• Bosan

SGI/Deltid-FP

Försökte lägga frågan under "Fråga experten" men det gick inte... Så hoppas någon annan kan hjälpa mig :) (provar hellre här än ringer FK just nu)

Efter att barnet fyllt 1 år måste man ju ta ut 5 dagar i veckan för att behålla SGI. Behöver dessa dagar vara sammanhängande? Jag är ju hemma på heltid men vill gärna ta ut mån-ons och sedan lör-sön (min sambo tar ut Tors-fre) Går det? Samt kan några av dagarna vara "lägsta dagar" och ändå behålla SGI?

Och en fråga om när jag börjar jobba: Om jag vill jobba 60 % och jobba varje dag (mån-fre) men kortare dagar - hur fyller jag då upp med fp till 100 %? Man kan väl inte ta ut fp bara några timmar per dag eller hur funkar det? Och kan väl inte ta tex två heldagar eftersom jag faktiskt är på jobbet en del av dagen?

Eller går det bra att ta ut fp lör-sön även fast jag Egentligen inte skulle jobba då?

Hoppas det inte blev för snurriga formuleringar :)

Tack så länge!

• Svar på tråden SGI/Deltid-FP
  • nnnnnnnn
    Bosan skrev 2017-05-19 17:20:22 följande:
    Försökte lägga frågan under "Fråga experten" men det gick inte... Så hoppas någon annan kan hjälpa mig :) (provar hellre här än ringer FK just nu)

Efter att barnet fyllt 1 år måste man ju ta ut 5 dagar i veckan för att behålla SGI. Behöver dessa dagar vara sammanhängande? Jag är ju hemma på heltid men vill gärna ta ut mån-ons och sedan lör-sön (min sambo tar ut Tors-fre) Går det? Samt kan några av dagarna vara "lägsta dagar" och ändå behålla SGI?
    Behöver inte vara sammanhängande, du kan ta som du tänkt (men dina är ju sammanhängande! lör - ons).
    Man kan ta ut tex mån-tis + fre-sön.
    Det enda kravet för att ta ut på helgen är att man är ledig mån eller fre i samma grad (ska du ta ut heldag på helgen så måste du ta ut heldag på mån/fre).

Och en fråga om när jag börjar jobba: Om jag vill jobba 60 % och jobba varje dag (mån-fre) men kortare dagar - hur fyller jag då upp med fp till 100 %? Man kan väl inte ta ut fp bara några timmar per dag eller hur funkar det?
    Jo, det går utmärkt. Om du jobbar 60% av en arbetsdag så behöver du ta ut 2 heldagar under veckan. DU kan ta ut 1/8 dag, 2/8 dvs 1/4-dag, 1/2-dag eller kombinationer av dessa tex 1/8+1/4.
    Även här kan man ta ut över helgen för att slippa räkna så himla noga över vardagarna, behöver man stanna en timme extra så går det bra iallafall vissa dagar...
    60% av en arbetsdag = 4,8 h per dag, då kan du ta ut 3/8-dag (1/4 + 1/8) varje vardag (plus lite extra) eller så tar du ut tex 3/8 fre + lör + sön + 1/4-dag mån, tis ons samt 1/8 på torsdagen. Då har du möjlighet att stanna lite extra ibland, utan att hålla på och dra tillbaka fp.
    Se bara till att det blir 2 heldagar under veckan!

Och kan väl inte ta tex två heldagar eftersom jag faktiskt är på jobbet en del av dagen?
    Nej det går inte, men om du arbetar lite olika tex bara 4 h på fredagen eller måndagen så kan du ta 3 st halvdagar och sen bara ta ut 2 st 1/4-dagar under resten av veckan. Se ovan...

Eller går det bra att ta ut fp lör-sön även fast jag Egentligen inte skulle jobba då?
    Ja, som jag skrivit ovan. Och om du har tänkt att ta ut lågnivådagar så får du faktiskt ta ut heldagar lör + sön även om du inte skulle jobbat då, så då kan du ta lågniva lör + lågnivå sön och sedan inte ta ut FP under veckorna även om du är FL, för du tar ut 2 st heldagar varje vecka = arbetar 60 % + tar ut FP 40% = har 100% sysselsättning.

Hoppas det inte blev för snurriga formuleringar :)

Tack så länge!
  • Seven Costanza

nnnn: Kan man alltså ta ut BÅDE en 1/8 dag och en 1/4 dag på samma dag för samma barn? Är du säker på det? Jag trodde att man tog ut ANTINGEN 1/8, 1/4, 1/2, 3/4 eller hel dag därav att FP-uttaget fungerar mindre bra på vissa procentsatsers jobb.

