• Den som Längtar

Rätt till betald ledighet?

Hej,

Jag har blivit kallad till operation då jag har cellförändringar i livmodern.
    Jag har försökt googla men hittar inte svaret så vänder mig hit.

Har man rätt till betald ledighet då det gäller en sådan här typ av operation? Det är ju ingen operation man väljer att göra utan någonting man ska göra för att se så man inte har cancer.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rätt till betald ledighet?
  • sextiotalist

Det finns ingen sådan lagstadgad rättighet att vara ledig då. De flesta kollektivavtal har inte heller sådan betald ledighet. Hur det företag du arbetar på har för regelverk bör du hitta på företagets intranet eller deras HR-avdelning

• Jennie med ie

De flesta operationer gör man ju inte för skojs skull utan de är påkallade av hälsoskäl. Inget unikt för detta alltså.

Som redan sagt finns ingen lagstadgad rättighet till betalda ledighet för detta, vissa lokala avtal kan medge det men det vanligaste är i så fall att man kan gå på akuta läkarbesök på arbetstid men inte genomgå planerade ingrepp.

• Birgitta02
    K Kalle skrev 2017-05-09 11:35:52 följande:
    På mitt jobb får vi ledigt för att besöka läkare, kanske skulle vi få det för en sån här snabb och enkel operation också. det beror ju på vad det står i kollektivavtalet.
    Det finns inget kollektivavtal där man får gå till läkare på arbetstid med lön. Däremot kan arbetsgivaren tillåta läkarbesök på betald arbetstid. Så har jag. Men en operation, som ex.vis konisering som det kan vara fråga om här i den här tråden, kräver lite annat än ett snabbt läkarbesök.

Jag tycker du skall tala med din arbetsgivare. Men eftersom detta är en operation och du kanske behöver ett par dagars rekreation efteråt så har jag svårt att tro att din arbetsgivare vill stå för hela din lön.
  • K Kalle
    Birgitta02 skrev 2017-05-09 14:51:27 följande:
    Det finns inget kollektivavtal där man får gå till läkare på arbetstid med lön. Däremot kan arbetsgivaren tillåta läkarbesök på betald arbetstid. Så har jag. Men en operation, som ex.vis konisering som det kan vara fråga om här i den här tråden, kräver lite annat än ett snabbt läkarbesök.

Jag tycker du skall tala med din arbetsgivare. Men eftersom detta är en operation och du kanske behöver ett par dagars rekreation efteråt så har jag svårt att tro att din arbetsgivare vill stå för hela din lön.
    Jaså? Det kanske inte har med kollektivavtalet att göra, men jag läser på vårt intranät: "Du får vara ledig utan löneavdrag för läkar- eller tandläkarbesök.". Jag tolkar det som att en mycket kort operation (som tar lika lång tid som ett läkarbesök) möjligen skulle kunna inrymmas här. 
  • Birgitta02
    K Kalle skrev 2017-05-09 15:32:13 följande:
    Jaså? Det kanske inte har med kollektivavtalet att göra, men jag läser på vårt intranät: "Du får vara ledig utan löneavdrag för läkar- eller tandläkarbesök.". Jag tolkar det som att en mycket kort operation (som tar lika lång tid som ett läkarbesök) möjligen skulle kunna inrymmas här. 
    Intranätet har med din arbetsgivare att göra, inte med kollektivavtalet som har med facket att göra. En konisering, där man tar bort en del av livmodertappen kan behövas några dagar hemma (man har ont efteråt). Är det en liten skrapning så räcker det med den dagen. Svårt att säga då TS inte säger vad det är för operation.
  • sextiotalist
    Birgitta02 skrev 2017-05-09 15:37:25 följande:
    Intranätet har med din arbetsgivare att göra, inte med kollektivavtalet som har med facket att göra. En konisering, där man tar bort en del av livmodertappen kan behövas några dagar hemma (man har ont efteråt). Är det en liten skrapning så räcker det med den dagen. Svårt att säga då TS inte säger vad det är för operation.
    Jag tror många blandar ihop kollektivavtal och lokala avtal (som också har med facket att göra).
    Kollektivavtal är det avtal (se det som ett ramavtal) som tecknas mellan arbetsgivarorganisationer och de fackliga centrala organisationer. Där fastställs ett regelverk som alla måste följa som tecknat avtalen.

Däremot kan varje enskilt företag utöka t.ex förmåner för arbetstagaren (dock inte inskränka de avtalade förmånerna som finns). Vårt företag är organiserade inom Almega och Almega i sin tur tecknar kollektivavtal med de olika centralorganisationerna. Så avtalen mellan Almega- Sveriges Ingenjörer/Unionen kan se lite annorlunda ut än det de tecknar mot t.ex Infranord (risk för varsel nu).
    Men det företag jag arbetar på har förmåner som andra företag inom Almega har (och andra företag har förmåner som vi inte har).

