Försäkringskassan har betalat ut för lite sedan 1998 ända fram till I DAG! HJÄLP!!!
Detta gäller mig.
Jag kom hit som flykting vid 1989. Genomgick stroke 1998, men som tur är ingen förlamning. Har sedan 1998 till 2000 varit halvpensionerad. Fr.o.m. i mitten på 2000 blev jag helpensionerad, förtidspension.
Jag fick ersättning och stöd både från Socialen och från Försäkringskassan. Jag fick en liten del från försäkringskassan, och "resten" av Socialen då alltifrån hyra- och matpengar ingick i det ekonomiska stödet.
Fr.o.m. 2011 fick jag inte längre någon ersättning/stöd från Socialen alls då de ansåg att jag var "självförsörjande".
Och för cirka 3 månader sedan ringde jag till Försäkringskassan och frågade om varför jag hade för låg inkomst, sjukersättning alltså. Den ligger på 4982kr INKL bostadstillägg.
Och de frågade om jag kom till Sverige legalt eller illegalt, och jag kom ju till Sverige som flykting och fick alltså flyktingstatus. MEN flyktingstatus skrevs inte in i Försäkringskassan pga. deras miss, och därför har jag sedan 1998 fått för lite pengar VARJE MÅNAD ända till nu 2017!
Och nu så sade de att de skulle ta kontakt med Socialen och se hur mycket jag har fått från Socialen så att man ska räkna ut hur mycket jag har rätt att få, och enligt handläggaren/beräknaren på Försäkringskassan så är Socialen väldigt sega på att svara och får man inge svar inom en kort tid så ska man räkna som att JAG haft 0kr i inkomst och då skulle jag få en stor summa utbetalning av Försäkringskassan pga. deras miss under alla dessa 19 år. Men Socialen svarade inte på Försäkringskassans begäran, istället så skickade Försäkringskassan en påminnelse till till Socialen och då sade Socialen att man skulle återkoppla inom denna veckan, vilket de nu har gjort.
Det jag "stör" mig på och tycker är orättvist är ju att handläggarna/beräknarna har lagen i sina EGNA HÄNDER och är såpas flexibla och spontana att de kan om de vill betala ut flera hundratusen om de får ett mejl eller skippa den höga kostnaden och istället bara betala ut ett par tusen för alla dessa 19 år!
Hade jag fått rätt utbetalning sedan 1998 så kanske jag hade en annan levnadsstandard i dagsläget. Jag kan inte ta tillbaka alla mina 19 år pga. Försäkringskassans räknemiss!!! Hade en privatperson varit "ful" och misskött sina utbetalningar och sin information hade Försäkringskassan stämt privatpersonen på flera hundratusen, kanske miljoner!
Och min fråga till Er är; hur ska jag lösa detta? Vad för argument har jag för att kunna "slå emot" de så att de inte räknar in Socialens pengar och utgår ifrån Socialens belopp? SNÄLLA ge mig råd! ALL SLAGS RÅD!!!