• Amanda84

Kallelse till folktandvården. Vid vilken ålder?

Jag har en pojke som snart fyller 3 år. Han har haft tänder sedan han var 3 månader gammal men det slog mig nyligen att han ännu inte har fått någon kallelse till en vanlig undersökning hos tandläkare. Han har dock varit på två snabbesök efter att ha slagit i munnen (en gång när han var 6 månader och en gång när han var 1,5 år) då de bara kände efter så att tanden inte var lös (en pytteliten flisa gick av första gången och andra gången gick det av en bit till från samma tand.) Dessa besök skedde hos två olika tandläkare i olika delar av landet, eftersom vi har flyttat, men de kontrollerade absolut ingenting mer än att de kände på tanden så att den inte var ruckbar.

Vid vilken ålder brukar man få kallelse till folktandvården? Och hur ofta brukar man gå på kontroll där? Kan han ha ramlat ur systemet på något vis?

• Svar på tråden Kallelse till folktandvården. Vid vilken ålder?
  • Carambolan

Treårskontroll brukar vara den första så det är inte säkert att ni blivit missade. Men ring och lista honom hos dem för säkerhets skull så vet ni att han finns i systemet

• Lia4

Här får man kallelse vid 1 år.

• Linnis92

Fick kallelse vid 1 år men då var det bara information till mig som förälder. En mindre undersökning/räknar tänder görs först vid tre år.

• Mrs Green

Vid tre år får man första kallelsen här, och sen vartannat år om det inte är några särskilda problem.

• ceeciiliia100

Är olika i olika delar av landet. En del kallar vid 1 år en del vid 2 år men då får man oftast träffa en tandsköterska och får råd mer än vad man gör en undersökning. Vid 3 år får man träffa en tandläkare för första gången såvida man inte har problem innan!

• cosinus

3 år är första riktiga här. Vi blir även kallade vid 1 år men valde med de yngre barnen att tacka nej då det bara var information jag redan visste.

• malle88

Blivit kallad till tandhygienisten först vid ett år och igen när dottern fyllde två. Förstår egentligen inte varför men gissar att det är för att hon inte hade nån tand vid ettårsåldern ;) (ingen annan har kallats med barn i samma ålder :/ )

• Anonym (Olika)

Precis är olika. I sthlm fick vi kallelse vid 3år och nu bor vi i Småland och då är det tydligen 1år.

• Anonym (K)

När han var 1 år kom nån från Folktandvården till BVC och gav information om tandborstning mm men ingen undersökning. Vid 3 år var första riktiga besöket men det var mer till för barnet att se hur det går till hos tandläkaren. Tandläkaren räknade tänderna och kollade bettet, om det syntes att barnet sög på napp/tumme. Inga bilder togs t ex. Vi fick kallelsen några månader efter han fyllde 3 år så ingen panik, den kommer. Där vi går har de en dag på våren och en dag på hösten då det bara kommer 3-åringar på sitt första besök. Väldigt fint ordnat och barnen fick en ballong och göra fiskdamm efter de träffat tandläkaren. Efter det blir man kallad vartannat år.

• Anonym (Gbg)

Här i Gbg är det tandhygienist vid 1 år och 2 år och tandläkare vid 3.

• Anonym (Elin)

Sonen (född 2011) och jag var på infomöte med andra barn och föräldrar på folktandvården när han var 6 mån. Sen var han på riktigt besök när han var 3 år och 4,5 år. Nästa besök blir när han är 7 år.

Dottern (född 2014) fick info av bvc då de tagit bort infomöte på ftv. Hon var på riktigt besök när hon var 2 år. Vet inte när nästa blir.

• Anonym (Gbg)

Oj, så sällan!

Anonym (Elin) skrev 2017-05-18 07:25:14 följande:

Sonen (född 2011) och jag var på infomöte med andra barn och föräldrar på folktandvården när han var 6 mån. Sen var han på riktigt besök när han var 3 år och 4,5 år. Nästa besök blir när han är 7 år.

Dottern (född 2014) fick info av bvc då de tagit bort infomöte på ftv. Hon var på riktigt besök när hon var 2 år. Vet inte när nästa blir.

• LFF

Vi hade ett besök strax innan 3. Då barnen vägrade gapa blev det ett extra besök nu vid 3,5. Nästa besök blir vid 5.

• Duckan

Vi fick aldrig någon kallelse så jag tog med henne till min tandläkare och där går hon nu på koll varje år.

• mammalovis

Första besöket runt året och sedan varje år. Dottern född 13 fick nu vänta två år på nästa besök då hon bedömdes ha fina tänder. Vad jag förstått är det ett led efter massinvandringen vi haft i vår kommun. Det har behövt öppnas en ny förskola var tredje månad tidigare. Elevantalet har på några år ökat med en hel skola, så flera skolor har fått bygga ut.

• mammalovis

ts: Bästa är väl att ringa och fråga. Vi har ju förebyggande tandvårdsprat mest de första åren. Äldsta är nu 6 år och inte så stor skillnad på innehållet.

Svar på tråden Kallelse till folktandvården. Vid vilken ålder?