Abbi321 skrev 2017-05-19 10:04:59 följande:
Finns knappt några rena pitbull i sverige. Lätt att säga att de är pitbull för den har ett bullhunds utseende. Okunniga människor!!
Köper man en "pitbull" får man till 99,9% en blandning mellan olika Bullhundar och inte en enda % pitbull. Sluta använda ordet pitbull på hundarna ute på gatorna för de är väldigt troligt att de inte är de.
Tänkt vad trevligt om folk kunde fråga om de är en anstaff man har och inte pitbull. Okunnighet!!
// ägare till en amstaff
Jag håller med dig om att de flesta är blandraser. När jag var aktiv för 10~15 år sedan så fanns det 600~700 renrasiga, registrerade apbt. När jag hade min "shitbull" så var det sällan någon frågade om han var pitbull. Dom bara frågade om rasen för att det var en så trevlig hund. När jag hade min renrasiga rottweiler så var det många som sa "akta en pitbull!" Eller "coolt en pitbull". En amstaff är ju ofta mer muskulös och större än en pitbull. Få förstår att en renrasig apbt är en liten och senig hund. I regeringens utredning så kom drt även fram att de flesta påstådda pitbullattacker skett av schäfer eller rottweiler eller blandningar.