• Anonym111222333

Försäkringskassan har betalat ut för lite sedan 1998 ända fram till I DAG! HJÄLP!!!

Detta gäller mig.

Jag kom hit som flykting vid 1989. Genomgick stroke 1998, men som tur är ingen förlamning. Har sedan 1998 till 2000 varit halvpensionerad. Fr.o.m. i mitten på 2000 blev jag helpensionerad, förtidspension.

Jag fick ersättning och stöd både från Socialen och från Försäkringskassan. Jag fick en liten del från försäkringskassan, och "resten" av Socialen då alltifrån hyra- och matpengar ingick i det ekonomiska stödet.

Fr.o.m. 2011 fick jag inte längre någon ersättning/stöd från Socialen alls då de ansåg att jag var "självförsörjande".

Och för cirka 3 månader sedan ringde jag till Försäkringskassan och frågade om varför jag hade för låg inkomst, sjukersättning alltså. Den ligger på 4982kr INKL bostadstillägg.

Och de frågade om jag kom till Sverige legalt eller illegalt, och jag kom ju till Sverige som flykting och fick alltså flyktingstatus. MEN flyktingstatus skrevs inte in i Försäkringskassan pga. deras miss, och därför har jag sedan 1998 fått för lite pengar VARJE MÅNAD ända till nu 2017!

Och nu så sade de att de skulle ta kontakt med Socialen och se hur mycket jag har fått från Socialen så att man ska räkna ut hur mycket jag har rätt att få, och enligt handläggaren/beräknaren på Försäkringskassan så är Socialen väldigt sega på att svara och får man inge svar inom en kort tid så ska man räkna som att JAG haft 0kr i inkomst och då skulle jag få en stor summa utbetalning av Försäkringskassan pga. deras miss under alla dessa 19 år. Men Socialen svarade inte på Försäkringskassans begäran, istället så skickade Försäkringskassan en påminnelse till till Socialen och då sade Socialen att man skulle återkoppla inom denna veckan, vilket de nu har gjort.

Det jag "stör" mig på och tycker är orättvist är ju att handläggarna/beräknarna har lagen i sina EGNA HÄNDER och är såpas flexibla och spontana att de kan om de vill betala ut flera hundratusen om de får ett mejl eller skippa den höga kostnaden och istället bara betala ut ett par tusen för alla dessa 19 år!

Hade jag fått rätt utbetalning sedan 1998 så kanske jag hade en annan levnadsstandard i dagsläget. Jag kan inte ta tillbaka alla mina 19 år pga. Försäkringskassans räknemiss!!! Hade en privatperson varit "ful" och misskött sina utbetalningar och sin information hade Försäkringskassan stämt privatpersonen på flera hundratusen, kanske miljoner!

Och min fråga till Er är; hur ska jag lösa detta? Vad för argument har jag för att kunna "slå emot" de så att de inte räknar in Socialens pengar och utgår ifrån Socialens belopp? SNÄLLA ge mig råd! ALL SLAGS RÅD!!!

• Svar på tråden Försäkringskassan har betalat ut för lite sedan 1998 ända fram till I DAG! HJÄLP!!!
  • Anonym111222333
    Anonym (Skl) skrev 2017-05-14 11:25:43 följande:

Därför att svensk skadeståndslag är sådan. Reell skada får man ersättning för (starkt förenklat exempel: någon har sönder en sak som kostar 1000 kr, skadeståndet är 1000 kr). Ideell skada, t ex lidande, ersätts inte med höga belopp, ibland inte alls. Det finns ingen rätt för den drabbade medborgaren att få samma summor som myndigheter kan utkräva.

Du låter ganska så smart. Jag vill dock mer än gärna ha lite bevis på det du säger, det skulle hjälpa mig riktigt mycket!

Tack för ett seriösare svar, till skillnad från andra.
  • Anonym111222333
    Lord Hans skrev 2017-05-14 11:31:53 följande:

Ditt sätt att resonera och argumentera tyder tyvärr på att du inte är äldre än max tjugo. Då var du alltså ett år när du blev förtidspensionerad? 

Nej du Jimmie Tråkesson från Sjöbo, hem och jobba på argumentationstekniken.

