• ullis2019

Varför vill man inte ha sex?

Vad jag förstått så är det inte en självklarhet att man tycker om att ha sex, att det finns många som faktiskt inte gillar det eller är intresserade av det. Så klart är orsaken individuell för var och en. Jag skulle vilja förstå varför det kan bli så.

Orsaken till mitt intresse är att jag just nu skriver på en liten berättelse som handlar om en kvinna som inte gillar att ha sex. Det har gått så långt att alla killar hon har haft ett förhållande med lämnar henne pga det. Hon vill ha barn men klarar inte av att ha sex för att kunna bli det. Jag försöker hitta orsaken till hennes problem.
    Jag vill inte att problemet är pga övergrepp utan det ska vara något annat. Vill genom min berättelse belysa att det här problemet finns och jag vill vara så ärlig och naken som det bara går, så att det kan gå rakt in i hjärtat hos den som läser. Så skulle behöva era tankar, känslor, funderingar och upplevelser kring detta!

• Svar på tråden Varför vill man inte ha sex?
  • Anonym (Heja Sverige friskt humör!)
    Anonym (.) skrev 2017-05-18 23:21:17 följande:

Pumakvinna,

"Det värsta av allt är alla de friska männens tystnad i ämnet som om de inte klarar att vara samma ras som dessa eller separera sig själv från deras onda handlingar. Kanske för att de känner ett kollektivt ansvar?;( "

Varför skulle friska män aktivt proklamera ett avstånd i tid otid från detta beteende? Självklart kan man markera att inte det är ok, precis som man kan göra om man diskuterar nazismen, men man behöver inte aktivt ta avstånd från ett beteende som man själv inte har.

Har alla män ett kollektivt ansvar? Det låter som något FI kokat ihop. Lite skärpning. Tänk lite. Man kan inte ta ansvar för hur ett par miljarder andra män beter sig, det är helt bortom individens kontroll.

Håller med.

Det här är sorglig och verklighetsfrånvänd F!-smörja.

Alla dessa bittra och ensamma feminister som skyller sina egna tillkortakommanden på bristande jämställdhet. Suck.

• Anonym (Fast)
    NomenNescio skrev 2017-05-18 23:36:50 följande:
    Kan inte se att hon hävdade ett kollektivt ansvar.

Men

Det beror nog på hur man definierar kollektivt ansvar. Jag kan exempelvis känna ett sådant ansvar när jag läser om hur arbetare i u-länder har det när de producerar vår mat eller kläder, eller vid rasism eller andra tillfällen när jag själv befinner mig på vinnarnas sida, och ser hur de behandlar förlorana. Inte för att jag själv aktivt gjort något, utan för att jag dels vet att min tystnad i praktiken är samtycke, och dels för att jag indirekt kan dra nytta av orättvisor.

Kollektivt ansvar är ett bra sätt att testa sitt samvete och hindra sig själv från att blunda för grymheter. Tillhör man själv den vinnande sidan har man också oändligt mycket mer makt att påverka.

Så, ungefär, ser jag på det. Jag har lite svårt för de som direkt bara ska två sina egna liljevita händer, istället för att flytta fokus från sin egen kränkthet till de som verkligen är de som far illa. Dessa personer bidrar aldrig till några förbättringar i samhället.
    Problemet med hela ditt resonemang, eller alla feministiska resonemang, är att de utgår ifrån axiom som inte nödvändigtvis är korrekta. Du utgår ifrån att män som grupp är "vinnarna" utan att på något sätt kunna bevisa att det är så.

Exempelvis är det betydligt färre män än kvinnor som får möjlighet att sätta barn till världen. Det är en konkret och mycket tydlig fördel som kvinnor som grupp har gentemot män som grupp eftersom det ur ett såväl socialt som biologiskt perspektiv är viktigt att få barn.

Det är dessutom fler män än kvinnor som hamnar i socialt utanförskap, det är mångdubbelt fler män som omkommer i arbetsplatsolyckor och under sin livstid betalar en genomsnittlig svensk man en hel miljon kronor av sin inkomst till kvinnorna via skatten. På vilket sätt är man då en "vinnare" eller "privilegierad"?