• nnnnnnnn
    Seven Costanza skrev 2017-05-19 19:17:21 följande:
    nnnn: Kan man alltså ta ut BÅDE en 1/8 dag och en 1/4 dag på samma dag för samma barn? Är du säker på det? Jag trodde att man tog ut ANTINGEN 1/8, 1/4, 1/2, 3/4 eller hel dag därav att FP-uttaget fungerar mindre bra på vissa procentsatsers jobb.
    Ja, det går utmärkt.
    Loggade faktiskt in för att dubbelkolla och det går fint.
    Man fyller i tex 1/8 dag (och såklart anledning och SGI/lågnivå). Sen klickar du på samma dag/dagar ytterligare en gång och klickar på "lägg till" så kan du lägga till ytterligare tex 1/4-dag (och anledning och nivå/SGI/lågnivå)
    .
    Det kan bli problem med vissa procentsatser, om någon tex vill arbeta 59% tjänst så blir det problem, för att fylla upp med exakt 41% går inte. Då måste man ta ut 42,5% (2 heldag + 1/8) eller arbeta mer/mindre så man tajmar.
    Det går att ta ut exakt så länge man håller sig till 2,5%-are (2,5 - 5 - 7,5 - 10 - 12,5 - 15 - 17, 5 - 20 osv.)
  • Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2017-05-19 19:30:45 följande:

Ja, det går utmärkt.

Loggade faktiskt in för att dubbelkolla och det går fint.

Man fyller i tex 1/8 dag (och såklart anledning och SGI/lågnivå). Sen klickar du på samma dag/dagar ytterligare en gång och klickar på "lägg till" så kan du lägga till ytterligare tex 1/4-dag (och anledning och nivå/SGI/lågnivå).

Det kan bli problem med vissa procentsatser, om någon tex vill arbeta 59% tjänst så blir det problem, för att fylla upp med exakt 41% går inte. Då måste man ta ut 42,5% (2 heldag + 1/8) eller arbeta mer/mindre så man tajmar.

Det går att ta ut exakt så länge man håller sig till 2,5%-are (2,5 - 5 - 7,5 - 10 - 12,5 - 15 - 17, 5 - 20 osv.)

Aha, så bra!! Jag har bara tagit ut hela dagar än så länge så jag hade ingen aning om att man kunde kombinera delar av dagar. Tycker inte att det har framkommit av informationen på FK:s hemsida men om det går att göra så i verktyget på Mina sidor så måste det ju vara okej.
  • nnnnnnnn
    Seven Costanza skrev 2017-05-19 21:33:29 följande:
    Aha, så bra!! Jag har bara tagit ut hela dagar än så länge så jag hade ingen aning om att man kunde kombinera delar av dagar. Tycker inte att det har framkommit av informationen på FK:s hemsida men om det går att göra så i verktyget på Mina sidor så måste det ju vara okej.
    Det är ju lite otydligt, men om de har tagit fram möjligheten att kombinera så måste det ju betyda att man kan göra så!
  • Bosan

Oj wow tack så hemskt mycket för svar nnnnnnnn!! :) nu blev jag lite klokare! Samtidigt som jag har svårt att förstå just det här med delarna per dag (inte din förklaring som brister, utan jag behöver bara tänka till lite..) Visste heller inte att man kunde ta ut olika "delar" på samma dag, så tack för det :)

Om mina arbetstider i normala fall är 7:30-16:30, men låt säga att jag jobbar 60 %, börjar 7:30(tar 30 min lunch 11:30-12)jobbar jag då till ca 12:50? Stämmer det? Då är det alltså 3 tim och 40 min kvar av den dagen som jag vill ta ut fp..? Hur tas dom timmarna ut i delar? /

• nnnnnnnn
    Bosan skrev 2017-05-19 22:07:10 följande:
    Oj wow tack så hemskt mycket för svar nnnnnnnn!! :) nu blev jag lite klokare! Samtidigt som jag har svårt att förstå just det här med delarna per dag (inte din förklaring som brister, utan jag behöver bara tänka till lite..) Visste heller inte att man kunde ta ut olika "delar" på samma dag, så tack för det :)

