• Anonym (I)

Medicinsk abort, har du gjort det?

Jag fick idag reda på att jag är gravid i vecka 9 och ska göra en medicinsk abort hemma nästa vecka. Någon som gjort det? Vilken vecka var ni i? När kunde ni börja leva vanligt igen? Tänker på träna, jobba och allt sånt.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Medicinsk abort, har du gjort det?
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (I) skrev 2017-05-10 08:44:24 följande:

Jag fick idag reda på att jag är gravid i vecka 9 och ska göra en medicinsk abort hemma nästa vecka. Någon som gjort det? Vilken vecka var ni i? När kunde ni börja leva vanligt igen? Tänker på träna, jobba och allt sånt.

Tacksam för svar.

Jag har gjort flera... oftast kring v 6. Har gjort alla på sjukhus.

Jag har haft svårt att leva som vanligt mellan att ta abortpillret och att få göra själva aborten. Har mått otroligt illa. Säkert graviditeten blandat med mediciner. Tror inte alla reagerar lika, jag har väldigt lätt för att må illa. Vissa gånger har det varit mkt värre än andra.

Efter aborten så kunde jag jobba som vanligt dagen efter, inga problem. Har inte haft ont vare sig under eller efter och blödig som en längre mens bara. Träna har jag väntat med tills jag slutat blöda men det är för att jag inte brukar träna vid mens. Fråga gärna om du undrar något.
  • sanna4

Jag gjorde en medicinsk abort för 1,5 månad sedan, var då i v. 5. Jag valde dock att göra aborten på sjukhuset, då jag var väldigt orolig över hur det skulle gå. Från att jag fick första tabletten till själva aborten (2 dagar) så mådde jag liiite illa, så jag tränade ingenting, men var ute och gick mycket istället. Jag försökte leva så normalt som möjligt, precis som barnmorskan sa till mig. 

Själva aborten gick helt okej. Det gjorde självklart ont men det var överkomligt. Jag var väldigt trött efteråt och i någon vecka framöver, men sedan började kroppen kännas lite bättre. Det som har varit jobbigt för mig efteråt är det psykiska. Jag trodde att jag skulle komma på fötter väldigt snabbt efteråt och att allt skulle "vara som vanligt" och att jag kunde fortsätta leva mitt liv precis som innan.. men jag hade väldigt fel. Blev mycket mer påverkad av aborten än vad jag trodde att jag skulle bli. Haft mycket ångest, jobbiga känslor och framförallt ånger-tankar nu efteråt. Men har fått bra hjälp av en kurator på kvinnokliniken, vilket har hjälpt mig oerhört mycket. Så det rekommenderar jag! 

Tror även att det är viktigt att du ger dig själv lite tid, inte hoppa rakt in i jobbet eller träningen direkt. Lyssna på kroppen. Vila om det behövs. Ta hjälp om det behövs. Ge dig själv och ge din kropp en chans att återhämta sig. Detta är trots allt en ganska stor sak som du och din kropp går igenom.  

Hoppas allt går bra för dig! 

• Anonym (mm)

Jag har gjort två medicinska aborter, en i vecka 5 och en i vecka 7. Den senaste var bara tre veckor sedan. Redan dagen efter mådde jag bättre fysiskt, har kunnat jobba dessa veckor. Dock blöder jag fortfarande och är rädd att jag har fått en infektion eller behöver göra en skrapning, ska på återbesök imorgon och få det kollat. Psykiskt mår jag inte bra och känner mig ledsen och vilsen efter aborten. Längtar efter barn, men gjorde abort pga att jag inte har någon bra livssituation för att skaffa barn. Förra aborten mådde jag däremot bättre psykiskt, kände mig inte alls redo för barn då. Denna gång har det varit betydligt mer psykiskt påfrestande.

• Anonym (V)
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-05-10 08:48:17 följande:

Jag har gjort flera... oftast kring v 6. Har gjort alla på sjukhus.

