Bosan skrev 2017-05-19 22:07:10 följande:
Oj wow tack så hemskt mycket för svar nnnnnnnn!! :) nu blev jag lite klokare! Samtidigt som jag har svårt att förstå just det här med delarna per dag (inte din förklaring som brister, utan jag behöver bara tänka till lite..) Visste heller inte att man kunde ta ut olika "delar" på samma dag, så tack för det :)
Om mina arbetstider i normala fall är 7:30-16:30, men låt säga att jag jobbar 60 %, börjar 7:30(tar 30 min lunch 11:30-12)jobbar jag då till ca 12:50? Stämmer det? Då är det alltså 3 tim och 40 min kvar av den dagen som jag vill ta ut fp..? Hur tas dom timmarna ut i delar? /
Om du i vanliga fall jobbar 8 h och tar 1 h lunch så blir dina arbetstider 7.30 - 16.30.
Ska du jobba 60% varje dag så ska du jobba 60% av 8 h = 4 h 48 minuter.
Så det blir som du skrev att du slutar ca 12.50 (12.48) om du bara tar 30 min lunch.
Då saknas 3 h och 10 min jämfört med 8 h arbetsdag.
(om du jobbar 8,5 h i vanliga fall får du räkna om allt...)'
Du ska iallafall ta ut 4/10 av en arbetsdag = 40%, men det är svårt att få exakt om du vill "fylla upp" varje vardag.
Du kan ta ut 3/8 (=> 1/4 + 1/8) av en arbetsdag, men då saknas dina 12 minuter och du kan inte ta ut 12 minuter....
Så därför är det i princip ALLTID enklast att räkna på en hel arbetsvecka och få till rätt antal timmar/procent utsmetat på hela arbetsveckan.
40% = 2 heldagar = 4 halvdagar = 8 fjärdedelsdagar = 16 åttondelsdagar => börja bygga ihop din ledighet med helgen och se hur mycket du behöver fylla upp på övriga dagar!
* ENklast är att ta ut 2 lågnivådagar på lördag+söndag. Då är det klart! Du jobbar 60% och tar ut 2 heldagar = +40% så det blir 100% sysselsättning under veckan eller 5 heldagar per vecka.
* Näst enklast är att börja med en dag i anslutning till helgen och ta ut även över helgen, sen fyller du bara upp med resten. Tex ta ut 1/4+1/8 på fredag + lördag + söndag (alla på samma sätt). Då har du fått ut 3 st fjärdedelar (= 6 st åttondelar) + 3 st åttondelar och du behöver ta ut 16 st åttondelar dvs du behöver få ut 7 st åttondelar till. Det kan du ta ut som du vill, varje 1/4-dag är ju samma som 2 st åttondelsdag, så om du tar ut 3 st 1/4-dag + 1 st 1/8-dag så har du tagit ut så det räcker...
Så tex fre + lör + sön tar du ut både 1/4 och 1/8, sen mån+tis+ons tar du ut 1/4-dag alla dagar, sen tar du ut 1/8 på torsdagar.
Det viktiga är att man får ihop det på veckobasis, inte att varje arbetsdag blir exakt fylld till 100%.
MEN man får såklart inte ta ut mer än man är ledig! Så du kan inte ta 1/2-dagar om du jobbar mer än 4 h.