• Anonym (Nyfiken)

Raderar eller sparar du dina sms?

Jag började fundera på hur vanligt det är att spara gamla sms i sin mobil. Så hur gör du? Sparar du allt, raderar allt eller sparar du kanske bara sms från några speciella personer?
    Gillar du att gå tillbaka flera år och läsa gamla sms eller gör du det aldrig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-20 15:55
    Med sms menar jag allehanda appar också så det är bra att ni svarar på om ni raderar eller sparar sådana också.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Raderar eller sparar du dina sms?
  • klyban

Raderar inget innan mobilen börjar klaga.
    Enda är väl skit som skickas, reklam och meningslösa sms man får ifrån vissa ställen.
    Dessa plockar jag bort, men det är för att jag inte vill se skiten.

Men vet en del som håller på med sånt mest hela tiden, men det är för dom skapat komplicerade liv där vissa saker måste hållas hemligt för partner.
    Alltid varit fascinerad på hur de orkar och hålla på.

• John22
    zZzZz skrev 2017-05-19 03:19:37 följande:

orka spara sånt, raderar allt :)

Vadå orka? Det är ju avsevärt mer jobb att radera dem än att bara låta dem ligga.
  • klyban
    John22 skrev 2017-05-19 10:05:12 följande:
    Vadå orka? Det är ju avsevärt mer jobb att radera dem än att bara låta dem ligga.
    Ja, betydligt mer jobb, då den ena gör man INGET och andra betydligt mer än inget.
  • MAN78
    Anonym (Q) skrev 2017-05-18 23:31:59 följande:
    Alltså förlåt men har du på riktigt 356 olästa sms??
    357 st nu... De flesta är från mobilsvar och reklam dock. Jag läser på skärmen och öppnar meddelandet bara om jag behöver svara på det :)
  • Anonym (A)

Jag har en spärr så telefonen raderar automatiskt de äldsta om antalet överskrids.

• zZzZz
    Anonym (X) skrev 2017-05-19 09:03:43 följande:
    Gör du det automatiskt på något vis eller raderar du det så fort det är läst? Eller är söndagar rensa-sms-dag hos er?

Kul fråga. Hade ärligt inte tänkt att det fanns de som satt och rensade bort lästa sms.
    Med tanke på att jag sällan använder sms med mina vänner, whatsapp används för konversationer, medans sms är till för jobbet (får mina körningar på sms) och när dom är uppskrivna och utförda så raderas dom, orka ha massa gammalt skit som mest är i vägen när man enbart har aktuella jobb (som väntar på att utföras sen raderas) ...

Den som ovanför tyckte det var mer jobb att rensa sms (radera när det är läst/utfört) jadu, anser du det är "jobbigt" att radera sms så måste resten av livet vara extremt jobbigt :)

• Anonym (X)

Aha jag är lite

zZzZz skrev 2017-05-19 20:02:03 följande:

Med tanke på att jag sällan använder sms med mina vänner, whatsapp används för konversationer, medans sms är till för jobbet (får mina körningar på sms) och när dom är uppskrivna och utförda så raderas dom, orka ha massa gammalt skit som mest är i vägen när man enbart har aktuella jobb (som väntar på att utföras sen raderas) ...

Den som ovanför tyckte det var mer jobb att rensa sms (radera när det är läst/utfört) jadu, anser du det är "jobbigt" att radera sms så måste resten av livet vara extremt jobbigt :)

Aha jag är lite gammaldags och använder fortf sms. Annars måste man ju installera 14 olika appar Messenger, Whatsapp, skype, Hangouts och säkert en drös till.

Frågan blir kanske istället om du raderar dina Whatsapp meddelanden isf
  • zZzZz
    Anonym (X) skrev 2017-05-19 21:20:55 följande:
    Aha jag är lite

Aha jag är lite gammaldags och använder fortf sms. Annars måste man ju installera 14 olika appar Messenger, Whatsapp, skype, Hangouts och säkert en drös till.

Frågan blir kanske istället om du raderar dina Whatsapp meddelanden isf
    Ja det verkar finnas några såna kvar :) Måste måste man absolut inte, jag har bara whatsapp, räcker ypperligt för mig :)

Ja, det gör jag, ingen vits att spara det man redan läst, så när jag läst/svarat så tas det bort, vill inte ha en drös "gamla" dialoger där i onödan :)
  • Amanda84

Jag raderar när det börjar bli ont om utrymme i telefonen, men då raderar jag bara den typen av sms-trådar som är från klädbutiker jag är klubbmedlem i, från mobiloperatören eller från försäkringskassan, samt från människor som jag oftast inte har kontakt med.