Helt seriöst. Jag lovar att, när jag fått ett beslut hemskickat så kommer jag att skanna in beslutet (så klart täcka för namnet) och sedan kommer du få se om det är ett verkligt ärende eller om det är nå hittepå.
  • ttr

Jippi jag har också 2 näsborrar)) så i alla fall lite lik dig) språket är sämre men det får man leva med) kan i alla fall räckna nollor i det talet som du kommer att uppge som möjligt skadestånd för all lidande)

• Anonym (Skl)
    Anonym111222333 skrev 2017-05-14 11:34:02 följande:

Du låter ganska så smart. Jag vill dock mer än gärna ha lite bevis på det du säger, det skulle hjälpa mig riktigt mycket!

Tack för ett seriösare svar, till skillnad från andra.

Läs 5:e kapitlet om skadeståndets bestämmande. Det finns exempel på rättsfall och den korta sammanfattningen är att ideell skada ersätts med låga schablonbelopp:

Länk till skadeståndslagen inkl rättsfall:

lagen.nu/1972:207
  • Anonym111222333
    ttr skrev 2017-05-14 11:39:59 följande:

Jippi jag har också 2 näsborrar)) så i alla fall lite lik dig) språket är sämre men det får man leva med) kan i alla fall räckna nollor i det talet som du kommer att uppge som möjligt skadestånd för all lidande)

Vad bra, då har vi något gemensamt gällande näsan! :)

Nollorna kommer du få se när jag laddat upp beslutet, men var inne i akuten, det kanske blir lite för jobbigt för hjärtat! ;)
  • Anonym111222333
    Anonym (Skl) skrev 2017-05-14 11:47:28 följande:

Läs 5:e kapitlet om skadeståndets bestämmande. Det finns exempel på rättsfall och den korta sammanfattningen är att ideell skada ersätts med låga schablonbelopp:

Länk till skadeståndslagen inkl rättsfall:

lagen.nu/1972:207

När en användare vet vad hen talar om och varför, det är då den förtjänar all respekt. Grymt! Jag ska titta till det, men låter som att du har rätt. Tack!

Då kanske jag får se om det finns några mer "interna" lagar/regler inom Försäkringskassan som jag kanske kan få nytta av!
  • ttr

Anonym111222333 skrev 2017-05-14 11:54:44 följande:

Nollorna kommer du få se när jag laddat upp beslutet, men var inne i akuten, det kanske blir lite för jobbigt för hjärtat! ;)

Lugnt) jobbar på sjukhus så blir det hjärtinfarkt pga min enorma avundsjuka så kommer hjärsparken på max 4 min))
  • Anonym111222333
    ttr skrev 2017-05-14 12:29:05 följande:

Lugnt) jobbar på sjukhus så blir det hjärtinfarkt pga min enorma avundsjuka så kommer hjärsparken på max 4 min))

Vad bra, förhoppningsvis inga värre skador! :)
  • ttr

Nu slutat du i alla fall gapa och vråls (skriva stora bokstäver)) utan ler så fint)) skönt)) mycket bra med tanke på din hjärninfarkt))

• Anonym (trolltråd)

Alla inser förhoppningsvis att detta är en trolltråd. Människan skriver bra svenska och gnäller om att inte ha fått tillräckligt med bidrag.. Vem gynnar det?

Det förvånar mig inte ett dugg om sådana här trådar blir vanligare och vanligare inför valet. Det är för att svenskarna ska "vakna upp" och tänka "Gud vad otacksamma de där flyktingarna är, vi försörjer de ändå är de inte nöjda"

Det är ett pinsamt och genomskinligt försök av någon "Sverigevän" att försöka visa hur utnyttjade vi svenskar blir. 

Sorry, en sådan trolltråd går inte jag på i alla fall. Bättre lycka nästa gång!

• Anonym (trolltråd)
    Lord Hans skrev 2017-05-14 10:59:24 följande:

Men vilket dåligt försök av en Sverigedemokrat att värva röster. TS är nog en arbetslös pursvensk kille i tjugoårsåldern som är arg på världen.

