• Maddie88

Blir inte klok och behöver er hjälp!

Hej!

Jag är gravid med mitt första barn. Enligt min beräkning gick jag in i vecka 10 idag.

Men..... i Torsdags kväll började jag få mörkbruna flytningar vilket gjorde mig super orolig!

Igår (Fredag) kontaktade jag kvinnokliniken pga detta men de kunde inget göra utan sa att det är naturligt att få mörka flytningar under graviditen. Senare under dagen fick jag en liten blödning och det gjorde mig ännu mer orolig så jag kontaktade en privat klinik för att få ett VUL och som tur va så hade de en tid igår så jag åkte dit för att genomföra ett vaginalt ultraljud. Nu kommer vi till det som är SÅ märkligt!!! Hon sa att jag bara var i vecka 6+4!? Plus att de inte kunde se något hjärtljud. Då kom hon med kommentaren "antingen så har fostret slutat utvecklas eller så är du bara i vecka 6+4" jag blev alltså tillbaka flyttad 3 veckor!

Sedan sa hon att fostret låg lite långt ner på ultraljudet och att hon helst hade sett det högre upp för hon menade på att det kan vara påväg ut :( jag blev super förvirrad och förstår ingenting nu. Idag har jag fortfarande lite mensvärk och en liten blödning...

Någon som har varit med om detta eller hört något liknande???

Tacksam för svar!!!!

• Svar på tråden Blir inte klok och behöver er hjälp!
  • Pimpinellan

Låter tyvärr som ett MA. I v.10 ska hjärtat både slå och synas tydligt. Jag har varit med om exakt detsamma, samma dag dessutom- 9+0 och fostret som v.7. Men oavsett så ska man alltid göra ett VUL till för att vara 100% säker, fick även jag göra. Vad sa läkaren att du skulle göra då?

• Maddie88

Hon sa att jag skulle avvakta och återkomma om en ny tid om ca 2 veckor.. men fostret var ju bara i vecka 6+4 därav kunde man inte se hjärtljudet. Antar att det inte utvecklats ordentligt än eller så har graviditeten stannat upp. Men jag blöder ju inte massor nu utan bara lite... är det ett missfall så borde det ju komma klumpar osv med?

• Pimpinellan
    Maddie88 skrev 2017-05-13 17:47:17 följande:
    Hon sa att jag skulle avvakta och återkomma om en ny tid om ca 2 veckor.. men fostret var ju bara i vecka 6+4 därav kunde man inte se hjärtljudet. Antar att det inte utvecklats ordentligt än eller så har graviditeten stannat upp. Men jag blöder ju inte massor nu utan bara lite... är det ett missfall så borde det ju komma klumpar osv med?
    Du måste ju räknat gravt fel själv om v.7 ska stämma så tyvärr låter det inte bra. Vid MA kommer inte fostret/resterna ut självmant och man kan gå i månader och tro sig vara gravid. Det är bara vid missfall eller när MA:t till slut kommer ut som man blöder rejält.
  • Maddie88
    Pimpinellan skrev 2017-05-13 17:53:10 följande:

Du måste ju räknat gravt fel själv om v.7 ska stämma så tyvärr låter det inte bra. Vid MA kommer inte fostret/resterna ut självmant och man kan gå i månader och tro sig vara gravid. Det är bara vid missfall eller när MA:t till slut kommer ut som man blöder rejält.

Det är inte möjligt att jag räknat gravt fel. Men foster kan ju utvecklas olika snabbt så det är heller inte omöjligt att bli tillbaka flyttad vid ett vul.... men jag ska kontakta kvinnokliniken på Måndag igen så får vi se!
  • Delilah2001

Jag fick en väldigt liten brun flytning i vecka 6.

Sen inget mer.

Gjorde ultraljud i vecka 9, och graviditeten motsvarade vecka 6. Fick tid veckan därpå för nytt ultraljud och ev tabletter eller skrapning, men dagarna efter ultraljudet kom missfallet i gång av sig självt.

Det låter tyvärr inte så bra... När testade du positivt?

• Maddie88
    Delilah2001 skrev 2017-05-13 18:01:45 följande:

Jag fick en väldigt liten brun flytning i vecka 6.

Sen inget mer.

Gjorde ultraljud i vecka 9, och graviditeten motsvarade vecka 6. Fick tid veckan därpå för nytt ultraljud och ev tabletter eller skrapning, men dagarna efter ultraljudet kom missfallet i gång av sig självt.

Det låter tyvärr inte så bra... När testade du positivt?

Den 11/4 fick jag ett positivt gravtest..
  • LejonSa

Jag har varit med om samma i min första graviditet. Och tyvärr var det ett MA men jag fick komma på ett uppföljande VUL för att bekräfta det. Flyttades bak 2,5 vecka typ och förstod ju att det inte kunde stämma alls men första graviditeten så jag tänkte vem vet. Men det slutade tyvärr i MA och jag fick ta tabletter för att stöta ut det i v 11-12.

Graviditeten efter gjorde jag också ett tidigt vul och kom dit i v 6 men såg inget hjärta. Befarade det värsta igen men såg 2 veckor senare (hade här räknat fel med några dagar, och var då inte så konstigt att hjärtat inte syntes i v 6) ett pickande hjärta och idag en 1,5 åring här hemma.

Det du beskriver låter tyvärr som ett MA men låt det kollas upp igen om en 10 dagar. Och kan meddela att när allt kom ut hos mig så var det inte "värre" än en vanlig mensvärk (smärtmässigt då. Känslomässigt var det hur jobbigt som helst så klart!). Blödde några dagar o sen inget mer.

• Maddie88
    LejonSa skrev 2017-05-13 18:07:32 följande:

Jag har varit med om samma i min första graviditet. Och tyvärr var det ett MA men jag fick komma på ett uppföljande VUL för att bekräfta det. Flyttades bak 2,5 vecka typ och förstod ju att det inte kunde stämma alls men första graviditeten så jag tänkte vem vet. Men det slutade tyvärr i MA och jag fick ta tabletter för att stöta ut det i v 11-12.

Graviditeten efter gjorde jag också ett tidigt vul och kom dit i v 6 men såg inget hjärta. Befarade det värsta igen men såg 2 veckor senare (hade här räknat fel med några dagar, och var då inte så konstigt att hjärtat inte syntes i v 6) ett pickande hjärta och idag en 1,5 åring här hemma.

Det du beskriver låter tyvärr som ett MA men låt det kollas upp igen om en 10 dagar. Och kan meddela att när allt kom ut hos mig så var det inte "värre" än en vanlig mensvärk (smärtmässigt då. Känslomässigt var det hur jobbigt som helst så klart!). Blödde några dagar o sen inget mer.

Tack för ditt svar. Jag får avvakta och se vad som händer helt enkelt.
Svar på tråden Blir inte klok och behöver er hjälp!