Ett lokalt avtal ska också förankras med facket (MBL)
  • Birgitta02
    sextiotalist skrev 2017-05-09 15:44:51 följande:
    Jag tror många blandar ihop kollektivavtal och lokala avtal (som också har med facket att göra).
    Kollektivavtal är det avtal (se det som ett ramavtal) som tecknas mellan arbetsgivarorganisationer och de fackliga centrala organisationer. Där fastställs ett regelverk som alla måste följa som tecknat avtalen.

Däremot kan varje enskilt företag utöka t.ex förmåner för arbetstagaren (dock inte inskränka de avtalade förmånerna som finns). Vårt företag är organiserade inom Almega och Almega i sin tur tecknar kollektivavtal med de olika centralorganisationerna. Så avtalen mellan Almega- Sveriges Ingenjörer/Unionen kan se lite annorlunda ut än det de tecknar mot t.ex Infranord (risk för varsel nu).
    Men det företag jag arbetar på har förmåner som andra företag inom Almega har (och andra företag har förmåner som vi inte har).

Ett lokalt avtal ska också förankras med facket (MBL)
    Jo, men kollektivavtalen gäller ALLA arbetsgivare som är knutna till den specifika fackliga organisationen. Så då är det ju inte kollektivavtal vi pratar om här. Utan lokala avtal. Eller har jag helt missförstått dig?
  • sextiotalist
    Birgitta02 skrev 2017-05-09 15:46:48 följande:
    Jo, men kollektivavtalen gäller ALLA arbetsgivare som är knutna till den specifika fackliga organisationen. Så då är det ju inte kollektivavtal vi pratar om här. Utan lokala avtal. Eller har jag helt missförstått dig?
    Nja, nu tar vi det igen. Nej. arbetsgivarna har egna organisationer som t.ex Almega. Men det finns många fler.
    Varje arbetsgivarorganisation sluter avtal med de fackföreningar som berörs och de avtalen gäller endast t.ex Almegas medlemmar.
    Jag, som är med i Sveriges Ingenjörer kan som anställd ha olika kollektivavtal beroende på vilken arbetsgivare jag har. Hade jag arbetat på Ericsson hade jag haft ett avtal, arbetar jag inom kommunen ett annat, arbetar jag inom staten ett helt annat etc.
    En arbetsgivare är inte knuten till en speciell facklig förening, de tillhör en arbetsgivarorganisation. Däremot finns det fackföreningar som endast har en arbetsgivarorganisation som motpart (som t.ex kommunal).
  • Saral92

Vi har något som kallas permission som man kan få för vissa typer av sjukhus besök! Så kolla upp de med ditt fackförbund :) självklart kan man få betalt även när man inte är på jobbet när de gäller särskilda omständigheter, förstår inte varför alla är så bittra över det :)

• sextiotalist
    Saral92 skrev 2017-05-09 16:16:51 följande:

Vi har något som kallas permission som man kan få för vissa typer av sjukhus besök! Så kolla upp de med ditt fackförbund :) självklart kan man få betalt även när man inte är på jobbet när de gäller särskilda omständigheter, förstår inte varför alla är så bittra över det :)

Eller HR, gäller detta, så gäller det alla anställda, oavsett om man är fackligt ansluten eller inte
  • cattus

Du meddelar arbetsgivaren att du skall opereras och du sjukanmäler dig även 1:a dagen. Läkare borde kunna ge dig ett svar om du enbart behöver vara hemma ett par dagar efter eller om det är en längre sjukskrivning som behövs.
    Vid sjukfrånvaro högst 7 dagar så behövs inget läkarintyg. Beräknas det ta längre tid så brukar man få en sjukskrivning vid operationen. Kan ju vara schyst mot arbetsgivaren att meddela vad som är förväntat.

• K Kalle
    Birgitta02 skrev 2017-05-09 15:37:25 följande:
    Jag har gjort en konisering. Gick hem samma dag. Nu var jag tvungen att vänta på sjukhuset hela dagen (var där från 8 på morgonen och blev opererad kl 19) så jag sjukskrev mig. Nu har jag flexat ut ett antal gånger vid läkar- och tandläkarbesök eftersom jag inte sett det där på intranätet. Och jo, företaget skriver saker som kommits överens om i kollektivavtal där - exempelvis olika typer av ledighet. Protokollen från mötena med facket finns där också.
Svar på tråden Rätt till betald ledighet?