• Jos000

Veckor pålitliga?

Hej! Detta kan komma bli aningen rörigt men försöker vara så tydlig som möjligt då jag verkligen är i behov av hjälp och har ingenstans att vända mig.

Såhär är det, jag har varit hos läkare på ultraljud idag och han sa att jag var i vecka 8 och fostret är 1.60cm stort. Det innebär alltså att befruktningen ska ha skett någon gång under vecka 13 detta året.

Nu till problemet. Vecka 13 och 14 har jag haft samlag med min dåvarande partner. MEN vecka 15 har jag haft samlag med en annan man endast en gång.

Så...frågan är nu hur säkert ultraljudet är, kan det vara så pass osäkert att det handlar om 2veckor hit eller dit? För jag är mycket nervös över detta och vill inte behålla graviditeten om det är mannen från v15 som är pappa.

Läkaren sa att det kan vara några dagar plus eller minus.

• Svar på tråden Veckor pålitliga?
  • Jilo

Graviditetens första två veckor är man inte ens gravid egentligen, så du har troligtvis blivit befruktad för ca 6 veckor sedan. Vet du när du hade din senaste mens första dag?

• KarinMedK

Tidiga ultraljud är säkrare än senare, eftersom fostret växer väldigt mycket (i förhållande till sin storlek). Ett UL som sker i v 18 kan utan konstigheter diffa i veckor, men jag har väldigt svårt att se att ett UL som räknas till v8 egentligen bara ska vara i v6. Men jag är absolut ingen expert.

Jag tycker att du ska be om ett telefonmöte eller liknande med läkaren för att försäkra dig. En UL-läkare är definitivt den bäst lämpade att svara på dina frågor.

• Jos000

Okej men därför tänker jag att om jag är i v8 borde inte befruktningen skett för 10v sedan då? Eller dom räknar med de två veckor man inte är gravid

• Treansresa

Jag vart flyttad 16 dagar på mitt tidigare vul trotts att jag visste ägglossning. På rul i v 18 sedan flyttade hon tillbaka mig 12 av dom dagarna. Så på mig stämde inte det tidiga i v 8.

• Dumbledore
    KarinMedK skrev 2017-05-23 11:57:06 följande:

Tidiga ultraljud är säkrare än senare, eftersom fostret växer väldigt mycket (i förhållande till sin storlek). Ett UL som sker i v 18 kan utan konstigheter diffa i veckor, men jag har väldigt svårt att se att ett UL som räknas till v8 egentligen bara ska vara i v6. Men jag är absolut ingen expert.

Jag tycker att du ska be om ett telefonmöte eller liknande med läkaren för att försäkra dig. En UL-läkare är definitivt den bäst lämpade att svara på dina frågor.

Jag håller med dig. Några dagar hit eller dit kan det diffa så tidigt, men inte veckor.
  • Dumbledore
    Jos000 skrev 2017-05-23 12:02:55 följande:

Okej men därför tänker jag att om jag är i v8 borde inte befruktningen skett för 10v sedan då? Eller dom räknar med de två veckor man inte är gravid

Om du är i vecka 8 skedde befruktningen för sex veckor sen.
  • Earthdancer

Jag går in i v. 8 idag och hade ägglossning runt 19.5. Så den du haft sex med för 5-6 v sedan, beroende på hur långt in i v 8 du är är den som är fadern

• Earthdancer
    Jos000 skrev 2017-05-23 12:56:49 följande:

Betyder befruktning dagen då samlaget skedde?

Ja typ. Befruktningen kan ske samma dag, eller några dagar senare. Spermier kan leva 3-5 dygn inne i dig.
  • Jsv17

Det är lite knepigt med veckor, då det är svårt att veta exakt datum för befruktning utgår man från senaste mensens sista dag, och en cykel på 28dagar, med ägglossning på dag 14. Så vecka 1-2 är du alltså inte ens gravid tekniskt sett. Jag vet inte hur bra koll du har på din egen ÄL osv men har du någorlunda regelbundna cykler (mellan 26-30 dagar) så ta senaste mensens sista dag räkna framåt 14 dagar och nånstans där kan diffa ett par dagar (dag 12-17 ungefär) det bästa är att försöka utgå från din egen ägglossning då spermier kan leva upp till 5 dygn och befrukta ägget när det kommer.

Vet du inte när din senaste mens var och/eller har oregelbunden mens så är nog den bästa beräkning du kan göra att ta läkarens bedömning v.8 och räkna 6 veckor bakåt, men så tidigt i graviditeten kan det vara svårt att mäta helt rätt också.

• Cecese

När jag gjort tidigt vul har det visat att jag varit en vecka kortare gången än vad jag borde varit enligt ägglossning. Det har sen rättat till sig på rul och då har jag varit en vecka längre gången än tidiga vul och det har stämt exakt enligt äl. Så ett vul kan fela och det är omöjligt att räkna ut vem som är pappan genom det. 

Svar på tråden Veckor pålitliga?