• Meriall

Är lila en tjej- eller killfärg?

Det handlar inte om vilket kön som kan ha vilja färger utan om färgen lila "räknas" som en tjej eller killfärg i samhället enligt er. Alltså inte vad ni tycker att den borde anses vara utan hur ni tycker att det anses just nu generellt.

Om ni ser en hel-lila tröja på stan och ska gissa om den hänger på pojk- eller flickavdelningen och om ni gissar rätt får ni 100 000, vad gissar ni på?

Frågan har alltså inget med er egen syn på genus och färg att göra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är lila en tjej- eller killfärg?
  • Anonym (Båda)

Lila är typ som gult, passar båda.
    Men tycker det är mer en tjejfärg än en killfärg.

• IsDimma

Måste jag välja så tjejfärg. Men överlag en färg spm passar båda könen

• Aikido

Det är en transfärg så antagligen hade den hängt ensam i sin skam mellan pojk- och flickavdelningen.  Ingen som är trygg i sin könstillhörighet skulle klä sig i ett lila plagg.

Fan... jag hade en lila kostym på studenten. Misstag man gör. Skyller på min mor.

• Aniiee

Lila är könsneutralt. Precis som alla andra färger. Ska jag vara riktigt, riktigt svensson så kan jag sträcka mig till att rosa är en tjejfärg.....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Hmmm)

Ljuslila helt klart tjejfärg. Mörklila är svårare. Kan vara mer pojkfärg.

• John22

Hyfsat neutral, men det väger nog över lite för tjejsidan.

• Anonym (Blue)

Ingetdera, lila är en färg, punkt.

Vilket kön som i slutändan bär färgen handlar mer om plaggets utformning , ändamål och förälderns åsikt.

Alltså samma som vilken annan färg som helst.

• Anonym (W)

Jag är väldigt emot att man könar färger, och just därför har jag noterat att lila anses vara en tjejfärg. Jag går och retar mig på utbudet i klädbutikerna helt enkelt.

• elyse

Mörklila är klart unisex (och jättevanligt på ytterkläder! Det är verkligen en färg som ärvs) medan ljuslila sällan hänger på pojkavdelningen.

• Anonym (erfarenhet)

Jag tycker själv att lila absolut ska användas av den som vill. Min son älskar lila, rosa och lila är hans favoritfärger. Jag kan dock säga att vi har haft en lila barnvagn och en grön barnvagn. När människor började prata med oss så antogs det till 95 % vara en tjej när jag hade lila vagnen. Så var de inte alls med den gröna. Med gröna vagnen fick vi mer frågan om det var en tjej eller kille.

• Anonym (rgb)

Starka, kraftiga signalfärger och gärna varma eller ljusa sådana brukar gälla som tjej/kvinnofärger.

Mer neutrala, dämpade, diskreta färger och gärna kalla eller mörka sådana brukar gälla som kill/mansfärger.

Tjejer/kvinnor har dessutom ett mycket bredare färgglatt spektrum av lämpade färger.

Lila föreställer jag mig vara en rätt så kraftig färg, allt annat än neutralt, alltså en tjej/kvinnofärg.

Svar på tråden Är lila en tjej- eller killfärg?