Man kan på mycket goda grunder se det som att det är kvinnor, som grupp, som är de privilegierade och som åtnjuter förmåner i livet som män inte kommer i närheten av. De feministiska teorierna däremot är mestadels luftslott som är dåligt eller inte alls underbyggda med fakta.

Visst blir kvinnor utsatta för våld och övergrepp från män, det går inte att förneka. Det är kvinnor som blir våldtagna, misshandlade av sina manliga närstående och utsatta för andra otäcka saker. Det är förhållandevis ovanligt att kvinnor våldtar eller slår ihjäl sina män.

Men man ska samtidigt komma ihåg att benägenhet att ta till våld till stor del är en ärftlig egenskap. Och det är till stor del, åtminstone i västvärlden numera, kvinnorna som väljer vilka män de vill fortplanta sig med. Det är helt enkelt så att många kvinnor tänder på testosteronstinna och lite aggressiva män och väljer dem som partners vilket gör att det är de männen som får sprida sin avkomma vidare.

Det går inte att komma ifrån samspelet mellan mäns och kvinnors biologi och vår sexualdrift, vilket feminister tror att man kan göra. Det går inte att blunda för att många kvinnor medvetet väljer att umgås eller inleda relationer med "bad boys" och dels ökar risken att själva falla offer för dem, dels ser till att sprida de Y-kromosomerna vidare.

Nu har jag i och för sig ingen förhoppning om att en feminist förstår de här resonemangen, men jag kan ju alltid försöka att såhär mitt i natten sprida lite vetenskap och upplysning i det kompakta mörker av feministisk ignorans som Familjeliv brukar utgöra.
  • Pumakvinna

Du glömde den viktigaste; "arbetslivet (lönerna) och pensionen" som kvinnor ju är de stora förlorarna i för att de just har den biologiska fördelen som du menar är  en orättvisa; att föda och nära ett barn.  Sen den där miljonen du syftar på som var det mest osannolika och komiska jag hört på länge får ni "män som grupp" tillbaks i bl a arbetslivet med högre löner, förmåner etc. För att sen på ålderns höst då ni lutar er tillbaks och njuter av de sparade slantarna (den extra miljonen i pensioner som ni tjänat in medan frun tagit hand om barnen) åter igen kan luta er tillbaks medan frugan passar barnbarnen eller engagerar sig i någon välgörenhetsorganisation (gratis så klart)! Tror det där betalar sig till slut. Det enda jag kan sympatisera med här är arbetskadorna som ni råkar ut för medan ni bygger upp våra samhällen och våra städer. Resten är självförvållat som alkoholskadorna och ensamheten. Däremot depressioner och utanförskap är ofta utanför människors kontroll. Men patriarkatet i världen går väl knappast att bortse ifrån när det kommer till makt ekonomi och krigsföring?

När det kommer till kvinnor och badboys och din/er övertygelse om att kvinnor väljer männen och på så vis även sprider badboysens gener och avkomma ställer jag mig frågande? Kan jag hålla med om det sistnämnda i viss mån! Detta handlar i första hand om självförtroende och att dessa män har en förmåga att ta för sig och få kvinnor att tro att de besitter något exceptionellt eftersom så många andra kvinnor vill ha dem. Jaktbehovet är en stor drivkraft och kvinnor går igång på att känna sig utvalda och att bli bekräftade. Något som kan likställas med mäns behov av framgång, att vinna och satsa pengar på saker. Vi vill ha det som är populärt och åtrått av andra. Bad boys har denna förmåga även om de ofta är både kalla, egocentriska, oengagerade, osympatiska och i regel ganska obildade.Majoriteten av dem fokuserar sin energi på den sexuella framgången och sina yttre förehavanden eftersom de inte har någon större nytta av intelligens förrän när det är för sent. Kvinnor må välja att ligga med bad boys och kära ner sig i dem men de kan aldrig vinna dem eller välja dem som du säger. Bad boys väljer alltid så på det viset är kvinnorna förlorarna där de mest av allt önskar att vinna. Vad det kommer till de andra mer "greppbara" männen så ser jag inte heller några större exempel på detta, förutom i gruppen män som är sexuellt hämmade och har bristande självförtroende när det kommer till kvinnor.