Jag har haft svårt att leva som vanligt mellan att ta abortpillret och att få göra själva aborten. Har mått otroligt illa. Säkert graviditeten blandat med mediciner. Tror inte alla reagerar lika, jag har väldigt lätt för att må illa. Vissa gånger har det varit mkt värre än andra.

Efter aborten så kunde jag jobba som vanligt dagen efter, inga problem. Har inte haft ont vare sig under eller efter och blödig som en längre mens bara. Träna har jag väntat med tills jag slutat blöda men det är för att jag inte brukar träna vid mens. Fråga gärna om du undrar något.

Eftersom du skriver fråga så gör jag det.. Varför har du gjort så många aborter? Eller det kanske bara låter som att du har gjort hur många som helst?
  • Anonym (S)

Jag har gjort tre (tänker inte gå in på anledning, för det hör inte hit)

Första i vecka 9, på sjukhus. Gjorde inte ont, men blödde rätt mycket några dagar efter. Var hemma från jobbet ett par dagar efter.

Andra i vecka 7, hemma. Den aborten var som en mens ungefär. Helt smärtfri, tack vare smärtstillande som jag tog i förebyggande syfte. Gjorde den en lördag och jobbade som vanligt på måndagen.

Den tredje var i vecka 13, på sjukhus. Det var den absolut jobbigaste, och smärtsammaste. Var sjukskriven ett par veckor efter.

Träna har jag gjort när blödningen börjat avta.

• Anonym (S)
    Anonym (V) skrev 2017-06-21 12:42:45 följande:

Eftersom du skriver fråga så gör jag det.. Varför har du gjort så många aborter? Eller det kanske bara låter som att du har gjort hur många som helst?

Eftersom hon svarade till TS så menade hon troligtvis att TS kunde fråga henne hon undrar något inför aborten.

Inte att en random anonym skulle fråga personliga saker som inte ens har med TS fråga att göra.
  • MammAmma

Har gjort en medicinsk abort i vecka 6 för 1,5 år sen. Valde att göra den hemma, med min bästa vän (man får inte vara ensam). Märkte inte av nånting, annat än att jag blödde. Mådde inte illa och hade inte ont. Jag var hemma dagen för aborten och dagen efter, pga mängden jag blödde, gick tillbaka till jobbet sedan.

• LionQueen88

Gjorde en på sjukhuset i vecka 8. Gjorde knappt ont alls och mådde inte psykiskt dåligt efteråt.
    Om det inte hade varit jullov hade jag inte haft några problem med att gå till skolan dagen efter. Tränat kunde jag också ha gjort.

• Anonym (Lia)
    Anonym (I) skrev 2017-05-10 08:44:24 följande:

Tacksam för svar.

Har gjort en medicinsk abort. Var ungefär lika långt gången som dig. Gjorde den hemma. Blödde hela dagen lång och var helt däckad och hade ont (överkomlig smärta). Redan dagen efter levde jag som vanligt. Är ensamstående med 4 barn och hade barnvakt hela dagen när jag gjorde abort. Min syster kom hem med barnen på kvällen och även om jag var trött klarade jag av att ta hand om dem då. Syrran erbjöd sig att vara hos oss över natten men jag kände att jag skulle klara mig själv även om jag trött och glad att få lägga mig när barnen hade somnat. Blödde en dryg vecka efteråt.
  • Snuttis2

Tvingats göra en cytotec behandling pga MA i v 11, men fostret hade dött runt v 8!

Gjorde den hemma, viktigt att aldrig vara själv o har du längre än 30-45 min till sjukhus så bör den göras på plats. Jag fick bra med starka morfin preparat med mig så smärtan var hanterbar, tog cytotec tabletterna på morgonen, började blöda vid lunch, blödde kraftigt från kl 16-20 med ett par större klumpar som kom ut på toa.