Ja, precis så är det.. De har tid och sitta och skriva trams på forum för att göra svenskarna upprörda. .
    Sedan hoppas de att denna tråden ska användas i argument hur bra flyktingarna får det som kommer hit *suck*
  • ttr

Tråkigt att så många köper detta( Hoppas att dem som blev upprörda över innehållet i tråden blir lite mer kritiska. Det finns tillräkligt problem med integration osv men nån måtta måste det vara på att lita på allt som man läsa på nätet.

• Anonym (trolltråd)

Jag såg nu att han fick in att han var gift "och hade en massa barn också". Jomenvisst, här fattas inget, sjukersättning och en massa barnbidrag :)

Han glömde handikappbidrag, eller det känner inte den lille ynglingen till.

• osito75

TS: Hur gammal är du?
    Om allt nu stämmer med ditt ärende så skäms jag som invandrare över dig.
    Sluta gnäll och ut och jobba, försörj din familj!! sluta vara så girig
    du lever idag eller hur? och kan jobba säkert! låt pengarna gå till nån som verkligen behöver det!! Du behöver inte mer pengar från staten JOBBAA!!!!

Men tyvärr så är detta en SD troll!
    man märker hur dumt du skriver och endast vill provocera. 

Skaffa ett liv pojk!

• Anonym111222333
    Anonym (trolltråd) skrev 2017-05-14 13:28:37 följande:

Alla inser förhoppningsvis att detta är en trolltråd. Människan skriver bra svenska och gnäller om att inte ha fått tillräckligt med bidrag.. Vem gynnar det?

Det förvånar mig inte ett dugg om sådana här trådar blir vanligare och vanligare inför valet. Det är för att svenskarna ska "vakna upp" och tänka "Gud vad otacksamma de där flyktingarna är, vi försörjer de ändå är de inte nöjda"

Det är ett pinsamt och genomskinligt försök av någon "Sverigevän" att försöka visa hur utnyttjade vi svenskar blir. 

Sorry, en sådan trolltråd går inte jag på i alla fall. Bättre lycka nästa gång!

Vännen, jag lovar att vi kan ses inom kort när jag väl har fått beslutet. Alltså vi kan ses om DU vill, helt upp till DIG. Just bara så att du får se ett "invandrarhuvud" med troligtvis mörkt hår. Och vi kan mer än gärna ta en fika medan du får reda på vad mina tankar är inför valet.

PS. Jag kommer rösta på samma som alltid. Socialdemokraterna.
  • Anonym111222333
    Anonym (trolltråd) skrev 2017-05-14 13:51:40 följande:

Jag såg nu att han fick in att han var gift "och hade en massa barn också". Jomenvisst, här fattas inget, sjukersättning och en massa barnbidrag :)

Han glömde handikappbidrag, eller det känner inte den lille ynglingen till.

Barnbidrag? Alla barn är äldre än 20 och har flyttat ut. Men eftersom du inte har fått i dig nå proteiner, vitaminer och vatten så har du råkat vara utan den tänkkapaciteten att fråga mig om jag får barnbidrag eller ej.
  • Anonym111222333
    osito75 skrev 2017-05-14 13:59:38 följande:

TS: Hur gammal är du?

Om allt nu stämmer med ditt ärende så skäms jag som invandrare över dig.

Sluta gnäll och ut och jobba, försörj din familj!! sluta vara så girig

du lever idag eller hur? och kan jobba säkert! låt pengarna gå till nån som verkligen behöver det!! Du behöver inte mer pengar från staten JOBBAA!!!!

Men tyvärr så är detta en SD troll!

man märker hur dumt du skriver och endast vill provocera. 

Skaffa ett liv pojk!

Tydligen är du en invandrare, så som du alltså säger. Det är jag också.

När du väl råkat få stroke, och en massa andra sjukdomar så kan jag faktiskt förlåta dig när du väl förstått mig och inser i vilken situation jag är. Jag kan mer än gärna vägleda dig hur man ansöker om ersättning på olika myndigheter.

Men men, detta gör jag när du fått i gång hjärnan och när den börjar fungera som en vanlig hjärna.

Tips: börja få i dig den dagliga protein-, vitamin- och vattendosen för att få hjärnan att fungera.

Ha en fin dag.
Svar på tråden Försäkringskassan har betalat ut för lite sedan 1998 ända fram till I DAG! HJÄLP!!!