• jahaja

Kan inte knyta an

Väntar barn nummer två och är nu i v 26.

Jag fick veta för några år sen att det skulle bli väldigt svårt för mig att bli gravid och jag och min man skyddade oss inte för vi ville ha barn och fick hjälp med hormonbehandlingar osv. Vi fick barn 2015 och graviditeten var hemsk. Jätte hemsk foglossning och i slutet blev jag igångsatt på bf för att jag mådde katastrof och hade så satans ont. Förlossningen var ganska kass med otrevlig personal, stor personalbrist och det slutadr akut med sugklocka och ett helt team som tryckte på min mage och skrek att bebisen måste ut NU! Två timmar efter förlossningen skickade dom hel min man för att besökstiden var över och båda var i sån chock och traumatisetade och behövde varann så det var jätte jobbigt.

Denna graviditeten nu kom som en överraskning, vi försökte inte bli med barn, jag skulle precis börja på p-piller för smärtsamma menstruationer.

Vi blev chockade men mannen blev glad, tyvärr tog det ett tag för mig att ens veta om jag ville behålla.

Vårt barn sover jätte dåligt och har alltid gjort, nu vid 2 års åldern så vaknar han fortfarande ca 10-15 gånger per natt och stiger ändå upp vid 05. och det har tagit hårt på oss. Vi går på BUP och har testat allt men inget funkar. Börjat acceptera att han nara är ett barn som sover kasst.

Jag tror att problemet med att knyta an till barnet i magen är att jag är rädd att nästa barn ska sova lika kasst. Jag är orolig för förlossningsdepression eftersom jag misstänker att jag led av det efter första barnet. Är sjukskriven 100 procent nu för foglossningen och är livrädd för att föda barn igen. Vi vill få igenom en planerad igångsättning denna gången men än är inget sagt... ska på Aurorasamtal om två veckor och prata om det...

Jag längtar inte alls efter bebisen, jag längtar bara efter att slippa vara gravid. Jag känner mig konstant ångestfylld och orolig och liksom "fast i mig själv". Är jag knäpp eller är det bara svårare att knyta an till barn nummer 2 eller är det omständigheterna kring förra barnet som gör att det känns såhär? Är ju rädd att barnet ska komma och att jag inte ska kunna älska det. :'(

• Svar på tråden Kan inte knyta an
  • Anonym (G)

Tycker inte att det är så konstigt att du har sådana känslor då ni har de erfarenheter ni har. Försök tänka att det är ett helt nytt barn nu. Du kan få en helt underbar förlossning. Ett barn som sover på nätterna. Prata med din bm så kan hon hjälpa dig vidare med samtalshjälp.

Däremot tycker jag ni ska fundera ett varv till varför ni vill ha en igångsättning. Chansen till en bra förlossningsupplevelse är betydligt större om du faktiskt låter kroppen komma igång själv.

• jahaja
    Anonym (G) skrev 2017-05-09 20:26:42 följande:

Tycker inte att det är så konstigt att du har sådana känslor då ni har de erfarenheter ni har. Försök tänka att det är ett helt nytt barn nu. Du kan få en helt underbar förlossning. Ett barn som sover på nätterna. Prata med din bm så kan hon hjälpa dig vidare med samtalshjälp.

Däremot tycker jag ni ska fundera ett varv till varför ni vill ha en igångsättning. Chansen till en bra förlossningsupplevelse är betydligt större om du faktiskt låter kroppen komma igång själv.

För att jag har så vidrigt ont av foglossningen att jag sitter i rullstol nu på två läkares rådgivning. Mitt bäcken är jätte ostabilt och jag kan knappt sova eller stå 4 sekunder. Detta gör såklart också mig väldigt deprimerad så är rätt kass psykiskt också. :(
  • Anonym (Samma)

Åh kära fina vad jag känner igen mig i din situation kring första förlossningen och barnet. Så myclet som stämmer överens så det var otäckt nästan...

Jag tycker du är helt mänsklig, de tankar du har har jag haft också inför frågan att skaffa ett barn till eller inte. Kan nog inte komma med några goda råd förutom att jag verkligen tror att allt kommer bli bra. Bara för att man inte älskar allt från början, det kanske känns konstigt och jobbigt eller du kanske till och med får en förlossningsdepression så kommer det att lösa sig! Försök se daker i det långa perspektivet och inte här och nu. Med tsnke på hur du resonerar och funderar så tror jag att du är en jättebra mamma och kommer att bli det igen.

• jahaja
    Anonym (G) skrev 2017-05-09 20:26:42 följande:

Vi vill alltså bli igångsatta så fort bebis är färdigbakad i v 37+0 för att slippa onödigt lidande. Hade jag kunnat hade jag spolat fram tiden och fött nu på minuten. Vill inte vara gravid en sekund längre än vad som krävs. Barnmorskan tycker detta är en bra idé med igångsättning tidigare än beräknad födsel , min läkare också, men är ju inte dom som bestämmer tyvärr. :(
  • jahaja
    Anonym (Samma) skrev 2017-05-09 20:31:45 följande:

Åh kära fina vad jag känner igen mig i din situation kring första förlossningen och barnet. Så myclet som stämmer överens så det var otäckt nästan...

Jag tycker du är helt mänsklig, de tankar du har har jag haft också inför frågan att skaffa ett barn till eller inte. Kan nog inte komma med några goda råd förutom att jag verkligen tror att allt kommer bli bra. Bara för att man inte älskar allt från början, det kanske känns konstigt och jobbigt eller du kanske till och med får en förlossningsdepression så kommer det att lösa sig! Försök se daker i det långa perspektivet och inte här och nu. Med tsnke på hur du resonerar och funderar så tror jag att du är en jättebra mamma och kommer att bli det igen.