En annan sak jag insett är att denna typ av diskussioner aldrig heller går att vinna eftersom alla är lika kränkta oavsett kön och måste hävda sin rätt. Men det är intressant att få ventilera sina mest akuta åsikter och känslor utifrån egna erfarenheter och perspektiv. Kanske försöka tänka lite längre än vanligt och inte bara gå i försvar för att värna om den minoritet man tillhör..det är ett steg på vägen:P

• NomenNescio
    Anonym (Fast) skrev 2017-05-19 01:00:09 följande:
    Problemet med hela ditt resonemang, eller alla feministiska resonemang, är att de utgår ifrån axiom som inte nödvändigtvis är korrekta. Du utgår ifrån att män som grupp är "vinnarna" utan att på något sätt kunna bevisa att det är så.

Exempelvis är det betydligt färre män än kvinnor som får möjlighet att sätta barn till världen. Det är en konkret och mycket tydlig fördel som kvinnor som grupp har gentemot män som grupp eftersom det ur ett såväl socialt som biologiskt perspektiv är viktigt att få barn.

Det är dessutom fler män än kvinnor som hamnar i socialt utanförskap, det är mångdubbelt fler män som omkommer i arbetsplatsolyckor och under sin livstid betalar en genomsnittlig svensk man en hel miljon kronor av sin inkomst till kvinnorna via skatten. På vilket sätt är man då en "vinnare" eller "privilegierad"?

Man kan på mycket goda grunder se det som att det är kvinnor, som grupp, som är de privilegierade och som åtnjuter förmåner i livet som män inte kommer i närheten av. De feministiska teorierna däremot är mestadels luftslott som är dåligt eller inte alls underbyggda med fakta.

Visst blir kvinnor utsatta för våld och övergrepp från män, det går inte att förneka. Det är kvinnor som blir våldtagna, misshandlade av sina manliga närstående och utsatta för andra otäcka saker. Det är förhållandevis ovanligt att kvinnor våldtar eller slår ihjäl sina män.

Men man ska samtidigt komma ihåg att benägenhet att ta till våld till stor del är en ärftlig egenskap. Och det är till stor del, åtminstone i västvärlden numera, kvinnorna som väljer vilka män de vill fortplanta sig med. Det är helt enkelt så att många kvinnor tänder på testosteronstinna och lite aggressiva män och väljer dem som partners vilket gör att det är de männen som får sprida sin avkomma vidare.

Det går inte att komma ifrån samspelet mellan mäns och kvinnors biologi och vår sexualdrift, vilket feminister tror att man kan göra. Det går inte att blunda för att många kvinnor medvetet väljer att umgås eller inleda relationer med "bad boys" och dels ökar risken att själva falla offer för dem, dels ser till att sprida de Y-kromosomerna vidare.

Nu har jag i och för sig ingen förhoppning om att en feminist förstår de här resonemangen, men jag kan ju alltid försöka att såhär mitt i natten sprida lite vetenskap och upplysning i det kompakta mörker av feministisk ignorans som Familjeliv brukar utgöra.
    Först och främst. Att direkt sätta en etikett på mig, och dessutom flera gånger i resonemanget hävda att den etiketten gör det omöjligt att diskutera gör att det blir svårare att ta dig på allvar. Att säga att du är en feminist/svart/homosexuell/brunögd/blond/ellervadfanduvill etc. person, och därför är du per automatik diskvalificerad från att uttala dig är vad som brukar kallas för härskarteknik, och det ses sällan som ett seriöst eller bra sätt att försöka argumentera.

Om du hade läst ordentligt handlade det inte bara om feminism. Det handlade om människor i allmänhet, och hur olika grupptillhörigheter kan innebära olika livsvillkor.