Blödde sedan som en mens ca 2 veckor o hade spottings någon vecka efter det! Sedan drog vanliga cykeln igång ganska snabbt efter det!

Tillhörde dock de 2 % som får en livmoder infektion så jag var sjukskriven 1.5 vecka !

• Anonym (V)
    Anonym (S) skrev 2017-06-21 13:00:59 följande:

Eftersom hon svarade till TS så menade hon troligtvis att TS kunde fråga henne hon undrar något inför aborten.

Inte att en random anonym skulle fråga personliga saker som inte ens har med TS fråga att göra.

Detta är ett öppet forum och jag frågat Precis vad jag vill. Är uppriktigt intresserad av hur det kommer sig att man gör upprepade aborter.
  • Anonym (Ajdå)
    Anonym (S) skrev 2017-06-21 12:54:14 följande:

Jag har gjort tre (tänker inte gå in på anledning, för det hör inte hit)

Första i vecka 9, på sjukhus. Gjorde inte ont, men blödde rätt mycket några dagar efter. Var hemma från jobbet ett par dagar efter.

Andra i vecka 7, hemma. Den aborten var som en mens ungefär. Helt smärtfri, tack vare smärtstillande som jag tog i förebyggande syfte. Gjorde den en lördag och jobbade som vanligt på måndagen.

Den tredje var i vecka 13, på sjukhus. Det var den absolut jobbigaste, och smärtsammaste. Var sjukskriven ett par veckor efter.

Träna har jag gjort när blödningen börjat avta.

Oj, varför var du sjukskriven så länge? Är medicinsk abort detsamma som 2 stegsabort?

Jag har gjort en sån men någon sjukskrivning var det aldrig tal om.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (V) skrev 2017-06-21 12:42:45 följande:

Jag har tydligen väldigt lätt att bli gravid trots preventivmedel. Byter till ngt annat efter varje graviditet och blir försäkrad att det ska funka men så gör det ändå inte det :/ Tycker det är skitjobbigt. Fysiskt går det väl rätt okej men psykiskt hemskt.
  • Anonym (V)
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-06-21 18:57:33 följande:

Jag har tydligen väldigt lätt att bli gravid trots preventivmedel. Byter till ngt annat efter varje graviditet och blir försäkrad att det ska funka men så gör det ändå inte det :/ Tycker det är skitjobbigt. Fysiskt går det väl rätt okej men psykiskt hemskt.

Låter jättejobbigt :(. Tack för svaret!
  • Anonym (X flera)

Har gjort flera. Det blir som en extra smärtsam mens under en dag, i övrigt som en vanlig mens. Jag har valt att vara sjukskriven 1-2 dagar när man har ont så man slipper ha folk runt sig.

Jag har inte upplevt att det skulle vara mentalt slitsamt.

• Anonym (...)

Jag gjorde en medicinsk abort när jag var i vecka 5+3. Det kändes som mensvärk ungefär, blödde i en vecka. Hade kunnat jobba dagen efter men gjorde den på en onsdag och var hemma resten av veckan pga jag har ett sådant jobb som kräver vikarie och det är svårt att få för bara en dag. Till jobbet sade jag att jag var sjuk, tycker inte de hade med saken att göra.

• Hemligajag

Hejsan! Det är över en månad sen jag gjorde medicinskt abort förra veckan gjorde jag gravtest och jag plussade så dagen efter ringde jag och berätta att jag äter p piller nu efter aborten och inte fått blödning eller mens och jag skulle vänta en vecka till och ta nytt grav test och nu har jag fått kraftigt ont i magen och illamånde så har jag över rosa/röd blödning men bara när jag kissar annars inge blid liknade alls,kan jag fortfarande ha fostret kvar??

• Anonym (EN)

Det kan var så att du har höga hormonhalter kvar i kroppen som ger positivt utslag på testet. Jag skulle be om att få ett ultraljud för att få mer information. 

Varm kram

Svar på tråden Medicinsk abort, har du gjort det?