Tack för ditt svar. ?
  • jahaja
    jahaja skrev 2017-05-09 20:43:00 följande:

Tack för ditt svar. ?

Vet inte varför det kom med ett frågetecken där, skulle vara ett hjärta.
  • Anonym (G)
    jahaja skrev 2017-05-09 20:31:57 följande:

Vi vill alltså bli igångsatta så fort bebis är färdigbakad i v 37+0 för att slippa onödigt lidande. Hade jag kunnat hade jag spolat fram tiden och fött nu på minuten. Vill inte vara gravid en sekund längre än vad som krävs. Barnmorskan tycker detta är en bra idé med igångsättning tidigare än beräknad födsel , min läkare också, men är ju inte dom som bestämmer tyvärr. :(

Förstår att du vill bli det om du har så ont. Dock ökar ju riskerna för ytterligare en dålig förlossningsupplevelse. Framför allt om det är så tidigt som v 37. Men det är ju en avvägning man får göra om man mår så dåligt.
  • nnnnnnnn

förstår att ni har det extremt jobbigt, kämpa på...

Och vi köpte denna och varje kväll "nattar Sammy Lamm" och berättar att om lampan lyser mörkblå och Sammy sover, så ligger man själv kvar och blundar, och om Sammy sover men lampan lyser grönt så får man leka i sängen, när Sammy vaknar - då får man väcka mamma och pappa.
    Magiskt eller ej - numera ligger barnet i sängen tills Sammy vaknar och det är ett smärre mirakel.
    I början hörde vi att barnet vaknade och tände lampan och tittade på Sammy, men släkte igen och somnade faktiskt om. Nu vet vi inte om barnet vaknar men bara tittar på lampan eller om barnet sover. Det känns sinnesrubbat bra iallafall!!!

Nu är vårt barn mycket äldre än ert, så det är inte säkert att det fungerar (än), men köp och testa. Om det inte funkar bättre än nu efter 1 vecka, så tar ni undan Sammy och väntar 6 månader - testa 1 vecka igen osv.
    I värsta fall blir det inte bättre på 1-2 år, men i bästa fall så funkar det tidigare än så.

Vi har iallafall tyckt att det varit värt 400 kr att slippa att bli väckta 3-8 ggr/natt.

Lycka till!

• Jsv17

Usch vad jag lider med dig! Det är ju fruktansvärt att känna sig fånge på det där sättet.

Du verkar har fruktansvärda graviditeter men när det gäller förlossningen tycker jag fokus ska ligga på att undvika det trauma du upplevde sist, då det känns som att det är något du kan påverka. Jag tycker inte bara att du ska ha en igångsättning, jag tycker du ska kräva ett besök på den avdelningen det ska göras, få träffa läkare och viss personal och att det ska noga beskrivas i din journal dels att din man ska stanna med dig och hur du blev behandlad sist och det ska undvikas till varje pris! Har su möjlighet skulle jag funderat på att ha doula, så du har någon kunnig där som är där bara för att stötta dig. Försök stå på dig, det du upplevde sist, så ska det inte få vara!

Hoppas det blir bättre den här gången!

• jahaja
    Jsv17 skrev 2017-05-09 23:12:44 följande:

Usch vad jag lider med dig! Det är ju fruktansvärt att känna sig fånge på det där sättet.

Du verkar har fruktansvärda graviditeter men när det gäller förlossningen tycker jag fokus ska ligga på att undvika det trauma du upplevde sist, då det känns som att det är något du kan påverka. Jag tycker inte bara att du ska ha en igångsättning, jag tycker du ska kräva ett besök på den avdelningen det ska göras, få träffa läkare och viss personal och att det ska noga beskrivas i din journal dels att din man ska stanna med dig och hur du blev behandlad sist och det ska undvikas till varje pris! Har su möjlighet skulle jag funderat på att ha doula, så du har någon kunnig där som är där bara för att stötta dig. Försök stå på dig, det du upplevde sist, så ska det inte få vara!

Hoppas det blir bättre den här gången!

Tack så mycket för ditt svar
  • nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2017-05-09 21:16:51 följande:
    förstår att ni har det extremt jobbigt, kämpa på...

Och vi köpte denna och varje kväll "nattar Sammy Lamm" och berättar att om lampan lyser mörkblå och Sammy sover, så ligger man själv kvar och blundar, och om Sammy sover men lampan lyser grönt så får man leka i sängen, när Sammy vaknar - då får man väcka mamma och pappa.
    Magiskt eller ej - numera ligger barnet i sängen tills Sammy vaknar och det är ett smärre mirakel.
    I början hörde vi att barnet vaknade och tände lampan och tittade på Sammy, men släkte igen och somnade faktiskt om. Nu vet vi inte om barnet vaknar men bara tittar på lampan eller om barnet sover. Det känns sinnesrubbat bra iallafall!!!

Nu är vårt barn mycket äldre än ert, så det är inte säkert att det fungerar (än), men köp och testa. Om det inte funkar bättre än nu efter 1 vecka, så tar ni undan Sammy och väntar 6 månader - testa 1 vecka igen osv.
    I värsta fall blir det inte bättre på 1-2 år, men i bästa fall så funkar det tidigare än så.

Vi har iallafall tyckt att det varit värt 400 kr att slippa att bli väckta 3-8 ggr/natt.

Lycka till!
    Länken försvann?

www.jollyroom.se/barnrummet/barnlampor-belysning/nattlampor/zazu-somntranare-sam-gra
Svar på tråden Kan inte knyta an