Naturligtvis är inte var man en vinnare i jämförelse med var kvinna, på samma sätt som en vit person inte alltid är en vinnare i jämförelse med en mörkhyad. Det tror jag att du förstår själv.
    Men jag tror också att du förstår att om man lyfter blicken till en mer övergripande nivå kan vi fortfarande se att olika tillhörigheter kan ge olika bra förutsättningar och olika riskfaktorer, och att en tillhörighet kan definitivt vara privilegierande. Jag vet själv att jag har olika tillhörigheter, och att en del av dem är privilegierade, och en del av dem missgynnade.

Det kan även vara bra att minnas att det är många, många, många av de som kallar sig för feminister som jobbar hårt för att belysa även de genustänk som kan missgynna män, såsom obenägenhet för män att söka hjälp (innan de hamnar på parkbänken) etc.. Fortfarande är det statistiskt sett fler kvinnor än män som jobbar ideellt för manliga frågor (som det redan har funnits en tråd om här på FL, där gått om statistik över detta fanns), och därför blir det felaktigt att påstå att kvinnor eller feminister inte bryr sig om mansfrågor. 

Och det är också viktigt att komma ihåg att ja, en del kvinnor gillar testosteronstinna män. Men vi pratar sällan om att desto fler kvinnor ogillar dem. Myten säger att alla kvinnor alltid älskar dem och avskyr snälla män. Men en enkel verklighetsundersökning skulle ge ett helt annat resultat. Även här på FL har det funnits mängder av trådar där män talar om för kvinnor vilken typ av man som kvinnor alltid vill ha, och att det sedan går tjugo kvinnor på en som förklarar raka motsatsen är sällan intressant för dessa män. De har bestämt sig, och inget kan rubba deras uppfattning, allra minst kvinnors egen röst.
  • Anonym (inte längre)
    Pumakvinna skrev 2017-05-18 22:58:55 följande:
    Mycket bra formulerat och något jag tänkt på själv. Mäns sexualitet kan vara bestialisk och skrämmande. Tänk bara hur den tar sig uttryck i krig, trafficking, hur den styr över porren, incest, sexslaveri,  barnövergrepp osv.
    Ofattbart!! och något jag måste förtränga för att orka leva.

Det värsta av allt är alla de friska männens tystnad i ämnet som om de inte klarar att vara samma ras som dessa eller separera sig själv från deras onda handlingar. Kanske för att de känner ett kollektivt ansvar?;(

Men det finns många underbara och empatiska män. Känt mycket dragning till män hela mitt liv rent estetiskt och fysiskt men har ofta blivit besviken på själva sexupplevelserna och skulle absolut kunna leva utan sex rent fysiskt. Det som lockar mig är den sexuella dragningen mellan människor och min svaghet för estetisk skönhet varför jag kan njuta enormt av att ha sex med yngre. Mer för själva grejen än den tekniska upplevelsen som bara är ett medel och inte ens i närheten av mina egna som tar mig direkt till klimax varje gån;)

Känner igen mig så väl!

Måste också förtränga det, och oavsett vad kränkta män här säger så är sexbrott mycket, mycket vanligare att män begår än kvinnor, och de må blir hur sura de vill - men det påverkar min syn på deras sexualitet, och min förmåga att tända på dem sexuellt.

Och jag känner också igen mig i den där besvikelsen. Jag tände oerhört mycket på en sexuell situation förut. Elektriciteten, laddningen mellan två personer, pirret, upphetsningen etc...
    Och sen besvikelse. Förspelet var det intressanta. Resten gav inte mycket alls.

Och det har bidragit till att jag idag inte ens tänder på förspel. Vet att det bara slutar i ett svagt "jaha"

• Anonym (inte längre)
    Anonym (Fast) skrev 2017-05-19 01:00:09 följande:

Rent ut sagt:

Det spelar ingen roll vad du tycker.
    Det spelar ingen roll om du försöker svartmåla feminister eller sprida rykten om hur kvinnor funkar.

