• Elderberry

Tissot-klockas kronograf vill inte återställas korrekt, någon som kan detta?

Hej! Jag har ett armandsur från Tissot, har haft den i några år och kronografen har varit lite fel en längre tid. Tänkte att jag skulle fixa det idag och gjorde som de tipsade on på youtube och google, drog ut kronan och justerade så att alla satt rätt. Nu till problemet: När jag tryckte in kronan igen, så flyttar sig alla visare (förutom tim, minut och sekundvisaren), så den är inte "återställd" längre, och varje gång jag drar ut kronan igen, så snurrar alla visare och ställer sig rätt. 

Alltså: HUR får jag visarna att hålla sig på rätt plats när kronan är "där den ska"? Hur får man visarna att inte flytta runt varje gång man drar in och ut kronan?

Tacksam för svar, jag antar att jag kan leva med det här, men det är så jobbigt att se på massa visare som inte är där de ska!

• Svar på tråden Tissot-klockas kronograf vill inte återställas korrekt, någon som kan detta?
  • Elderberry

Ger tråden en puff och hoppas på det bästa!

• Gustav L
    Elderberry skrev 2017-05-20 06:17:09 följande:

Hej! Jag har ett armandsur från Tissot, har haft den i några år och kronografen har varit lite fel en längre tid. Tänkte att jag skulle fixa det idag och gjorde som de tipsade on på youtube och google, drog ut kronan och justerade så att alla satt rätt. Nu till problemet: När jag tryckte in kronan igen, så flyttar sig alla visare (förutom tim, minut och sekundvisaren), så den är inte "återställd" längre, och varje gång jag drar ut kronan igen, så snurrar alla visare och ställer sig rätt. 

Alltså: HUR får jag visarna att hålla sig på rätt plats när kronan är "där den ska"? Hur får man visarna att inte flytta runt varje gång man drar in och ut kronan?

Tacksam för svar, jag antar att jag kan leva med det här, men det är så jobbigt att se på massa visare som inte är där de ska!

Hör på ett klockforum. Att ställa tekniska frågor på familjeliv är som att åka till Nordpolen om man behöver värme.
  • Elderberry
    Gustav L skrev 2017-05-20 17:34:57 följande:
    Hör på ett klockforum. Att ställa tekniska frågor på familjeliv är som att åka till Nordpolen om man behöver värme.
    haha, jaaa man kan väl hoppas att någon vet? :P Jag var inte så pigg på att ge mig in i ett annat forum, men det är väl en lösning ifall jag inte lyckas lösa det här nu.
  • Elderberry
    Nyfikna72 skrev 2017-05-20 18:04:23 följande:
    Och att lämna den till en urmakare är inget alternativ?
    Jag tänkte att jag frågar här först då det inte är något akut problem direkt.
  • Rabarbapuppa
    Elderberry skrev 2017-05-20 18:42:50 följande:
    Jag tänkte att jag frågar här först då det inte är något akut problem direkt.
    Jag förstår, men som sagt... urverksmekanik på ett forum där medlemmarna inte ens kan få ut sina barnbilder från sin iPhone till "datan"...
  • Elderberry
    Rabarbapuppa skrev 2017-05-22 09:53:47 följande:
    Jag förstår, men som sagt... urverksmekanik på ett forum där medlemmarna inte ens kan få ut sina barnbilder från sin iPhone till "datan"...
    Äh, en del är ju lite skarpare än så

Har inställt mig på att fråga när jag ändå ska in och köpa en ny rem till klockan om någon månad.
  • FDFMGA
    Elderberry skrev 2017-05-20 06:17:09 följande:

Har du kollat detta?

www.deintegrofashion.com/ZGaqq8Gp/
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Elderberry
    FDFMGA skrev 2017-05-22 13:35:27 följande:
    Har du kollat detta?

www.deintegrofashion.com/ZGaqq8Gp/
    Tack för länken men jo, det är det jag har gjort men som "inte fungerar" för att alla visare flyttar på sig när jag trycker in kronan igen.

Dock kan jag inte se något R på urtavlan, men det känns som att de kanske har en annan klockmodell.
  • FDFMGA
    Elderberry skrev 2017-05-22 13:56:37 följande:
    Tack för länken men jo, det är det jag har gjort men som "inte fungerar" för att alla visare flyttar på sig när jag trycker in kronan igen.

Dock kan jag inte se något R på urtavlan, men det känns som att de kanske har en annan klockmodell.
    Det ante mig - inget är så lätt som det verkar :)

Att jag tipsade berodde på att det finns ett moment där som du kanske inte testat. Moment 5: Efter att man tryckt in kronan igen ställer man in visarna.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Elderberry
    FDFMGA skrev 2017-05-22 14:36:46 följande:
    Det ante mig - inget är så lätt som det verkar :)

Att jag tipsade berodde på att det finns ett moment där som du kanske inte testat. Moment 5: Efter att man tryckt in kronan igen ställer man in visarna.
    Hehe, det provade jag i början då jag tänkte att den bara hade hakat upp sig, men det fungerade tyvärr inte! Skrikandes

Tack för hjälpen i alla fall!
Svar på tråden Tissot-klockas kronograf vill inte återställas korrekt, någon som kan detta?