det inte bra för oss att inte veta hur mycket han egentligen säger till barnen om Gud osv. Barn är lojala och de vet att ju mer de säger som är konstigt om deras pappa desto större reaktioner. Så jag blir orolig för att de håller inne med mycket. Hela denna situation med deras pappa är så fruktansvärd jobbig och svår..

Du både kan och har skyldighet att skydda dina barn.
  • sextiotalist

Jag tycker det är lite läskigt att man börjar prata om psykisk sjukdom. Jag är inte ett dugg religiös, men många nyfrälsta har ju vittnat om att Gud/Jesus har "pratat" med dom.

Jag tolkar det mer som att mannen har en livskris och blivit väldigt nyfrälst. Däremot är hans beteende inte alls OK gentemot barnen.

Visst, han kanske fått en psykos, men inget som ts beskriver om sitt ex får mig att tänka i den banorna.
    Att man väljer att leva utanför normen innebär inte att personen har en psykisk sjukdom

Svar på tråden Kan deras far hålla på så här??