Det är inget nytt, utan tvärtom har män gjort så under många epoker (gå tillbaka och läs om genusdiskussioner för hundra och tvåhundra år sedan, exempelvis), och så gör män globalt också när de känner sig hotade.
    Men poängen är att kvinnor kämpar ändå för sina rättigheter, och kommer inte att låta sig tystas av vad du eller någon annan försöker göra.

Det enda som förvånar mig är att det fortfarande finns kvinnor, såsom Nomen och Puma, som tålmodigt orkar bemöta er och ta en diskussion som du har gjort rätt löjlig med dina påståenden här ovan. Ungefär som en tålmodig mor konsekvent och lugnt tar hand om en trotsiga tvååring som gång på gång får samma utbrott och lägger sig på golvet och skriker.

Och det som skulle förvåna mig vore en man som istället för att per automatik skrika ut att man hatar alla feminister faktiskt skulle kunna se lite längre än sin egen individuella offerroll och börja se och förstå vad som händer här i världen runt omkring en. Och därefter faktiskt fokusera på de riktiga offren och kavla upp ärmarna och göra en skillnad.

DET vore något nytt!
  • Anonym (inte längre)
    Anonym (Heja Sverige friskt humör!) skrev 2017-05-19 00:12:56 följande:
    Håller med.

Det här är sorglig och verklighetsfrånvänd F!-smörja.

Alla dessa bittra och ensamma feminister som skyller sina egna tillkortakommanden på bristande jämställdhet. Suck.
    Se bara på dig själv, om du vågar.

Kvinnor här har protesterat mot övergrepp, och berättat hur det har påverkat deras sexlust och sexliv. Och det enda du duger till är att kalla dem för nedsättande ord

Du blir inte arg över övergreppen. Du uttalar dig inte nedsättande om de som begår övergrepp.

Nej, utan du blir arg på att en kvinna protesterar mot övergrepp. Du blir arg på dem som inte accepterar att bli våldtagna, och som känner empati mot andra personer som blir utsatta för sexuellt våld.

Det säger ganska mycket om vad du är för människa. Det säger ganska mycket om vad du duger till, egentligen. Inte duger du till att göra något bra, åtminstone, vare sig för kvinnor, barn eller män. Du förstör för alla tre kategorier.
    Och du demonstrerar samtidigt precis den typ av usla "män" som jag beskrev tidigare, nämligen den typ som förstör min sexuella lust till män i allmänhet, just för att många fungerar som du.

Inte konstigt att fler och fler kvinnor väljer att leva som singlar.... (samtidigt som det finns tusen och åter tusentals frustrerade trådar från ensamma män som undrar varför det ska vara så svårt att träffa kvinnor)
  • Anonym (Sten Sture)
    Anonym (inte längre) skrev 2017-05-19 07:51:24 följande:
    Se bara på dig själv, om du vågar.

Kvinnor här har protesterat mot övergrepp, och berättat hur det har påverkat deras sexlust och sexliv. Och det enda du duger till är att kalla dem för nedsättande ord

Du blir inte arg över övergreppen. Du uttalar dig inte nedsättande om de som begår övergrepp.

Nej, utan du blir arg på att en kvinna protesterar mot övergrepp. Du blir arg på dem som inte accepterar att bli våldtagna, och som känner empati mot andra personer som blir utsatta för sexuellt våld.

Det säger ganska mycket om vad du är för människa. Det säger ganska mycket om vad du duger till, egentligen. Inte duger du till att göra något bra, åtminstone, vare sig för kvinnor, barn eller män. Du förstör för alla tre kategorier.
    Och du demonstrerar samtidigt precis den typ av usla "män" som jag beskrev tidigare, nämligen den typ som förstör min sexuella lust till män i allmänhet, just för att många fungerar som du.

Inte konstigt att fler och fler kvinnor väljer att leva som singlar.... (samtidigt som det finns tusen och åter tusentals frustrerade trådar från ensamma män som undrar varför det ska vara så svårt att träffa kvinnor)
    Våld och våldsamheter har alltid förekommit, förekommer och kommer tyvärr att förekomma även framöver oavsett vem eller vilka som för "kampen". 