Om mina arbetstider i normala fall är 7:30-16:30, men låt säga att jag jobbar 60 %, börjar 7:30(tar 30 min lunch 11:30-12)jobbar jag då till ca 12:50? Stämmer det? Då är det alltså 3 tim och 40 min kvar av den dagen som jag vill ta ut fp..? Hur tas dom timmarna ut i delar? /
    Om du i vanliga fall jobbar 8 h och tar 1 h lunch så blir dina arbetstider 7.30 - 16.30.
    Ska du jobba 60% varje dag så ska du jobba 60% av 8 h = 4 h 48 minuter.
    Så det blir som du skrev att du slutar ca 12.50 (12.48) om du bara tar 30 min lunch.
    Då saknas 3 h och 10 min jämfört med 8 h arbetsdag.
    (om du jobbar 8,5 h i vanliga fall får du räkna om allt...)'
    Du ska iallafall ta ut 4/10 av en arbetsdag = 40%, men det är svårt att få exakt om du vill "fylla upp" varje vardag.
    Du kan ta ut 3/8 (=> 1/4 + 1/8) av en arbetsdag, men då saknas dina 12 minuter och du kan inte ta ut 12 minuter....

Så därför är det i princip ALLTID enklast att räkna på en hel arbetsvecka och få till rätt antal timmar/procent utsmetat på hela arbetsveckan.

40% = 2 heldagar = 4 halvdagar = 8 fjärdedelsdagar = 16 åttondelsdagar => börja bygga ihop din ledighet med helgen och se hur mycket du behöver fylla upp på övriga dagar!

* ENklast är att ta ut 2 lågnivådagar på lördag+söndag. Då är det klart! Du jobbar 60% och tar ut 2 heldagar = +40% så det blir 100% sysselsättning under veckan eller 5 heldagar per vecka.

* Näst enklast är att börja med en dag i anslutning till helgen och ta ut även över helgen, sen fyller du bara upp med resten. Tex ta ut 1/4+1/8 på fredag + lördag + söndag (alla på samma sätt). Då har du fått ut 3 st fjärdedelar (= 6 st åttondelar)  + 3 st åttondelar och du behöver ta ut 16 st åttondelar dvs du behöver få ut 7 st åttondelar till. Det kan du ta ut som du vill, varje 1/4-dag är ju samma som 2 st åttondelsdag, så om du tar ut 3 st 1/4-dag + 1 st 1/8-dag så har du tagit ut så det räcker...
    Så tex fre + lör + sön tar du ut både 1/4 och 1/8, sen mån+tis+ons tar du ut 1/4-dag alla dagar, sen tar du ut 1/8 på torsdagar.

Det viktiga är att man får ihop det på veckobasis, inte att varje arbetsdag blir exakt fylld till 100%.
    MEN man får såklart inte ta ut mer än man är ledig! Så du kan inte ta 1/2-dagar om du jobbar mer än 4 h.
  • Seven Costanza
    Bosan skrev 2017-05-19 22:07:10 följande:

Är det standard hos er med bara 30 min lunch? Det ger ju då en arbetstid på 8,5h per dag när lunchen är borträknad och en arbetsvecka på 42,5h på heltid, stämmer det? För om det ska vara 40-timmarsveckor så jobbar ni ju för mycket om ni bara har 30 min lunch. Behöver alltså veta om din standarddag ska räknas som 8,5h istället för sedvanliga 8h, men om den är 8,5h så är ju 60% av det 5,1h dvs fem timmar och sex minuter så det borde ju bli 7.30-12.36 plus en halvtimmes lunch så 7.30-13.06 och sedan 3,4 timmes FP dvs tre timmar och 24 min. Vet inte riktigt hur man kan plocka ut det så det är kanske lättare att inte ha samma arbetstid varje dag utan fördela de 40% ledighet över veckan t ex en hel arbetsdag och fyra halvdagar dvs du tar ut FP 1/2 dag fyra dagar/v.
  • Seven Costanza

Eller så kan man absolut kombinera med uttag på helgen som nnnn skrev, det viktiga är att du totalt tar ut två dagar FP per vecka. Jag kan själv inte ta ut lägstanivådagar ännu, så jag tänkte inte på att man enklast tar lägstanivå lördag och söndag och slipper pussla med arbetstid och FP-uttag på vardagarna. Självklart kan man ju ta ut även SGI-dagar på helgen men det förutsätter ju att man är ledig i tillräcklig omfattning fredag och/eller måndag.

Svar på tråden SGI/Deltid-FP