Den mesta konversation har jag dock via whatsapp och whatsappgrupper och där raderar jag aldrig något.

Och ja, det händer att jag går tillbaka för att läsa ett flera år gammalt meddelande, men det sker inte särskilt ofta, och jag har då ofta någon anledning till att leta efter just det meddelandet. (senast var en diskussion med min mamma som hävdade att hon hade gett bort en plaskpool till oss och nu ville låna den och jag visste att jag inte hade tagit emot den och att vi hade haft den diskussionen via sms då. Hon gav sig inte och jag gav mig inte, men jag behövde ju bevis för att visa att hon måste ha gett bort den till någon annan än just jag.)

• Anonym (X)
    zZzZz skrev 2017-05-19 22:40:44 följande:

Ja det verkar finnas några såna kvar :) Måste måste man absolut inte, jag har bara whatsapp, räcker ypperligt för mig :)

Ja, det gör jag, ingen vits att spara det man redan läst, så när jag läst/svarat så tas det bort, vill inte ha en drös "gamla" dialoger där i onödan :)

Vissa har tur. I mina kretsar känns det som att folk har valt ett system vardera. Har inte riktigt sett att det skulle vara bättre än sms heller.

Jag hade nog sett till att automatisera processen med Tasker. Låter som några klick för mycket för min smak att radera varje gång ett meddelande lästs.
  • zZzZz
    Anonym (X) skrev 2017-05-20 08:08:11 följande:
    Vissa har tur. I mina kretsar känns det som att folk har valt ett system vardera. Har inte riktigt sett att det skulle vara bättre än sms heller.

Jag hade nog sett till att automatisera processen med Tasker. Låter som några klick för mycket för min smak att radera varje gång ett meddelande lästs.
    Finns massvis med fördelar att använda en internet baserad tjänst än telefonibaserad en...
    ungefär som här, bor ute i skogen, nada mottagning, sms kan tas emot på några ställen i huset, och då kan det bli några timmars/dag fördröjning om det försöker tas emot när man saknar mottagning och studsar tillbaka till "tornet"... därför är whatsapp bäst i mitt tycke, för internet via wifi används hemma, dvs kan -alltid- nås då :) sen har jag en eller två som inte använder whatsapp, men då hörs man konstigt nog mer sällan, samt det är enklare att skicka bilder, videos, ljud via whatsapp än mms (som har begränsning på storlek)

Känns onödigt att behöva "automatisera" något så enkelt som att radera lite meddelanden, jag har aldrig känt det som en "börda" eller problem, görs enkelt och ja, föredrar och göra det manuellt :)
  • Anonym (Nyfiken)

Med sms menar jag allehanda appar också så det är bra att ni svarar på om ni raderar eller sparar sådana också.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-05-20 15:55:12 följande:

Raderar allt om det inte är viktiga sms då från tandläkaren eller liknande. Men annars så är det tom överallt. samtalslistan, messenger, sms, mejlen osv. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-20 23:47:30 följande:
    Raderar allt om det inte är viktiga sms då från tandläkaren eller liknande. Men annars så är det tom överallt. samtalslistan, messenger, sms, mejlen osv. 
    Varför raderar du allting? Jobbar du som hemlig agent? Cool Skrattande
  • Anonym (S)

Slentriansparar. Sen kan det förvisso vara kul att se skickade bilder från tre år tillbaka. Raderar dock sms när telefonens minne börjar ta slut.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2017-05-21 17:22:17 följande:
    Varför raderar du allting? Jobbar du som hemlig agent? CoolSkrattande
    Hahaha Tungan ute Vet faktiskt inte. Är väl någon fix idé antar jag.
  • Anonym (Raderar)

Sparar exempelvis de från min partner, från mamma och ibland från någon vän om vi diskuterat något jag vill hålla koll på. Annars raderar jag... tycker inte om när det blir för rörigt. Av samma anledning brukar jag radera samtalshistoriken regelbundet (flera aggr per vecka).

Svar på tråden Raderar eller sparar du dina sms?