En fråga jag ställer mig är...varför är det mer och mer vanligt förekommande idag än för bara 10-15 år sedan? Vem eller vilka är det faktiskt som utför detta i vårt samhälle? Tyvärr är det ingen som vill eller vågar lyfta på den stenen...

Personligen tycker jag alla kan bidra oavsett vem man är till ett bättre samhälle i stort och i synnerhet i smått där man är och lever. 
  • NomenNescio
    Anonym (Sten Sture) skrev 2017-05-19 08:08:07 följande:
    Våld och våldsamheter har alltid förekommit, förekommer och kommer tyvärr att förekomma även framöver oavsett vem eller vilka som för "kampen". 

En fråga jag ställer mig är...varför är det mer och mer vanligt förekommande idag än för bara 10-15 år sedan? Vem eller vilka är det faktiskt som utför detta i vårt samhälle? Tyvärr är det ingen som vill eller vågar lyfta på den stenen...

Personligen tycker jag alla kan bidra oavsett vem man är till ett bättre samhälle i stort och i synnerhet i smått där man är och lever. 
    Håller fullständigt med om sista stycket. Mycket väl talat. Det gäller i alla frågor. Men om du menade just sexuellt våld, skulle jag även vilja lägga till några meningar:

Utifrån de år som jag jobbade med sexbrott och träffade på många verkliga historier upplever jag att de allra största skillnaden mellan nu och då är rapporteringen. Ökningen är inte så stor egentligen, utan handlar mer om hur våldtäkter rapporteras, värderas, hanteras och beivras. En viss ökning finns dock, men eftersom det finns så många olika faktorer som påverkar sexuella övergrepp (och olika faktorer leder till olika former av övergrepp) är det än så länge ingen som med bästa vilja i världen har lyckats ringa in en enda orsak.
    Däremot finns det många som exempelvis på flashback och avpixlat gärna anger specifika orsaker (eller snarast EN specifik orsak), men en eller två meningar från sådana inlägg brukar vara bevis nog för att de inte har jobbat med frågorna, och inte känner till hur gräsrotsarbetet faktiskt ser ut och därför heller inte hur verkligheten ser ut.

Jag har många gånger känt att det är synd och skam att så oerhört lite av det arbete, den forskning och de verkliga fall som sker med sexuella övergrepp når ut till allmänheten. Det bäddar för missförstånd, rykten och skeva tolkningar. Inte för att alla människor nödvändigtvis är onda och vill tolka fel, men för att det inte finns tillräckligt med underlag för folk i allmänhet att tolka alls.
  • Anonym (Sten Sture)
    NomenNescio skrev 2017-05-19 08:55:32 följande:
    Håller fullständigt med om sista stycket. Mycket väl talat. Det gäller i alla frågor. Men om du menade just sexuellt våld, skulle jag även vilja lägga till några meningar:

Utifrån de år som jag jobbade med sexbrott och träffade på många verkliga historier upplever jag att de allra största skillnaden mellan nu och då är rapporteringen. Ökningen är inte så stor egentligen, utan handlar mer om hur våldtäkter rapporteras, värderas, hanteras och beivras. En viss ökning finns dock, men eftersom det finns så många olika faktorer som påverkar sexuella övergrepp (och olika faktorer leder till olika former av övergrepp) är det än så länge ingen som med bästa vilja i världen har lyckats ringa in en enda orsak.
    Däremot finns det många som exempelvis på flashback och avpixlat gärna anger specifika orsaker (eller snarast EN specifik orsak), men en eller två meningar från sådana inlägg brukar vara bevis nog för att de inte har jobbat med frågorna, och inte känner till hur gräsrotsarbetet faktiskt ser ut och därför heller inte hur verkligheten ser ut.

Jag har många gånger känt att det är synd och skam att så oerhört lite av det arbete, den forskning och de verkliga fall som sker med sexuella övergrepp når ut till allmänheten. Det bäddar för missförstånd, rykten och skeva tolkningar. Inte för att alla människor nödvändigtvis är onda och vill tolka fel, men för att det inte finns tillräckligt med underlag för folk i allmänhet att tolka alls.
    Visst är det så att media rent allmänt både själva och med hjälp av samhället (dig och mig m.fl.) har blivit bättre på att anmäla, reagera och agera. Detta är naturligtvis positivt även om det i vissa fall är och blir alldeles för vinklat. Givetvis är det många faktorer som spelar in som med allt annat. Finns dock en del fakta som våra myndigheter inte är lika ivriga med att annonsera om. Jag personligen känner inte igen mig själv i mycket som händer i dagens samhälle och det tror jag i stort beror på, utan att generalisera för mycket, att jag verkligen vill och kan leva ett relativt rikt liv med goda förutsättningar. Idag tror jag att andelen av individer som har dessa förutsättningar minskar i stadig takt, tyvärr. Även om våld och våldsamheter och inte minst våldtäkter förekommer i alla samhällsklasser, så finns det olika nyanser av det. Olika saker sker på olika sätt p.g.a av olika saker. Där tror jag det är vanligare på vissa håll än andra. Sen om det beror på hur närvarande dagens föräldrar är eller inte är i sin uppfostran av sina barn eller hur myndigheterna väljer att hantera samhällets ständiga förändring låter jag vara osagt. Ringarna på vattnet har en tendens att bli fler och vidare om man väljer att vara passiv eller inte tänka längre än näsan räcker.

Vad gäller TS mission i att försöka förstå varför en viss individ inte vill eller kan ha sex, så tror jag på att föra en dialog med individen i fråga. Svårt att gissa sig fram till saker :)...men det kanske TS redan gör?
  • New  Dawn
    NomenNescio skrev 2017-05-19 07:06:07 följande:

Först och främst. Att direkt sätta en etikett på mig, och dessutom flera gånger i resonemanget hävda att den etiketten gör det omöjligt att diskutera gör att det blir svårare att ta dig på allvar. Att säga att du är en feminist/svart/homosexuell/brunögd/blond/ellervadfanduvill etc. person, och därför är du per automatik diskvalificerad från att uttala dig är vad som brukar kallas för härskarteknik, och det ses sällan som ett seriöst eller bra sätt att försöka argumentera.

Om du hade läst ordentligt handlade det inte bara om feminism. Det handlade om människor i allmänhet, och hur olika grupptillhörigheter kan innebära olika livsvillkor.

Naturligtvis är inte var man en vinnare i jämförelse med var kvinna, på samma sätt som en vit person inte alltid är en vinnare i jämförelse med en mörkhyad. Det tror jag att du förstår själv.

Men jag tror också att du förstår att om man lyfter blicken till en mer övergripande nivå kan vi fortfarande se att olika tillhörigheter kan ge olika bra förutsättningar och olika riskfaktorer, och att en tillhörighet kan definitivt vara privilegierande. Jag vet själv att jag har olika tillhörigheter, och att en del av dem är privilegierade, och en del av dem missgynnade.

Det kan även vara bra att minnas att det är många, många, många av de som kallar sig för feminister som jobbar hårt för att belysa även de genustänk som kan missgynna män, såsom obenägenhet för män att söka hjälp (innan de hamnar på parkbänken) etc.. Fortfarande är det statistiskt sett fler kvinnor än män som jobbar ideellt för manliga frågor (som det redan har funnits en tråd om här på FL, där gått om statistik över detta fanns), och därför blir det felaktigt att påstå att kvinnor eller feminister inte bryr sig om mansfrågor. 

Och det är också viktigt att komma ihåg att ja, en del kvinnor gillar testosteronstinna män. Men vi pratar sällan om att desto fler kvinnor ogillar dem. Myten säger att alla kvinnor alltid älskar dem och avskyr snälla män. Men en enkel verklighetsundersökning skulle ge ett helt annat resultat. Även här på FL har det funnits mängder av trådar där män talar om för kvinnor vilken typ av man som kvinnor alltid vill ha, och att det sedan går tjugo kvinnor på en som förklarar raka motsatsen är sällan intressant för dessa män. De har bestämt sig, och inget kan rubba deras uppfattning, allra minst kvinnors egen röst.

Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Varför vill man inte ha sex?